ALENE OM DETTE: Det er en stund siden biler ble lansert med sidehengslet bakluke. En fordel for de med lav og lang garasje, ellers er det få argumenter for. Foto: Rune M. Nesheim
ALENE OM DETTE: Det er en stund siden biler ble lansert med sidehengslet bakluke. En fordel for de med lav og lang garasje, ellers er det få argumenter for. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Test: Ford EcoSport

Vi har testet Fords nye, kompakte firehjulstrekker

Kraftig forbedret på viktige områder, men har viktige mangler.

Det er ikke en helt ny bil det er snakk om. Ford Ecosport har levd i Ford-sortimentet siden 2014. Norge valgte å ta den inn først i 2016 og selv om du kanskje aldri har sett en, har de solgt et par hundre biler i Norge. De håper nykommeren skal gjøre noe med det.

Tidligere ble EcoSport bygget i India, Nå har de investert 1,9 milliarder kroner på Fords fabrikk i Romania. Kapasiteten skal opp og leveringstidene til alle markeder i Europa ned fordi SUV-segmentet er det raskest voksende i Europa.

MER LIKHET: Panser, front, bakluke og bakanger er nytt for å få EcoSport mer lik resten av Ford-sortimentet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I fjor steg salget med 21 prosent i forhold til året før. I samme periode steg Fords SUV-salg med mer enn 30 prosent ifølge markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugland.

FRA DETTE: Slik så første generasjon ut. Endringene er få men virkningsfulle. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Den velutstyrte ST-Line 285 000 kroner. Det er konkurransedyktig mot for eksempel Opel Mokka, Mazda CX3, Peugeot 2008, Suzuki Vitara, Suzuki S-Cross, Kia Stonic, Hundai Kona med flere.

Det er sjelden vi omtaler design, for smaken er som baken, men denne ser høy, stutt og smal ut. Det hjelper selvsagt litt å sminke brura med kul grill, bi-Xenon hovedlys med LED kjørelys, større felger og et antall flerfargekombinasjoner for å gi den større familielikhet med storebrødrene Kua og Edge, men bra blir det ikke.

TRANGT: Selv reisebagasjen må på tvers i bagasjerommet. Men det har stor fleksibilitet med to høyder og flatt gulv. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

En stor ulempe for mange er at bakluka er noe så sjeldent som sidehengslet. En arv fra forgjengeren som hadde reservehjulet bakpå. Reservehjulet får du fortsatt dersom du krysser av for reservehjul. Ikke gjør det.

Dette er nytt

Det er byttet over 2300 deler på nykommeren. For første gang kommer Ford EcoSport med firehjulstrekk, men bare i kombinasjon med den største dieselmotoren. Firehjulstrekket måler kontinuerlig veiforholdene og varierer mellom ikke drift til full drift på bakhjulene. Inngrepet skjer på 20 millisekunder.

Dieselen er en helt nyutviklet 1,5 liters Eco Blue med 125 hester og 6-trinns manuell kasse. Den fås i 100 hesters versjon også, men da driver den bare på forhjulene.

Det gjør også de to beninversjonene som er aktuelle for Norge, nemlig den prisbelønte 1-literen på 125 og 140 hester. Det er også første gang Ford EcoSport er tilgjengelig i ST-Line.

Du kjenner den igjen med tak og dørstolper i kontrastfarge som standard, sideskjørt, takrails og 17-tommere. Nye dempere, fjærer, foringer og styring, har forbedret kjøreegenskapene. Bilen leveres med Sync 3, cruicekontrol, navigasjon, kulere stoler med Microdynamica semsket skinn og skinn med røde sømmer, samt sportsratt.

Langt færre knapper

Interiøret er også helt nytt. Den største forskjellen er at den svære kladden i midten med uoversiktlig mange knapper er byttet ut mot en berøringsskjerm på henholdsvis 6,5 (Titanium) eller 8-tommers skjerm (ST-Line) som rydder opp inntrykket betraktelig.

Det er kanskje litt vel få knapper. Man må inn i en hovedmeny for å finne radioen, og selv om den er enkel i bruk når du har lagret dine favoritter og styrer disse fra rattet eller ved å trykke på kanalene, har vi sett mer elegante løsninger.

Instrumentene har litt for mye reflekser i sollys, som tidvis gjør alt vanskelig å se.

Rommet under armlenet er smalt og 30 cm dypt, riktignok med et etasjeskille, og i tillegg til rom her og der, finner vi en skuff under passasjersetet.

Bagasjerommets størrelse kan varieres mellom 334 eller 356 liter eller få et flatt bagasjerom på 1238 liter dersom du setter gulvplata i høyeste posisjon og reiser opp sitteputene i baksetet. En litt uvanlig løsning nå for tiden, men helt ok.

Ut på tur

Heldigvis er den langt bedre å kjøre enn den ser ut. Vi starter med sterkeste diesel med drift på alle. Motoren liker lave turtall og har bra ork fra snaue 2000 omdreininger. Det er litt kort vandring på pedaler, men girskiftene går fint.

En høydeforskjell rett i bakkant av pedalene irriterer. Den treffer skosålene rett over hælen når man tråkker ned pedalene. A-stolpen med glasstrekant er også sjenerende stor i halvskarpe venstresvinger.

NY HEKK: Etter at reservehjulet forsvant har skiltet fått plass i bakluka i stedenfor på bakfangeren. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Styringen er overraskende bra. Vel, overraskende er kanskje å ta i. Dette er Fords paradegren, og jammen har de klart å bygge inn artig og trygg kjøreglede i EcoSport også.

For den er ivrig og pigg på de svingete veiene vi fikk servert langs kysten mellom Lisboa og Estoril.

Bensinmotoren på 140 hester har forbløffende lik karakteristikk. Den drar også villig fra snaue 2000 og man girer gjerne et godt stykke før den når 4000. Du kan alltids dra den til den banker mot turtallsperra på 6800 omdreininger, men det er i grunn veldig lite ekstra å hente der oppe.

Føreren sitter bra. Vi sitter SUV-høyt i myke ST-stoler. De er ikke like sportslige som de ser ut, men det trenger man heller ikke i EcoSport.

Førsersetet kan jekkes i høyde og man har manuell korsryggstøtte. Passasjeren derimot sitter skyhøyt i passasjersetet. På alle sitteplasser har man bra med takhøyde, men ikke overraskende sitter 190 lange testsjåfører trangt bak seg selv. Noe annet er ikke heller å forvente.

Rattet lar seg trekke godt til seg, så sittestillingen er bra.

Har mangler

I forhold til spitter nye modeller, mangler EcoSport noe utstyr. Selv om Ford har utstyrt den med hele 9 kollisjonsputer og blindsonevarsler, mangler den aktivt sikkerhetssystem som automatisk nødbrems. Da går man samtidig glipp av automatisk nedblending av frontlysene og adaptiv fartsholder, som enkelte andre konkurrenter har i dag.

Men den er ok priset i et tøft marked. Minste motoralternativ og laveste utstyrsnivå Trend koster EcoSport 241.000 kroner.

Den velutstyrte ST-Line 285.000 kroner. Det er konkurransedyktig mot for eksempel Opel Mokka, Mazda CX3, Peugeot 2008, Suzuki Vitara, Suzuki S-Cross, Kia Stonic, Hundai Kona med flere.

Bestiller du men søkke og snøre, havner du på 310.000 kroner. Da får du blant annet med knallyd fra B&O med ti høyttalere, inkludert en sub. Det er med andre ord toppmodellen ST-Line Ford regner med at de fleste kommer til å velge.

Ønsker du firehjulsdrift, starter prisen på 309.000 kroner i Titanium utstyrsnivå. ST-line koster 328.000. Med alt tilgjengelig utsyr koster den rundt 350.000 kroner.

Les også:

Honda HR-V møter Mazda CX-3

Volvo prøver seg i kompaktsegmentet

Når du trenger plass og bakkeklaring

Testresultat

Ford EcoSport

Nye motorer, bedre innvendige løsninger og drift på fire er viktige nyheter som gjør EcoSport langt mer attraktiv.

Ganske kvikke motorer, bra firehjulsdrift, knappehysteriet er borte.

Manglende sikkerhetsutstyr og komfortdetaljer.

Ford Ecosport ST-Line 1,0 EcoBoost 140 1,5 TDCI AWD
Motor:R3, 12V, turbo, bensin
Slagvolum:999 ccm1499 ccm
Effekt - o/min :140 hk / 6000127 hk / 3600
Dreiemoment - o/min:170 Nm / 1400300 Nm / 1750
0-100 km/t:12,7 sek10,9 sek
Toppfart:180 km/t180 km/t
Forbruk:0,52 l/mil0,45 l/mil
CO2-utslipp:119 g/km119 g/km
Tankvolum:52 liter52 liter
L/B/H:401/176/165 cm401/176/165 cm
Akselavstand:252 cm252 cm
Bagasjerom:355/1238 liter355/1238 liter
Egenvekt:1270 kg1453 kg
Hengervekt:750 kg1000 kg
Pris fra kr.:288 000328 000