<strong>FORANDRER ALT:</strong> BMW i8 er morgendagens sportsbil i dag, og får virkelig hodene til å snu seg. Selv der de er vant til å se ekstreme biler. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
FORANDRER ALT: BMW i8 er morgendagens sportsbil i dag, og får virkelig hodene til å snu seg. Selv der de er vant til å se ekstreme biler. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Vi har testet BMWs nye miljø-fartsmonster!

Dette er sportsbilen som for alvor endrer oppfatningen om at en miljøvennlig bil ikke kan være gøyal.

Hvis Batman skal ut på markedet for å skaffe seg en ny Batmobil, ville han nok i dag ha valgt seg en BMW i8. Dette er en plug-in hybrid, på samme måte som Porsche 918 - morgendagens sportsbiler tilgjengelig i dag.

LES OGSÅ:

BMW-en er en del billigere enn 918, men Batman får likevel superbil-krefter i en bil spekket avansert teknologi, som har et spektakulært bra utseende samtidig som den er høyst politisk korrekt sett fra et miljøperspektiv.

Men der Batman stadig er et produkt av fantasi og fiksjon, er BMW i8 fullstendig reell.

Vi snakker her om noe så uvanlig som en vaskeekte sportsbil med like lave forurensingsverdier som fjerten til ei ku. (Ok, kyr er kanskje verre uansett, men ... )

Forførerisk

Først må vi ta for oss utseendet. For BMW i8 er kort og godt forførende lekker. Et aggressivt frontparti følges av et lavt og bredt karosseri med svært liten luftmotstand. Bilen er spekket med lekre designdetaljer som det spesielle luftinntaket på panseret, de tøffe måkevingedørene og de særegne vingene på hvert hjørne av hekken.

Se bildeserie av i8 her:

Sjelden har vel en BMW sett bedre ut enn dette? Foto: Knut Arne Marcussen
Her ser vi batteripakken plassert i midten av bilen. Foto: Knut Arne Marcussen
Den såkalte førercellen er som vi ser i ett stykke. Den er bygget i karbonforsterket plast. Foto: Knut Arne Marcussen
El-motoren sitter foran. Foto: Knut Arne Marcussen
Også bakfra er i8 pen som et smykke. Bagasjerommet tar kun 154 liter. Foto: Knut Arne Marcussen
FORANDRER ALT: BMW i8 er morgendagens sportsbil i dag, og får virkelig hodene til å snu seg. Selv der de er vant til å se ekstreme biler. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

Under prøvekjøringen på italienske veier utenfor motebyen Milano, vrir lokalbefolkningen nesten hodene av seg for å få et glimt av grombilen. Mobiltelefonene fylles opp med bilder og film, og det er litt interessant med tanke på hvor vant de er med å se Ferrarier og Lamborghinier suse forbi daglig.

Spørsmålet mange stiller seg er om BMW i8 er «all show and no go»?

Det korte svaret på det er nei. Men la oss forklare nærmere. Denne bilen er det hittil største faneprosjektet i rekken av BMWs nye miljøbiler, kalt i-serien. Der BMW i3 i Norge selges som en ren elbil, er i8 en såkalt plug-in hybrid. Det betyr at bilen både har en bensinmotor og en el-motor som sammen jobber for å gi maksimal ytelse. Under setene på midten av bilen sitter pakken med lithium-ion-batterier.

Lavere utslipp enn Toyota Yaris Hybrid

Batteri-pakken lades opp med vanlig stikkontakt i veggen på mellom tre og fem timer. Da får du 37 km rekkevidde på ren el-drift opptil 120 km/t. Føreren kan selv overstyre om han/hun ønsker å kjøre på ren elektrisitet eller en kombinasjon av de to motorene. Total rekkevidde er 600 km.

Dette reguleres via kjøreprogrammene e-DRIVE (kun el-drift), Eco Pro, Comfort og Sport. El-motoren er på 131 hk, 250 Nm dreiemoment og driver alene forhjulene.

Se interiørbilder her:

Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

Bensinmotoren trekker bakhjulene og er plassert rett foran bakakselen. Det er en spennende 1,5-liters tresylindret turbomotor, kjent fra blant annet Mini Cooper. Her er den spritet opp til hele 231 hk og 320 Nm dreiemoment. Til sammen betyr det 362 hestekrefter, som sender bilen fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder, og som byr på en toppfart på 250 km/t.

Samtidig er gjennomsnittlig bensinforbruk oppgitt til kun 0,21 liter pr mil. CO2-utslippet er lavere enn Toyota Yaris Hybrid med sine 49 g/km. Aldri har verden sett maken til ytelser kontra utslipp!

For å oppnå dette har tyskerne bestrebet seg på å holde vekten nede. Chassiset er bygget i aluminium og kupérammen består av et stykke karbonforsterket plast (CFRP), som er et svært lett, vridningsstivt og veldig dyrt materiale.

i8 veier 1485 kilo, noe BMW mener er lettere enn sammenlignbare konkurrenter. De sier forbruket ligger rundt 50 prosent under en tilsvarende sportsbil.

Men hvilke biler konkurrerer egentlig BMW i8 mot?

Sett i forhold til pris og ytelser er det mest naturlig å peke på Porsche 911. Den er faktisk lettere og stadig ettertraktet hos entusiastene.

Miljøbevisste teknofriker?

Spørsmålet som tvinger seg fram er hvor sportslig BMW i8 egentlig er? Tyskerne innrømmer at den ikke er laget for banekjøring. Derfor frir i8 kanskje mest til kunder BMW i dag ikke har.

Vi snakker om miljøbevisste teknologi-freaker og spradebasser som Petter Stordalen. De hardbarkete BMW-entusiastene som verdsetter knivskarp styrefølelse og kjøreegenskaper vil dessverre kunne bli litt skuffet.

Årsaken til det er at selv om bilen har imponerende ytelser, ja, til og med en herlig motorlyd som er forsterket med lydgenerator og som høres sekssylindret ut, så har den ikke superbil-kjøreegenskaper.

Hør motorlyden som forsterkes via lydgenerator på denne uoffisielle videoen:

Dekk-kompromiss

Skyvet er veldig bra ved forbikjøringer, blant annet hjulpet av en liten el-motor som kun hjelper bensinmotoren til maks ytelse. I motsetning til andre hybrid-biler som gjerne har trinnløs automatkasse, så har BMW-en sekstrinns automatkasse. Det hjelper mye på selve kjøreopplevelsen. Men når svingene kommer faller den igjennom.

Under press begynner den elektroniske styringen å gi en ullen følelse, og forhjulene sliter rett og slett litt med feste. Grunnen til det siste er at fordekkene ikke har bredere dimensjon enn 215/45 på 20-tommers felger. Det gir mindre anleggsflate mot asfalten enn fordekkene til nevnte Porsche 911.

BMW har valgt denne løsningen for å inngå et kompromiss. De har prioritert smalere dekk med lav rullemotstand for å oppnå de gunstige miljøtallene. Men av de 24 nordmennene som har bestilt bilen så langt, vil de fleste neppe miste nattesøvnen av dette.

Lyser 600 meter

For BMW i8 er sportslig nok og spennende nok for de aller fleste sjåfører. Kundene vil nok dessuten virkelig verdsette det spesielle konseptet bilen er. For den er absolutt avansert og full av teknologi vi hittil bare har hørt at skulle komme en gang i fremtiden.

i8 er for eksempel den første bilen i verden som kan leveres med laserlys. De lyser opp veibanen hele 600 meter foran bilen. Det er omtrent dobbelt så langt som de beste LED-lysene presterer i dag. I tillegg får du bilen med det siste innen multimedia, headup-display, kollisjonvarsling, 360-grader-kameravisning og mye, mye mer. Mesteparten av godbitene er faktisk inkludert i prisen.

Bilen har til og med bakseter med ISOFIX-fester for barneseter. Men plassen er så begrenset at det ikke er plass til noen som trenger beinplass. Under vår prøvekjøring må vi sette på minuslisten at svingradiusen er for drøy og at sittestillingen er en tanke for høy. Co-piloten under prøvekjøringen er 192 cm, og han hadde ikke mange cm igjen før hodet subber i taket. De høyreiste klagde også på at sitteputen er for kort og ikke mulig å trekke ut.

Men for oss andre som ikke har hodet i stratosfæren er ikke dette noe problem. Vi kan bare nyte mil etter mil i det som er et av de mest spennende sportsbilkonseptene verden har sett til nå.

Se BMWs offisielle i8-lanseringsvideo:

Testresultat

BMW i8

Byr på superavansert konstruksjon og teknologi. Et spennende og miljøvennlig konsept som bryter med etablerte oppfatninger om sportsbil.

Ikke superbil-kjøreegenskaper, lite plass til oppbevaringsrom og bagasje. Ikke akkurat prisgunstig.

Se alle våre tester

Tekniske data
  
DrivstoffBensin + elektrisitet
GirkasseAut. 6
Slagvolum1499 ccm
Effekt231 hk + 131 hk = 362 hk
Dreiemoment320 Nm @ 3700 o/min
0-100 km/t4,4 sek.
Toppfart250 km/t (sperret)
Forbruk - blandet0,21 l/mil
CO2-utslipp49 g/km
L x B x H469 x 194 x 130 cm
Akselavstand280 cm
Egenvekt1485 kg
Bagasjerom154 liter
DAB-radio:4210 kr