<b>UNDERSOLGT</b>: Opel Zafira Tourer er etter vår mening en av de beste familiebilene på markedet og hadde fortjent en betydelig høyere markedsandel. Med de nye, moderne og effektive 1,6-litersmotorene tror vi det fra nå er adskillige bedre sjanser. Foto: Knut Moberg
UNDERSOLGT: Opel Zafira Tourer er etter vår mening en av de beste familiebilene på markedet og hadde fortjent en betydelig høyere markedsandel. Med de nye, moderne og effektive 1,6-litersmotorene tror vi det fra nå er adskillige bedre sjanser. Foto: Knut MobergVis mer

Vi har kjørt Opels nyeste

"Look to Opel now", er man nesten fristet til å si. Dette er blitt mye bedre.

Dette er ingen ny test av Opel Zafira Tourer, men en ny testkjøring med de nye drivlinjene Opel har utviklet og som gjør bilen mye mer attraktiv. Derfor gir vi heller ikke noe eget terningkast for modellen, som nå er blitt en helt tidsriktig utgave av en allerede meget god familiebil.

LES OGSÅ:

Forbereder opptur

Opel er i siget om dagen, ingen tvil om det. Det var helt nødvendig, for de har tapt markedsandeler og omdømme over lengre tid. Designmessig er det for eksempel enda nyere takter på gang - se bare på nye Opel Monza.

Som vi har skrevet tidligere har Opel fått betydelige midler til rådighet fra GM-konsernet for å modernisere drivlinjene, i hovedsak motorer og girkasser, som etter hvert sto i fare for å bli håpløst utdaterte.

UNDERSOLGT: Opel Zafira Tourer er etter vår mening en av de beste familiebilene på markedet og hadde fortjent en betydelig høyere markedsandel. Med de nye, moderne og effektive 1,6-litersmotorene tror vi det fra nå er adskillige bedre sjanser. Foto: Knut Moberg
NO-NO-NO: I Portugal river de seg i håret av slike praktiske innretninger. Å frakte sykkel bak bilen er nemlig ikke lov. Foto: OPEL
Foto: Opel

Tospann

Motorene vi har hatt anledning til å testkjøre er en 1,6-liters bensinmotor som yter 170 hestekrefter, og en ny dieselmotor, også den med 1,6-liters sylindervolum og en effekt på 136 hestekrefter.

Vi fikk kjøre de nye motorene under en testrunde både med Opel Astra i GTC-utgave - en i seg selv fin opplevelse - og familiefrakteren, Zafira Tourer. Det er sistnevnte som er aktuell i Norge.

Vi har tidligere kjørt tredje generasjon Zafira, som har fått det fullstendige navnet Zafira Tourer. Vi syntes bilen var en av de mest attraktive i klassen, men var ikke begeistret for motoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men nå blir alt så meget bedre.

Zafira Tourer - interiør:

Bensin-renessanse

Betegnelsen på bensinmotoren er 1.6 SIDI (Spark Ignition Direct Injection). Som stadig flere av konkurrentene er den utstyrt med en hurtigreagerende turbolader. Det er 170 hestekrefter og 280 newtonmeter som er løsningen for å gi gode ytelser, til tross for det moderate motorvolumet.

Motoren gir god respons fra lave turtallsområder. Under presentasjonen hevdet Opel at denne motoren leverer 12 prosent mer moment enn konkurrentene som byr på sammenlignbar motoreffekt (150 - 180 hestekrefter), dette uten å glemme de tyske premiummerkene.

EFFEKTIVISERING: Kurvene forteller sitt tydelige språk - de nye motorene er effektive.
EFFEKTIVISERING: Kurvene forteller sitt tydelige språk - de nye motorene er effektive. Vis mer

Flott med automat

Denne motoren passer uansett veldig bra i Zafira Tourer, der den kan kombineres med både automat og med manuell girkasse. Begge fungerer meget bra, og vi for vår del foretrekker automatgirkassen.

Den oppleves som en bortimot perfekt match med denne motoren. Dreiemomentet fra turbomotoren gir bensinmotoren så å si de samme fordelene som dieselmotoren. De 280 newtonmeterne er tilgjengelige hele veien fra 1.650 til 4.250 omdreininger.

Dette gjør at man har godt med krefter i en svært stor - og viktig - del av motorens arbeidsregister. Støy- og vibrasjonsnivå er nå blitt behagelig lavt.

Av de beste på diesel

Her kom det som for oss var den mest merkbare forbedringen: Fra å ha de minst attraktive dieselmotorene går Opel nå opp i ledelsen med en av de absolutt beste.

1,6 CDTI Ecotec er navnet og også denne er utviklet av Opel fra bunnen av. Med sin aluminiumsstruktur og generelt moderne konstruksjon, er den betydelig lettere - ifølge Opel har man spart 20 kilo. Samtidig gir den utmerkede ytelser og oppleves som enda kraftigere enn tallene på papiret tilsier.

Elastisitet og tilgjengelig trekkraft gjør den til en meget behagelig kraftkilde. Vi kjørte den i familiefrakteren Zafira Tourer, som er en relativt stor og tung bil. 136 hester og 320 newtonmeter er i seg selv meget bra. Når motoren i denne bilen klarer et forbruk på 0,41 liter per mil og 109 gram CO2 per kilometer (hvis vi skal tro tallene fra produsenten), er det klart vi snakker om høyaktuell teknologi.

Motoren er på alle områder mye bedre enn forgjengeren på 2,0 liter, som hadde tilsvarende ytelser.

Det gode inntrykket forsterkes ved at støy og vibrasjoner også i dieselmotoren er holdt på et meget lavt nivå.

Avgassene renses via en dyse i eksosanlegget - et system som benytter additivet AdBlue, kjent fra blant annet Mercedes-Benz' BlueTec-motorer og fra tunge nyttekjøretøyer.

Opel har mye å ta igjen

Det er for øvrig på høy tid at Opel viser nye takter, for jobben med å øke selskapets salg og markedsandeler kommer ikke til å gå av seg selv. Til og med utgangen av oktober lå merket på en femtendeplass på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det er en liten nedgang fra 2013, men oktober var enda dårligere: minus 37 prosent.

Mest solgte modell er Opel Mokka på en 28. plass, mens vi må ned til 63. plass for å finne nest beste - Opel Astra.

Noe av forklaringen kan nok være at Opels produktprogram er på et tidlig stadium i en krevende og ambisiøs omleggingsfase.

Gjennomgående fornyelse

I alt står 13 nye motorer og et antall nye girkasser på programmet frem mot 2017. 80 prosent av motorutvalget Opel har hatt inntil nylig skal byttes ut. Det er høyst påkrevd, for mange av motorene Opel har brukt frem til nå er i bunn og grunn gamle konstruksjoner. I takt med strengere utslippskrav er de blitt oppdatert jevnlig, men de har i økende grad fremstått som umoderne.

Dette var også våre ankepunkter både da vi testet den kompakte folkesuven Opel Mokka og da vi kjørte den ellers utmerkede flerbruksbilen Opel Zafira Tourer.

Tekniske data - nye Opel-motorer
Motorer1.6 SIDI Eco Turbo1.6 SIDI Performance Turbo1.6 CDTI
Motortype4-sylindre i rekke, turbo4-sylindre i rekke, turbo4-sylindre i rekke - turbo
DrivstoffBensinBensinDiesel
BlandingstilførselDirekteDirekteHøytrykks (2000 bar)
 innsprøytninginnsprøytningcommon rail
Slagvolum cm³1.5981.5981.598
Boring x slag79.0 x 81.579.0 x 81.579.7 x 81.5
Kompresjon10.5:19.5:116.0:1
Maks effekt170 hk200 hk136 hk
Ved - o/min.4.250-6.0004.700-5.5003.500-4.000
Dreiemoment280 Nm300 Nm320 Nm
Ved - o/min.1.650-4.2501.750-4.7002.000
MotorblokkStøpejernStøpejernAluminum