Vi visste at Land Rover hadde lagt listen høyt i SUV-segmentet. Nå overgår de seg selv.
LES OGSÅ:
Nye Range Rover Sport bekrefter nemlig at Land Rovers (og Jaguars) indiske eiere fortsatt satser tungt og iherdig, slik at den tradisjonsrike britiske produsenten kan forbedre produktene sine.
Bilen er ganske enkelt en kraftig oppgradering på alle måter i forhold til utgående generasjon.
Den gode nyheten er at den samtidig også har blitt mye rimeligere. Den har faktisk gått ned med 100.000 kroner sammenlignet med utgående modell (TDV6). Noen billigbil er det likevel ikke, dette er tross alt en premiumbil, og prisene er deretter. Prisreduksjonen skyldes forøvrig kraftig redusert vekt og lavere CO2-utslipp, hvilket gjør at det utløses lavere avgifter. (NB: Full prisliste nederst).
TEST: Range Rover Sport TDV6 2010
Generasjon II
Range Rover Sport vakte oppsikt da den ble lansert i 2006 og gjorde mye for å gjøre produsenten Land Rovers luksus-image mer aktuelt. Syv år og 380.000 solgte eksemplarer senere er nå annen generasjon på plass i Norge. Priser og spesifikasjoner finner du for øvrig nederst i denne artikkelen.
Tidligere i sommer var vi i England og Wales og fikk en grundig prøvekjøring av den nye luksus-SUVen. Som i tillegg til å være SUV også kan karakteriseres som en fullverdig terrengbil, i motsetning til en del andre i klassen. Det fikk vi til fulle erfare, i en av de mest krevende offroad-løypene vi har fått kjøre i på noen nybillansering.
Velkjent, men fornyet design
Nye Range Rover Sport er altså en helt ny bil, men den innehar selvsagt en del velkjente Range Rover-ingredienser hva gjelder formspråk og generell design. Det er med andre ord en bil som er umiddelbart identifiserbar, men stiller man den ved siden av forgjengeren, er forskjellene iøynefallende. Dette gjelder både fronten og profilen. Førstnevnte har fått den fornyede familie-look-en som ble introdusert i sin skarpeste form på Evoque.
Range Rover Evoque testet i Alpene

Selvstendig lillebror
Range Rover Sport og Range Rover er helt klart i slekt og har blitt utviklet parallelt. Likevel har Sport sin egen personlighet: Den er kortere, lavere - kort sagt mer kompakt og fremstår mer sortslig/dynamisk i utførelsen.
I følge Land Rover er faktisk 75 prosent av delene unike for Range Rover Sport. Den veier, versjon for versjon, også 45 kilo mindre. Sammenlignet med forrige generasjon er imidlertid slankekuren svært stor: Nye Range Rover Sport veier nemlig over 400 kilo mindre.
Nå som syvseter

Som første Range Rover kan den nye Sport-utgaven bestilles som syvseter. Dette er nå mulig da bilen har vokst en del i forhold til forrige Sport. Den er nå seks centimeter lengre - men fortsatt 15 centimeter kortere enn storebror Range Rover. Men den har fremfor alt fått en betydelig lengre akselavstand (+ 18 centimeter) ved reduserte overheng.
Dette har gitt et meget velkomment utbytte i form av bedre plass innvendig. Vi fant forrige Range Rover Sport relativt trang og slet især med begrenset takhøyde. Nå er det bedre benplass bak, mer luft i bredden og en god del bedre takhøyde. Uten å være noe plassvidunder oppleves altså bilen som romslig. Dette gjelder også bagasjerommet, som i tillegg er lett å utnytte.
Mye lettere
Enda bedre nyheter er det at de økte dimensjonene langt fra har medført noen vektøkning - tvert imot. I likhet med storebror har man på Sport tatt i bruk en rekke vektbesparende teknologier som er blitt utviklet de siste syv årene.
Ser vi på forrige generasjon med samme motorisering, er faktisk vektreduksjonen på hele 420 kilo.
Og det blir bedre: For når den fremtidige innstegsmodellen med firesylindret motor kommer, blir letteste Range Rover Sport av ny generasjon et halvt tonn lettere enn innstegsmodellen av forrige generasjon - som hadde V6 bensinmotor.
Premium-interiør
Range Rover står for luksus, og det understrekes i interiøret, som selvsagt kan fås i andre fargekombinasjoner enn de på bildene ovenfor. På samme måte som eksteriøret er det innvendige i nye Range Rover Sport blitt nytt, men i en gjenkjennelig utførelse. Vi har allerede nevnt de forbedrede plassforholdene som bidrar til økt luksusfølelse.
Også generelt er kvalitetsfølelsen nå høyere, premium-intrykket forsterket, og materialvalgene utsøkt høyverdige. Setene gir utmerket komfort og støtte og bak har man nå som nevnt bedre plass, men også forbedret generell komfort. Også støynivået er behagelig i de fleste situasjoner.
Kraftpakker
Vi kjørte to kraftfulle versjoner av Range Rover Sport - en V6 diesel og en kompressormatet bensinmotor - topputgaven på 510 hestekrefter. Begge gir den store - og tross alt fortsatt tunge - SUV-en utmerkede ytelser. Selvsagt imponerte særlig 5.0 V8-versjonen, som vi fikk anledning til å piske helt opp i 250 kilometer i timen. Det er også maksimal hastighet, som den taklet med stoisk stabilitet. Deretter sørget et godt dimensjonert bremseutstyr for at vi fikk stoppet før slutten på flystripen der fartsprøvene foregikk.
Norsk-tilpasset motor
Mens forrige generasjon Range Rover Sport i innstegsutgave fremsto som på grensen til undermotorisert, er ikke det noe tema med nykommeren.
Selv ikke i Norge hvor vi får en avgiftsvennligere versjon av V6 dieselmotoren som i normal utførelse har 258 hestekrefter, men som her til lands kommer i en utgave med 211 hester. Det hjelper selvsagt at man har vel 400 kilo mindre å dra på enn før, samtidig som motorene er blitt kraftigere og mer effektive.
I alle fall: Med en akselerasjonskapasitet fra 0 til 100 på 7,6 sekunder, er det ikke noe å si på fremdriften. Og her dreier det seg altså om grunnmodellen, TDV6, som i Norge koster fra rett under 900.000 kroner.
Noe senere vil det også komme en versjon med en 4,4-liters V8-diesel på 339 hestekrefter som vil gi en 0 - 100-tid på under syv sekunder.
Og som vi alle vet: Også en hybrid er på vei.
Når det gjelder bensinvarianter, er V8-modellen flankert av en rimeligere V6-versjon, også den kompressormatet, og som byr på 340 hestekrefter. Det gir 0 - 100 på fortsatt respektable 7,2 sekunder.
Alle motorene er kombinert med en utmerket ZF automatisk girkasse med åtte trinn. Også her har ingeniørene gjort en utmerket jobb. Kassen arbeider harmonisk med motorene og girer riktig, raskt og sømløst.
God på veien

Kjøreegenskapene var ganske bra på forgjengeren, men nå er de betraktelig bedre.
Den elektriske servostyringen gir riktignok ikke fantastisk bra tilbakemeldinger, men den duger og er tilstrekkelig direkte og progressiv. Selvsagt merker man at bilen er høy og bred - og Sport betyr ikke i denne sammenheng sportsbil. Konkurrere med BMW X5 eller Porsche Cayenne på vei kan den heller ikke - men utklasset blir den langt fra. Nye Range Rover Sport kjører bra, den og takler svingene i fint driv mens stabiliteten føles betryggende. Også her er generasjon 2 en god del bedre enn den forrige.
Kjøring - offroad
Systemene for firehjulsdrift på Range Rover Sport er, i likhet med det på Range Rover, basert på avansert elektronikk - og vi kan garantere at det fungerer utmerket. I terrengløypa forserte den hindre vi svært sjelden er ute for og med sin variable bakkeklaring (maksimalt 28 centimeter), hjulvandring på 26 centimeter foran og 27 bak samt en vadedybde på 85 centimeter, kommer denne bilen seg frem der de fleste andre forlengst har måttet gi opp. Når man så er ute på veien igjen, stiller man inn på veibruk og bilen kan altså der vise til utmerkede kjøreegenskaper, høy komfort og imponerende ytelser.
Bare husk å sjekke dekkene etter kjøring i grovt terreng...
Nye Range Rover Sport kan leveres med elektrisk utfellbart tilhengerfeste og kan dra en tilhengervekt på opptil 3,5 tonn. Sykkelstativ med kapasitet på opptil fire sykler kan leveres som tilbehør.
Hjuldimensjonene er ganske heftige - med felger fra 19 til 22 tommer.
De beste SUV-ene
Konklusjonen etter våre prøvekjøringer var rimelig klar: Her har Land Rover sydd sammen en fantastisk flott pakke. På terningen blir det en sekser, i likhet med storebror Range Rover. Det meste stemmer nå på denne bilen og mens forrige Range Rover Sport kunne fremstå som et ikke helt fullendt første forsøk er dagens modell det modnede produktet.
Både Range Rover og Range Rover Sport er luksusbiler som klarer seg utmerket både på vei og utenfor vei, som kan kjøres hardere enn det meste og som gir masser av luksusfølelse og komfort. Lavere vekt, bedre kjøreegenskaper, mer plass og øket kvalitetsfølelse - alt dette kommer nå til en, selvsagt fortsatt høy, men klart lavere pris.
Hva mer kan man begjære? Etter vår mening, i denne kategorien: Ikke stort mer.
Testresultat
Range Rover Sport
Kraftig forbedret luksus-SUV, mye lettere, romsligere, gode kjøreegenskaper, imponerende offroad, luksuriøs og komfortabel
Veldig bred, fortsatt svært kostbar
• 3.0L TDV6 diesel (211 hk) | |
3.0 S | kr 899.000 |
3.0 SE | kr 959.000 |
3.0 HSE | kr 1.009.000 |
3.0 HSE Dynamic Pack | kr 1.029.000 |
• 3.0L SDV6 diesel (292 hk) | |
3.0 SE | kr 1.119.000 |
3.0 HSE | kr 1.169.000 |
3.0 HSE Dynamic Pack | kr 1.189.000 |
3.0 Autobiography | kr 1.249.000 |
3.0 Autobiography Dynamic Pack | kr 1.269.000 |
• 3.0L V6 Supercharged bensin (340 hk) | |
3.0 S | kr 1.219.000 |
3.0 SE | kr 1.279.000 |
3.0 HSE | kr 1.335.000 |
3.0 HSE Dynamic Pack | kr 1.355.000 |
• 5.0L V8 Supercharged bensin (510 hk) | |
5.0 HSE Dynamic Pack | kr 1.859.000 |
5.0 Autobiography Dynamic Pack | kr 1.939.000 |
.
3.0 TDV6 | 3.0 SDV6 | 4.4 DV8 | 3.0 S/C V6 | 5.0 S/C V8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Drivstoff | Diesel | Diesel | Diesel | Bensin | Bensin | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Girkasse | Aut. 8 | Aut. 8 | Aut. 8 | Aut. 8 | Aut. 8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Slagvolum | 2.993 ccm | 2.993 ccm | 4.367 ccm | 2.995 ccm | 5.000 ccm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Effekt | 211 hk | 292 hk | 339 hk | 340 hk | 510 hk | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dreiemoment | 520 Nm | 600 Nm | 700 Nm | 450 Nm | 625 Nm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ved o/min. | 2.000 | 2.000 | - | 3.500-5.000 | 2.500-5.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toppfart | 209 km/t | 209 km/t | 225 km/t | 209 km/t | 225/250 km/t*) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0-100 km/t | 7,6 sek. | 7,2 sek. | 6,9 sek. | 7,2 sek. | 5,3 sek. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forbruk | 0,73 l/mil | 0,75 l/mil | 0,86 l/mil | 1,07 l/mil | 1,28 l/mil | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CO2-utslipp | 194 g/km | 199 g/km | 229 g/km | 249 g/km | 298 g/km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde | 485 cm | 485 cm | 485 cm | 485 cm | 485 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde | 198 cm | 198 cm | 198 cm | 198 cm | 198 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Høyde | 178 cm | 178 cm | 178 cm | 178 cm | 178 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand | 292,3 cm | 292,3 cm | 292,3 cm | 292,3 cm | 292,3 cm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vekt | 2.115 kg | 2.115 kg | 2.398 kg | 2.144 kg | 2.310 kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tilhengervekt | 3.500 kg | 3.500 kg | 3.500 kg | 3.500 kg | 3.500 kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bagasjerom | 784 l | 784 l | 784 l | 784 l | 784 l | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
*) 250 km/t kun med Dynamic Pack |
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.