Her får artikkelforfatteren sette kjøreegenskapene til nye BMW 4-serie på prøve - bilen oppfører seg suverent i alle situasjoner. I hvert fall den versjonen vi kjørte, "Sport"-utførelse med adaptivt understell, 19-tommers hjul og en av våre favorittmotorer - rekkesekseren på 3,0 liter med 306 hester og 400 newtonmeter hele veien fra 1.200 til 5.000 omdreininger!
Her får artikkelforfatteren sette kjøreegenskapene til nye BMW 4-serie på prøve - bilen oppfører seg suverent i alle situasjoner. I hvert fall den versjonen vi kjørte, "Sport"-utførelse med adaptivt understell, 19-tommers hjul og en av våre favorittmotorer - rekkesekseren på 3,0 liter med 306 hester og 400 newtonmeter hele veien fra 1.200 til 5.000 omdreininger!Vis mer

Vi har kjørt nye BMW 4-serie

LISBOA (DinSide Motor): Vi har prøvekjørt nye 435i - en historisk bil siden den introduserer den helt nye 4-serien.

Noen uker før jul i fjor kunne vi melde at BMW skulle lansere et nytt serie-nummer for første gang siden 1-serien dukket opp. Nye 4-serie ble da vist som konseptbil.

LES OGSÅ:

I sommer ble produksjonsbilen tilgjengelig for prøvekjøring, og vi var selvsagt på plass for å kjøre den. Og nå er det like før: BMW 4-serie lanseres i Norge i oktober - til priser fra vel 440.000 kroner.

435i treffer blink

Forventningene var høye - og de ble innfridd. Det skal imidlertid presiseres at vi utelukkende kjørte det som per nå er topputgaven, det vil si 435i i versjon Sport med bakhjulsdrift. De to bensinmotoriseringene som er tilgjengelige fra start tilbys for øvrig også med firehjulsdrift. (Se prisliste nederst i artikkelen).

Les vår anmeldelse av forgjengeren - 335i Coupé

Det er altså denne utgaven som får vår så å si uforbeholdne sekser på terningen. Vi lette med lys og lykte etter noe negativt å si, men fant ikke annet enn en litt tam motorlyd og noen designdetaljer som ikke går helt hjem hos denne skribenten. De kan uansett forbedres ved å velge for eksempel designpakken M-Sport.

Testresultat

BMW 435i Coupé

Flott balansert, velkjørende sportskupé. I hovedsak godt kvalitetsinntrykk, sportslige kjøreegenskaper kombinert med god komfort - akseptabel sådan selv i sportsligste oppsett.

Litt vel tam lyd fra rekkesekseren etter vår mening. Bakseter ikke brukbare for storvokste (det trekker vi ikke mye for på en kupé...)

Se alle våre tester

Som en mindre 6-serie

Dette er fjerde generasjon mellomklasse-kupé hos BMW, men denne gangen er det altså ingen 3-serie kupé, men en helt egen modell i BMWs modellutvalg. 4-serie skal plassere seg i forhold til 3-serie som 6-serie i forhold til 5-serie. Det betyr at vi både snakker om en mer luksuriøs og en mer sportslig bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvekjørt: Nye BMW 3-serie

Lav og sporty

STADIG FLERE: BMW 4-serie (Bildet viser 435i), støtter nå opp om de øvrige modellene i BMWs rikholdige produktspekter. Foto: KNUT MOBERG
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
BLIR LOVLIG: Regelverket endres fra 1. februar og man kan nå låne bil av en privatperson i utlandet og kjøre den i Norge avgiftsfritt i inntil 25 dager i løpet av 12 måneder. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

Designmessig går det tydelig frem allerede av eksteriøret. 4-serie er lav og har en tydelig sportslig stil med korte overheng, langstrukket kupéform og lav, men bred front. Nye 4-serie er 464 centimeter lang, 182,5 centimeter bred og bare 136 centimeter høy. Den har også en lang akselavstand på 281 centimeter.

Den nye 4-serien posisjoneres som en kjøremaskin med sportslighet i fokus i enda større grad enn de øvrige modellene. Det vil ikke si så lite, og vi kan skrive under på at de har fått det til, BMW-ingeniørene i München. Vektfordelingen på 50/50 kombineres i denne modellen med det laveste tyngdepunktet av samtlige BMW-modeller - under 50 centimeter. 4-serie er senket med én centimeter i forhold til 3-serie, i tillegg til å ha en lavere profil. Man sitter dessuten en drøy centimeter lavere.

Her er helt nye BMW X5!

Valgmuligheter

BMW tilbyr i tillegg til en basisversjon tre ulike nivåer: Sport Line, som er den versjonen vi fikk kjøre, og som har den mest dynamiske stilen, mens Modern Line vil fremstå som mer ungdommelig enn den mer klassiske og høyverdige Luxury Line. I tillegg til disse nivåene tilbys M-sport-pakken, som for andre BMW-modeller.

Interiøret er utvilsomt premium, men også her tilbys det valgmuligheter mellom mer eller mindre friske fargekombinasjoner i henhold til nivåene vi nevnte ovenfor.

Den mest populære BMW-en: 100.000 i kø!

Interiøret i testbilen:

Tre motorer

4-serie Coupé kommer fra start med bare tre motorvarianter. Det er i første omgang snakk om én dieselversjon - 420d - og to bensinvarianter. Disse er 428i og 435i. Dieselutgaven yter vanligvis 184 hestekrefter, men "norgesversjonen" får som sedvanlig den nedtunede versjonen på 163 hester for avgiftenes skyld. Etter vår erfaring merkes dette knapt ute på veien.

Bensinversjonene yter henholdsvis 245 og 306 hestekrefter. Sekstrinns manuell girkasse er standard på alle versjoner, åttetrinns automat leveres mot tillegg i prisen. 428i og 435i kan leveres med firehjulsdrift - xDrive.

Sport-versjon med kjøreprogrammer

Som nevnt tidligere: Testbilen denne gang var 435i, altså toppversjonen, i utførelse "Sport". I stedet for 18-tommers hjul, som er standard, var denne utgaven satt opp med 19-tommere. Adaptivt understell og det såkalte Driving Experience Control med fire kjøreprogrammer kompletterer pakken. Ønsker man å kjøre økonomisk, kan man velge Eco Pro, som på 3-serien. Den har til hensikt å muliggjøre mest mulig drivstofføkonomisk kjøring, og har etter vår mening lite å gjøre på en slik bil - med unntak muligens for traurige "transportetapper".

Comfort-programmet ble brukt på noen strekninger under testen, og fratar ikke bilen så mye av dens dynamiske potensial - samtidig som den blir noe mykere i oppsettet. Skal man frakte passasjerer som er allergiske mot sportslig kjøring, passer det fint. Men selvsagt brukte vi mest "sport" og "Sport plus"-innstillingene under testkjøringen. Sistnevnte gjør at elektronikken blir en del mer liberal når det gjelder begrensning av spinn og skrens. Antiskrensfunksjonen kan også skrus helt av ved å holde knappen inne i over fem sekunder.

Dynamisk og komfortabel

Som leseren vil ha skjønt: Dette er en bil som gir en meget god kjøreopplevelse. Dynamiske egenskaper er så godt kombinert med lettkjørthet og et meget akseptabelt komfort-nivå at det er en fryd. For de mest sportslige er det selvsagt mulig å velge M-Sportpakke med stivere og mer kompromissløst oppsett, men for vår del tror vi den kjørte kombinasjonen er den som vil tilfredsstille de fleste.

De mest ihuga entusiastene var noe kritiske til at bilen i deres øyne fremsto som for "sivilisert", og på grensen til kjedelig. Vi skriver altså ikke under på dette.

BMW 3-serie GT prøvekjørt

Med M-Performance-styling:

Full fres

De 306 hestene er på jobb, det merkes, og de støttes godt opp av 400 newtonmeter, tilgjengelige hele veien fra 1.200 omdreininger til 5.000. Fartsøkningen er påtagelig helt opp til turtallsperren ved 7.000 omdreininger. Ytelsene blir ikke dårligere, tvert imot, med den ypperlige sports-automaten med åtte hyperraske trinn, som skifter mykt og forbløffende kjapt.

Bilen tedde seg på alle måter bra på de varierte portugisiske veiene, og både retningsstabilitet og svingdynamikk er utrolig gode. Ved kraftig provokasjon kontrolleres den begrensede understyringen lett og helheten i bilens oppførsel på veien er upåklagelig.

Til grensen

Såpass sikre er BMW på produktet sitt at de denne gangen gikk til det uvanlige skrittet å la oss få kjøre på bane med de samme bilene vi hadde kjørt med på vei. På Estoril-banen utenfor Lisboa fikk vi virkelig satt bilen på prøve. Vi fant omsider, men først etter å ha blitt gode og varme i trøya, hvor gatedekkenes og den elektriske og elektronisk adaptive styringens begrensninger ligger. Men slik kjører man ikke på offentlig vei!

Nye BMW 4-serie lanseres i Norge i oktober, men kan bestilles nå. Prisen på BMW 435i Coupé med sportsautomat, som den vi kjørte, er fra 794.000 kroner. De aller fleste kundene vil nok legge på en del på toppen for å få "riktig" utstyrt bil.

Vi har kjørt nye BMW 4-serie

BMW 435i Coupé - tekniske data
DrivstoffBensin
GirkasseAut/8
Slagvolum2.979 ccm
Effekt306 hk
Dreiemoment400 Nm
ved o/min.1.200-5.000
Toppfart250 km/t
0-100 km/t5,1 sek
Forbruk0,72 l/mil
CO2-utslipp169 g/km
Lengde464 cm
Bredde182,5 cm
Høyde136 cm
Akselavstand281 cm
Vekt1.525 kg
Tilhengervekt1.700 kg
Bagasjerom445 l

Her kan du se BMWs egen video:

 

Testen ble første gang publisert 29/07-2013, og publiseres nå med oppdaterte priser og når den nå er klar for det norske markedet.