Selv om mange forbinder BMW med fart og sportslighet, er det ingen tvil om at bilprodusenten tar miljøutfordringene på alvor. I det minste har de sett skriften på veggen forlengst og vet at gjennomsnittlige utslipp må reduseres skal de fortsette å være konkurransedyktige.
Effektivisere
De var da også tidlig ute med konseptet Efficient Dynamics, en samling teknologiske grep som har gjort det mulig å fortsette å produsere spennende og kraftige kjøremaskiner mens forbruk og utslipp blir redusert.
Men etterhvert er det blitt tydelig at å effektivisere den klassiske forbrenningsmotoren, enten den går på bensin eller diesel, ikke er tilstrekkelig i det lange løp. Dermed har også BMW lansert en elektrifiseringsstrategi - det er elektrisk strøm som kan avlaste fossilmotorene i tilstrekkelig grad til å få redusert et bilmerkes karbon-avtrykk, i det minste i en relativt nær fremtid.
TEST: Avgiftsvinneren, den nye BMW M6!
Elektrifisere
Dette gir seg uttrykk i utviklingen av rene elbiler - hvis handicap oftest er en for begrenset rekkevidde til å kunne dekke alle transportbehov - og selvfølgelig hybridbiler, som etterhvert har fått en viss utbredelse i de fleste utviklede bilmarkeder. BMW er i dag aktive på begge disse feltene - med sitt BMW i-merke utvikles elektrifiserte alternativer, og når det gjelder de klassiske modellrekkene, introduseres nå hybridvarianter.
BMW ActiveHybrid 3 er et eksempel på denne strategien - og nå har vi prøvekjørt den. I det som følger vil vi i hovedsak konsentrere oss om det som er spesielt for denne hybridversjonen av 3-serien. For mer om 3-serien generelt henviser vi til følgende prøvekjøringer:
Prøvekjøring av BMW 3-serie sedan
Prøvekjøring av BMW 3-serie Touring (stasjonsvogn).
Ypperlig bensinmotor
Vi gledet oss på forhånd, for vi visste at det er motoren fra 335i som sitter i denne bilen i tillegg til en el-motor. Men for altså å starte med bensinmotoren: Denne rekkesekseren med tre liter slagvolum er en videreutvikling av den som ga oss bakoversveis da vi prøvde den første gang i BMW 3-serie kupé. Nå har den blant annet en twin scroll-turbo istedet for to ladere, men karakteristikken er i bunn og grunn den samme som den gangen, det vil si at den har et voldsomt drag over et svært bredt register.
Terningkast 6: BMW 520d, en ypperlig norges-BMW
Nøkkelen er moment
Girkasse | 8-trinns automat |
Bensinmotor | |
Slagvolum | 2.979 |
Effekt | 306 hk |
Dreiemoment | 400 Nm |
v/ o/min | 1.200-5.000 |
Elektromotor | |
Effekt | 55 hk |
Dreiemoment | 210 Nm |
Batteri | Litiumion, 96 celler |
Total maks. effekt | 340 hk |
Toppfart | 250 km/t |
0-100 km/t | 5,3 sek |
Forbruk | 0,59 l/mil |
CO2-utslipp | 139 g/km |
Lengde | 462,4 cm |
Bredde | 181,1 cm |
Høyde | 142,9 cm |
Bagasjerom - 2 seter | 390 l |
Egenvekt | 1.665 kg |
306 hestekrefter beskriver bare svært delvis denne juvelen av en motor, som selvsagt kommer med BMWs Twin Power turbo-teknologi. Det kraftige skyvet vi har beskrevet kommer av den heftige trekkraften som opererer fra fullt allerede fra 1.200 omdreininger. Derfra er momentkurven flat helt opp til 5.000 omdreininger - 400 newtonmeter er altså til rådighet for føreren fra 1.200 til 5.000 omdreininger i minuttet.
Batteriene bak
Dette er jo utmerket i seg selv, men i ActiveHybrid 3 stopper det ikke der. Bensinmotoren får nemlig drahjelp fra en elektromotor, og denne er integrert i girkassen - som for øvrig er BMWs meget gode åttetrinns automat. Dette er med andre ord en ganske kompakt løsning og det som tar nevneverdig plass er batteripakken. Denne består av 96 litiumion-celler og har en effektiv kapasitet på 675 watt-timer. Den befinner seg mellom hjulbuene under bagasjerommet og spiser en del av plassen - temmelig nøyaktig 90 liter, noe som gjør at det gjenstår 390 liter med plass til bagasje. Det er faktisk bare 10 liter mer enn bagasjeplassen i nye VW Golf.
Tyngre, men sterkere

Hybridløsningen gjør også at BMW-en blir en del tyngre enn en standard 335i - den legger på seg 110 kilo til 1.655 kilo i alt - før føreren tar plass i bilen. Under kjøringen merket vi ærlig talt ikke noe til vektøkningen - dels fordi bilen har en like god balanse som ikke-hybriden, med lavt og sentralt tyngdepunkt, og selvfølgelig dels fordi elektromotoren trår til og forsyner bilen med ekstra krefter i form av 210 newtonmeter dreiemoment fra stående start. Effektmessig bidrar den ikke med mer enn 55 hestekrefter, men det er ikke hovedpoenget.
Total kombinert systemeffekt (altså fra kombinasjonen av el og bensin) er 340 hestekrefter maksimalt og 450 newtonmeter over et bredt register. Bilen oppleves da også som hakket sprekere enn 335i, særlig fra stående start da kombinert trekkraft er maksimal. 0 til 100 kilometer i timen klarer 335i på 5,5 sekunder, hvilket er raskt. Takket være hovedsaklig drahjelpen i starten greier denne hybriden, tross sin tilleggsvakt, å skave to tideler av denne tiden.
Kjøredynamikken for øvrig er veldig inspirerende som i en hvilkensomhelst BMW 3-serie med mye krefter; det kan du lese mer om her.
Kan kjøres bare på strøm

Men det er ikke dette som er hovedpoenget og grunnen til at BMW utvikler hybridbiler, naturligvis. Det er miljøargumentene som veier tyngst. Og BMW ActiveHybrid 3 kan kjøres rent elektrisk over strekninger på 3-4 kilometer i hastigheter på inntil 75 km/t under belastning, og inntil 160 km/t når når man cruiser uten gasspådrag (såkalt "coasting"). Da hjelper elmotoren bare til med å holde hastigheten oppe; bensinmotoren er frakoblet. Vi prøvde dette noen pass på motorveiene utenfor München og det fungerer bra.
Ekte effektiv dynamikk
Når det gjelder tallene for forbruk og utslipp, vil leseren kanskje ikke finne disse rørende lave, men vi må huske på at dette tross alt er en bil som gjør 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder - da snakker vi om rene sportsbil-ytelser. Da fremstår forbrukstall på 0,59 liter per mil og 139 gram CO2-utslipp per kilometer som ganske fremragende.
Dere med "god husk" vil legge merke til at ActiveHybrid-løsningene gir bedre resultater på 3-serien enn på 5-serien, som var først ute med å ta i bruk den drivlinjen vi har beskrevet her. (Les om vår prøvekjøring av BMW ActiveHybrid 5 her!)
Fra rundt 800 K
BMW ActiveHybrid 3 koster 790.000 kroner med standard åttetrinns automat, for 5.000 ekstra får du den med sportsautomat med padlehendler på rattet. Frakt og levering kommer selvsagt i tillegg (eksempelvis koster den fra 803.000 kr levert Oslo).
Konklusjon
Da snakker vi om et påslag på 27.000 kroner sammenlignet med BMW 335i, og det mener vi for vår del det er verdt for å få være med i "hybrid-klubben" uten å gå på akkord med ytelsene - for å si det mildt, kunne kjøre noe utslippsfritt i bykjernen og spare noen kroner totalt på drivstoffbudsjettet.
Se video:
Dimensjoner, BMW ActiveHybrid 3:

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.