<b>MER VOKSEN:</b> BMW 2-serie er noe annet enn en kupé-versjon av 1-serien, slik forgjengeren var. Den er både voksnere og morsommere. Foto: BMW
MER VOKSEN: BMW 2-serie er noe annet enn en kupé-versjon av 1-serien, slik forgjengeren var. Den er både voksnere og morsommere. Foto: BMWVis mer

Vi har kjørt BMW 2-serie

Endelig er BMWs minste kupé blitt voksen. Og enda morsommere.

BMW tetter igjen alle åpne hull i tallrekken. Etter at de i høst lanserte sin nye 4-serie Coupe, er det bare en 2-serie som gjenstår. Nå kommer også den, og vi snakker om ytterligere en kupé.

LES OGSÅ:

Vi har testet bilen, som blir en direkte arvtaker etter 1-serie Coupe.

Det er heller ikke hvilken som helst modell som står på Las Vegas Motor Speedway og venter på oss. Det er den heftigste utgaven, M235i, som byr på 326 hestekrefter i den relativt lille kompakt-kupéen.

Den bygger videre på filosofien bak M Performance, som ble introdusert med BMW M135i, som du kan lese vår test av her. Men den er noe mer.

Bevisste kunder

PENT OG PYNTELIG: Råkjøringen får vente til bilen er inne på Las Vegas Speedway... Foto: BMW
PENT OG PYNTELIG: Råkjøringen får vente til bilen er inne på Las Vegas Speedway... Foto: BMW Vis mer

De som kjøper en todørs kupé signaliserer allerede i kjøpsfasen at de er over gjennomsnittet opptatt av utseendet, og nettopp der skårer 2-serien veldig bra i forhold til sin forgjenger.

Den er blitt lavere, bredere, og lengre. Sporvidden er økt, det samme er akselavstanden.

Alt dette har gjort 2-serie Coupe visuelt til det 1-serie Coupe aldri kunne bli, basert på en for liten innpakning. Den ekstra størrelsen har gitt designerne mye større muligheter for å oppnå et langt mer harmonisk design. Dette skyldes i stor grad at den har hentet plattformen fra 3-serien, men kortet ned en smule.

2-serien ser nå veldig riktig ut, og takkonstruksjonen ser ikke ut som en bolle som er snudd på hodet og gjort til et tak. Beklager til dere 150.000 kundene som har kjøpt en 1-serie Coupe, men 2-serien er langt mer enn bare en lett videreutvikling.

Det indre teller

I tillegg har den vokst så mye at utformingen av interiøret og den innvendige plassen ikke bærer store preg av kompromisser hele veien, slik det tildels gjør i 1-serien. Selv om denne ble mye bedre i så måte med nyeste generasjon. Men her er det faktisk mye mer familiært med 3-serien.

Foran er det absolutt ingen plassproblemer, og baksetet har rom nok til at du fint kan ta med voksne på tur.

Det praktiske er også på plass. Bakseteryggen kommer som standard med 60/40-splitt, men du kan bestille 40/20/40 splitt som ekstrautstyr. På den måten kan du ta med deg skiene inn i bilen, og slipper å ødelegge kupeens form med en upassende skiboks.

TYPISK BMW: Førermiljøet overrasker ikke den som har kjørt BMW før... Foto: BMW
KRAFTPAKKE: Her er krefter så det holder. Løftene gitt via M Performance-logoen, innfris i praksis. Foto: BMW
Foto: BMW
MER VOKSEN: BMW 2-serie er noe annet enn en kupé-versjon av 1-serien, slik forgjengeren var. Den er både voksnere og morsommere. Foto: BMW
PENT OG PYNTELIG: Råkjøringen får vente til bilen er inne på Las Vegas Speedway... Foto: BMW

Sint maskin

For de mest miljøbevisste, har BMW nylig introdusert sin i3 - elbilen som du kan lese mer om her. Dette er noe ganske annet, selv om BMW bestreber seg på å lage så lite forurensende "fossil-biler" som mulig. Når 2-serie Coupe kommer på markedet i mars har den fem forskjellige motoriseringer å by på. Det er to bensinutgaver og tre diesel (se tabellen for spesifikasjoner).

Vi har som sagt testet den heftigste av dem, M235i. Denne har en velkjent 3-liters rekkesekser under panseret. Når 326 hestekrefter bare har døye 1.400 kg å jobbe med tyder mye på at dette blir morsomt.

Og vi blir ikke skuffet.

Racing-inspirert

Hektet sammen med 8-trinns automatkassen fra ZF er dette pur glede. Maskinen har en litt hard gange som gir et mer racinginnspirert lydbilde, og BMW har selvfølgelig ikke forsøkt å dempe dette gjennom eksosanlegget. Tvert om. Velger du en 235i vil du garantert også ha litt lyd, spesielt når modellbetegnelsen også består av en «M». På dette området skuffer ikke BMW.

KRAFTPAKKE: Her er krefter så det holder. Løftene gitt via M Performance-logoen, innfris i praksis. Foto: BMW
KRAFTPAKKE: Her er krefter så det holder. Løftene gitt via M Performance-logoen, innfris i praksis. Foto: BMW Vis mer

3-literen er en veltrimmet sak. Den byr på et dreiemoment som leveres veldig lineært. De maksimale 450 Nm er der allerede fra 1.300 omdreininger, og momentkurven er padde flat hele veien opp til 4.000 omdreininger.

Dette har positive siden, men også noen litt negative. Det er veldig effektivt, og dermed raskt. Ulempen er at det ikke finnes noen dupper eller topper i kraftleveransen, og bilen føles dermed ikke så rask som den faktisk er.

Det svakeste leddet

SVAKESTE LEDD, DENNE?? Hva? 8-trinns sportsgirkassa fra ZF? Men, jo - faktisk. Så kravstore har vi blitt... Foto: BMW
SVAKESTE LEDD, DENNE?? Hva? 8-trinns sportsgirkassa fra ZF? Men, jo - faktisk. Så kravstore har vi blitt... Foto: BMW Vis mer

Normalt er vi veldig glad i 8-trinnskassen som sitter i denne bilen, men på grunn av rykket og responsen fra 3-literen er det faktisk automatkassen som blir det svakeste leddet. Den kunne vært enda mer agressiv når «Sport +» er valgt som kjøremodus, og føreren virkelig mener alvor.

Men noe må BMW holde igjen til den dagen vi får se en rendyrket M2, og vi er overbevist om at den dagen kommer. Forøvrig kommer M235i som standard med en 6-trinns manuell girkasse, men de fleste kommer til å velge automatkassen med girhendler bak rattet.

Denne byr også på launch-controll, som er med på å senke sprinttiden til 100 km/t fra fem sekunder på den manuelle versjonen, til 4,8 sekunder på automaten.

En M forplikter

Som test-arena har BMW har vært så generøse å fikse tilgang til Las Vegas Motor Speedway. Å rase rundt på offentlig vei i Las Vegas for å finne bilens grenser og unoter er slettes ingen god ide, spesielt ikke med en bil som har så heftige resurser til rådighet som denne.

M235i peker seg umiddelbart ut som en frekkas, og den fortjener M-en til fulle.

Det adaptive understellet er tilbehør, men burde vært standard, for det gjør en glimrende jobb. Bilen tipper aldri over til å bli veldig stiv, noe BMW-folket selv påpekte. Jeg tror også dette er bevisst, med tanke på at det antagelig dukker opp en M2 senere. Da er det synd å ha hentet ut hele potensialet i denne. Og akkurat det at vi tror det kommer mer senere redder M235i fra å få minus for et litt for mykt oppsett. Den er antagelig det optimale valget for alle som vil ha en fartsmaskin, uten å krabbe helt over i en racer.

Perfeksjonert

TYPISK BMW: Førermiljøet overrasker ikke den som har kjørt BMW før... Foto: BMW
TYPISK BMW: Førermiljøet overrasker ikke den som har kjørt BMW før... Foto: BMW Vis mer

På papiret er bilen fullbalansert med en balansert vektfordeling på 50/50. Ute på banen er den en anelse overstyrt, akkurat som vi kjenner BMW. Fronten gjør akkurat det du ber den om med rattet, og da er det kun hekken du har å kontrollere. Det gjør du enkelt med gasspedalen, og bilen styres fint med en følsom høyrefot via gasspedalen.

Er du av driftertypen tror jeg også du vil ha det skrekkelig gøy i den nye 2-serien. Du kan skru av alle elektroniske støttehjul, og da er du i gang.

Det er økningen av de nevnte fysiske målene som har gjort det mulig for BMW å hente et så dynamisk oppsett ut av 2-serien. Det overgår 1-serien med god margin, og dersom du vil distansere deg ytterligere fra opphavet, så kan du velge en LSD, eller limited slip differensial, som tilbehør. Dette fordeler kraften til det av bakhjulene som fortjener det mest, og du har tatt ytterligere grep om grepet.

Full stopp

En M235i triller som standard rundt på 225/40 R18 som standarddimensjon, med 19-tommere som en opsjon. Innenfor sitter det et oppsett av M-sport bremser, med firestemplede kalipere foran og to bak. Uten å gå dypere inn i den saken, så kan vi betrygge med at det er riktige bremser på riktig bil.

BMW 2-serie er nå en fullverdig selvstendig modell, og BMW har gitt hver enkelt motorisering et eget chassisoppsett. Etter vårt første måte med bilen er vi overbevist. Den har sin egen identitet, og 2-serien er ikke bare et resultat av en kloning med noe annet. Den er mye mer.

Ikke priset


At bilen er vellykket kommer derimot ikke som noen bombe. Helt siden slutten av 60-tallet har BMW bevist at de har dreisen på dette segmentet. Da lanserte de 2002 tii, som i ettertid er blitt et lite ikon, og er et objekt som nå bare stiger i pris. M235i er ikke der enda, men kanskje en dag?

Til Norge kommer 2-serien i mars, og det er de mindre motorene som vil foretrekkes - forståelig nok. Prisene er foreløpig ikke klare, men man trenger ikke være Einstein for å forstå at den kommer til å prises et sted mellom dagens 1-serie Coupe og den nye 4-serie Coupe. Det kan i det minste gi en indikasjon.

Testresultat

BMW M235i

Herlig kjøremaskin som endelig er blitt det 1-serien ikke kunne bli. Mer dynamisk og harmonisk design enn 1-serien.

Motorkarakteristikken gir ikke følelsen av de faktiske kreftene.

Kunne hatt enda kjappere automatkasse.

Se alle våre tester

BMW 2-serie Coupé - Tekniske data
 220i CoupeM235i Coupe218d Coupe220d Coupe225d Coupe
      
Motor:R4, 16V, turboR6, 24V, turboR4, 16V, turboR4, 16V, turboR4, 16V, turbo
Slagvolum:1.997 ccm2.979 cccm1.995 ccm1.995 ccm1.995 ccm
Effekt @ o/min:184 hk @ 5.000-6.250326 hk @ 5.800-6.000143 hk @ 4.000184 hk @ 4.000218 hk @ 4.400
Dreiemoment:270 Nm @ 1.250-4.500450 Nm @ 1.300-4.000320 Nm @ 1.750-2.500380 Nm @ 1.750-2.750450 Nm @ 1.500-2.500
0-100 km/t:7 sek.4,8 sek.8,6 sek.7,1 sek6,3 sek.
Toppfart:230 km/t250 km/t213 km/t230 km/t242 km/t
Forbruk:0,57 l/mil0,76 l/mil0,42 l/mil0,42 l/mil0,47 l/mil
CO2-utslipp:134 g/km176 g/km111 g/km111 g/km124 g/km
LxBxH (cm):443x177x142445x177x141443x177x142443x177x142443x177x142
Akselavstand (cm):269269269269269
Dekkdim. f/b:205/55 R16225/40 R18 - 245/35 R18205/55 R16205/55 R16205/15 R17
Bagasjerom:390 liter390 liter390 liter390 liter390 liter
Vekt:1.350 kg.1.470 kg.1.430 kg.1.450 kg.1.470 kg.