Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota (til venstre), tar stolt imot prisen fra redaktør Espen Stensrud. Foto: Stein Inge Stølen
Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota (til venstre), tar stolt imot prisen fra redaktør Espen Stensrud. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Vi har kåret årets Autofil-bil

Både redaksjonen og leserne var enstemmige - det kunne bare bli en bil som fortjente Autofils tradisjonsrike pris. Det er svært lenge siden vi har sett en så underholdende bil fra denne produsenten...

– Dette er veldig stas, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Han har akkurat mottatt trofeet fra sjefredaktør Stensrud, og er både stolt og fornøyd.
Toyota GT86, den nye sportsbilen for folket, fikk førsteplass hos både Landsem, Stølen, Marcussen og dere lesere, og det sikret en klar seier for bilen som har sjarmert oss så til de grader.

Grundig testet
Som noen kanskje husker, var det nettopp Landsem og Stølen som hentet Norges første GT86 på vårparten i fjor, da de dro til Spania og kjørte den hjem fra Barcelona. Underveis kjørte de over svingete alpeveier og besøkte Nürburgring, noe som gjorde dem sikre på at dette var bilen med kjøreglede til tusen.

Høydepunkter fra Europa-turen:

Gjennom gatene i Cannes under filmfestivalen vakte den like stor oppsikt som Ferrarier og Bentleyer. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

På Autobahn fikk den virkelig strukket på beina. Akselerasjonen fra 100 til 200 var svært imponerende, det samme var toppfarten. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Det er vanskelig å kjøre en sportsbil gjennom Tyskland uten å "tilfeldigvis" svinge innom Nürburgring... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Etter mange imponerende runder rundt Nordsløyfa, måtte det obligatoriske merket settes på. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Etter å ha kjørt fra Spania til Norge for å avlevere landets første GT86, ble den sølvfargede sportsbilen totalt strippet og bygd om. I dag heter den 86-X og blir brukt av selveste Fredric Aasbø... Foto: Autofil Vis mer

Publikumsfavoritt på Roadshow
Etter dette la vi ut på Autofil Roadshow med GT86 som følgebil. Vi fikk da ytterligere 2500 kilometer bak rattet, denne gangen på vanlige norske veier. Og jammen imponerte den ikke her også..!

Under Autofil Roadshow var publikum svært nysgjerrige på hva som lurte under panseret... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Et firesifret antall mennesker dukket opp ved Roadshowets siste stopp i Ålesund. GT86 ble et populært trekkplaster også her. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Like god på vinterføre
Som toppen på kransekaka fikk vi utstyrt en GT86 med piggdekk og la ut på isbana på Vålerbanen. I noen tilfeller kan små sportsbiler med relativt kort akselavstand bli nervøse og vanskelige å håndtere på glatt føre. Men dette viste seg ikke å være tilfelle (selv om Stølen pent parkerte bilen i fonna ved et par anledninger - det handlet nok mer om overvurdert talent enn manglende kjøreegenskaper...).

Er GT86 morsom på vinterføre? Jepp. Så til de grader! Foto: Espen Stensrud Vis mer

Kort fortalt, dette er en utrolig underholdende bil, sommer som vinter. Vi er heller ikke alene om å være begeistret over GT86; her har dere resultatet av lesernes avstemning under kåringen av Årets Autofilbil:

1. Toyota GT 86: 140 poeng
2. Mercedes-Benz A-klasse: 105 poeng
3. BMW 3-serie: 80 poeng
4. Porsche 911: 70 poeng
5. VW Golf: 59 poeng
6. Mazda CX-5: 57 poeng
7. Volvo V40: 46 poeng
8. Opel Mocca: 26 poeng
9. Hyundai i30: 23 poeng
10. Subaru XV: 13 poeng

Den lille sportsbilen har fått hele redaksjonen i fyr. Vi sliter med å finne eksempler på biler i denne prisklassen som har gitt oss lignende godfølelse. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer