Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
Foto: NISSAN/TELLUSWORKSVis mer

Vi drar på NISMO-festival

Japan tar bilkulturen på alvor. Sjekk filmen.

Nissans tuning- og racing-avdeling, NISMO, har mange råtøffe modeller bak seg. I Japan har de laget en egen festival hvor entusiastene kan se og høre alle grombilene på fulle spjeld.

LES OGSÅ:

Det er dagen alle Nissan-frelste merker av i kalenderen; en enorm folkefest under Japans høyeste fjell, Fuji. Ved foten av dette fjellet finner du banen med samme navn - Fuji Speedway.

Nissan går tilbake til røttene. Se film!

Dette er en bane som har huset entusiaster i alle former og farger siden 1963 og er kjent for sin 1,5 kilometer lange rettstrekke. Det ble kjørt Formel 1 på banen frem til 1977, men led en lignende skjebne som Nürburgring gjorde året før.

Niki Lauda måtte nesten bøte med livet for å bevise at sikkerheten måtte skjerpes i Tyskland i 1976, mens to tilskuere avgikk med døden på Fuji-banen året etter da Gilles Villeneuve krasjet.

Se reportasjen:

Formel 1 skulle likevel komme tilbake til banen. I 2007, 30 år etter, kunne fans nok en gang se verdens raskeste biler hyle under fjellet.

Drifting og racing

Men det er andre arrangementer enn Formel 1 som trekker folket hit år etter år. Det ene er drifting, som blir mer og mer populært i Japan, det andre er historisk racing.

TUNERE En rekke tunere er på plass for å vise hva det kan få ut av Nissans modeller. Top Secret er en av de virkelig store. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
KLASSISK Nissan 310 Coupe har omtrent like høy status i Japan som Escort og Kadett Coupe har her hjemme, særlig med klassisk racetrim. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
SILVIA: S12-modellen ble produsert mellom 1984 og 1988. Dette er forgjengeren til de mer velkjente S13 og S14 som er mye brukt i drifting her hjemme. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
SKYLINE Nissans mest sportslige Gran turismobiler har alltid hett Skyline. De har alltid vært potente og hatt høyt teknologisk nivå. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
UTSKREMT Drifter og programleder Fredric Aasbø elsker japansk bilkultur og havnet i himmelen under NISMO-festivalen. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
SILVIA S15: Den linjelekre Silvia kom aldri til Europa, men mange har importert de til banebruk. Det finnes også et par eksemplar godkjent på Norske skilter. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
HOT STUFF: Nissan 200SX S14 har en helt egen standing innenfor japansk bilkultur. Den har vært inngangsbiletten til sportsbil for mange. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
PITGIRLS: Ingen er råere enn asiatene på pitgirls. Der er de til og med søte. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
START YOUR ENGINES Klassisk racing er like alvorlig som moderne. Det spares ikke på redskapen. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
MUSEUM: Nissan har vært flinke til å ta vare på historien. De viktigste bilene kan nytes på NISMO Festival. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
ÅRETS STOLTHET: ÅRETS GT-R i NISMO motorsport drakt. Den kjøres i Super GT-serien. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
HUSKER DU DENNE?: Nissan Micra i ståpels-kostyme. Slik har du neppe sett den før. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
SUPER GT: Nissan Skyline har vært en av de viktigste modellene i Super GT til den ble avløst av 350Z og senere GT-R Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
NASJONAL Okabe Jidosha er et av mange team som kjører såkalt gruppe Nasjonal. Det vil si at bilene må være standard. Du har kun lov til å endre på aerodynamikk, bremser etc.
KLASSISK RACING: 70- og 80-tallsbiler i skjønn forening. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
FUJI Fuji-fjellet ruver og over banen med samme navn. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
NISMO: I Japan er Nissan Motorsport godt kjent. Nå bygger Nissan opp merkenavnet her hjemme også. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS

Og det er ingen som lager mer show på dette feltet enn Nissan. De har trukket bilfrelste til banen i en årrekke for å feire NISMOs historie. Så hva er NISMO?

Samlet Nissan-tunerne

NISMO står for Nissan Motorsport og har vært Nissans sportslige spydspiss siden 1984. Nissan drev riktignok med racing før dette også, men da under to forskjellige divisjoner; "Publication Division 3" og "Special Car Testing Division".

Disse hadde holdt på hver for seg siden slutten av 60-tallet. Først i 1984 ble de forenet. Siden da ha NISMO-navnet vært synonymt med ståpels for bilfolk verden over.

Opp gjennom tidene har de lansert flere spesialutgaver av standard-modeller, som blant annet R33 Skyline 400R, en heftig versjon av standard-Skylinen (som slett ikke var noen sinke i utgangspunktet).

Med 400 hk, 470 Nm og firehjulsdrift greide den 0-100 på 4,0 sekunder og toppet 300 km/t. Dette var med andre ord verstingen da den ble lansert i 1997, samme år som den første NISMO-festivalen ble holdt.

NISMO på norske veier

I dag har de flere heftige NISMO-modeller for salg, blant annet NISMO 370Z og Nissan Juke NISMO som du faktisk får kjøpt i Norge, samt siste generasjon NISMO GT-R.

Vi testet Nismo-modellene på Vålerbanen.

Nevnte NISMO GT-R er noe av det råeste du kan kjøre på veien i dag, med 600 hester og 0-100 på 2,7 sekunder(!).

Sjekk Nissan GT-R som akselerer fra 0-100 på under tre sekunder.

I tillegg leverer de flere tuning-kits; alt fra aerodynamiske duppeditter til mekaniske og elektroniske oppgraderinger som gjør din Nissan enda morsommere.

NISMO-festivalen trekker 30 000 tilskuere fra hele verden. Du kan hoppe på en åpen buss og oppleve "Circuit Safari", hvor bussen tar deg med rundt Fuji-banen mens alskens heftige doninger drønner forbi på alle kanter. Et kult påfunn, kanskje det hadde vært noe for Gatebil her i Norge?