Pris på Honda e er klar

Vesentlig billigere enn vi trodde

Da vi prøvekjørte det lille sjarmtrollet fra Honda tidligere i år, fikk vi bare vite at den ville bli «billigere enn BMW i3». Det blir den - og til gagns.

MORSOM OG KVIKK: Vi likte godt Hondas nye elbil under første prøvekjøring - og nå er prisen på den klar. Vi hadde tippet cirka 280.000 kroner - den havner under 260.000. Foto: Manuel Portugal
MORSOM OG KVIKK: Vi likte godt Hondas nye elbil under første prøvekjøring - og nå er prisen på den klar. Vi hadde tippet cirka 280.000 kroner - den havner under 260.000. Foto: Manuel Portugal Vis mer

NB: Oppdatert 11. september 2019: Rekkvidde er nå oppgitt - 220 km WLTP.

Nå nærmer lanseringen av Hondas første elbil for Europa seg med stormskritt. Selv om den ikke er på markedet før til sommeren 2020, starter muligheten for å bestille bilen nå i september, i utvalgte markeder - deriblant Norge. Prisen er dermed fastsatt og starter på 253.300 kroner, pluss frakt og levering (eksempelvis 266.200 levert Oslo).

Som konkurrentene

Det betyr at fra-prisen ligger i omtrent samme sjiktet som konkurrenter som Mini Electric, Opel Corsa e og Peugeot e-208.

Den oppgitte prisen gjelder versjonen med 136 hestekrefter. En noe kraftigere utgave, med mer avanserte spesifikasjoner og 154 hestekrefter, starter på 282.000 kroner (294.900 levert Oslo).

Sistnevnte har et dreiemoment på 315 newtonmeter. 0-100 tar cirka åtte sekunder.

Batteripakken på 35,5 kWt kan hurtiglades fra 0 til 80 prosent kapasitet på 30 minutter.

Bilen vil også kunne leases, med månedlige kostnader fra 2.999 kroner per måned.

Artig å kjøre

Honda e er en småbil, med en slags retro-design, som likevel er moderne. Den har en veldig klassisk småbilfasong, med et overbygg som er stort nok til å gi overraskende gode plassforhold og vi fant den under testen (se egen bildelenke), både kvikk nok og ganske underholdende å kjøre.

Minst like slående som den utvendige designen, er innredningen - og spesielt den nærmest heldekkende skjermen på dashbordet, flankert av ytterligere én skjerm på hver side.

Disse - som er standard - tjener som sidespeil, med bilde fra diskrete kameraer montert på dørene. (Vi fant løsningen klart mer vellykket enn den Audi introduserte på sin elbil e-tron 55 quattro).

SKJERM-BONANZA: Hele dashbordet i Honda e er dekket av de fem skjermene inkludert de to som erstatter sidespeilene. Foto: Manuel Portugal
SKJERM-BONANZA: Hele dashbordet i Honda e er dekket av de fem skjermene inkludert de to som erstatter sidespeilene. Foto: Manuel Portugal Vis mer

Urban rekkevidde

At Honda e overveiende er beregnet for bruk i urbane strøk, gjør den nok ikke uegnet på landeveien, men rekkevidden, oppgitt til 220 kilometer etter de nye WLTP-målingene, er ikke av de lengste på markedet - her har man gjort en vurdering i forhold til kundegruppenes behov versus vekt og kompakt størrelse.

Ifølge Honda har over 40.000 uttrykt sin interesse for bilen siden avdukingen av prototypen, og de første bilene blir levert til kunder sommeren 2020.

Bilen er første element i en omfattende elektrifiseringsstrategi som skal sørge for at alle Honda-modeller som selges i Europa er elektrifiserte fra 2025.