– Verre enn å fyllekjøre

Britisk studie konkluderer med at bruk av infotainmentsystem i bil er mer distraherende enn å sende meldinger.

APPLE CARPLAY: Mange biler selges med enten Apple CarPlay og Android Auto. Foto: NTB Scanpix/AP Photo/Jae C. Hong)
APPLE CARPLAY: Mange biler selges med enten Apple CarPlay og Android Auto. Foto: NTB Scanpix/AP Photo/Jae C. Hong) Vis mer

I moderne biler blir du som regel møt med store, berøringsfølsomme infotainmentskjermer, i stedet for knappenavigering som eldre biler vanligvis har.

De store skjermene gir føreren flust av informasjon, for eksempel navigasjon og musikkavspilling, men kan også være en stor distraksjon. Det viser en studie utført av Transport Research Foundation (TRF) på vegne av trafikksikkerhetsorganisasjonen IAM RoadSmart, FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) og Rees Jeffreys Road Fund.

I studien undersøkes det hvordan faktorer som kjøring i påvirket tilstand, bruk av cannabis, teksting, bruk av håndholdt mobil, Android Auto og Apple CarPlay med stemme og berøring, påvirker reaksjonstiden til føreren.

Blant annet kommer frem av bruk av infotainmentsystem som Apple CarPlay og Android Auto er mer distraherende for føreren enn å skrive meldinger. Faktisk konkluderes det med at man blir mer uoppmerksom av å bruke de nevnte infotainmentsystemene enn å kjøre i påvirket tilstand med 0,8 i promille, som er grensen i Storbritannia.

Vis mer

Kommer verst ut

TRF har i tillegg til reaksjonstid også undersøkt avstand til bilen foran og bilens plassering i veibanen, og ifølge studien svekkes førerens reaksjonstid med hele 57 prosent når man bruker en berøringsskjerm med Apple CarPlay – for Android Auto er økningen på 53 prosent, og det er bruken av disse som kommer verst ut i studien.

På plassen etter kommer bruk av håndholdt telefon som svekket reaksjonstiden med 46 prosent.

Studien viser prosentvis økning i reaksjonstid til distraherte førere. Foto: IAM RoadSmart
Studien viser prosentvis økning i reaksjonstid til distraherte førere. Foto: IAM RoadSmart Vis mer

Seks nøkkelpunkter fra TRFs studie:

  1. Å kontrollere bilens posisjon i veibanen og å holde en konsistens hastighet og avstand til bilen foran på motorveien, ble kraftig svekket når man samhandlet med enten Android Auto eller Apple CarPlay, spesielt ved bruk av berøringsskjerm.
  2. Deltakere reagerte ikke like ofte til et stimuli på veien foran når de samhandlet med enten Android Auto eller Apple CarPlay. Reaksjonstidene var over 50 prosent tregere.
  3. Reaksjonstiden til et stimuli på veien foran var høyere når man styrte musikk i Spotify mens man bruke Android Auto eller Apple Carplay.
  4. Reaksjonstiden var verre ved å bruke berøringsskjerm enn å tekste mens man kjører.
  5. Ved bruk av begge infotainmentsystemene tok førerne øyne av veien for en lengre periode enn anbefalt av National Highway Traffic Safety Administration.
  6. Deltakerne undervurderte hvor mye tid de trodde de så vekk når de brukte Android Auto eller Apple CarPlay.

– Hold fingrene unna

Overfor Dinside sier Ingrid Trømborg, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, at alt som tar oppmerksomheten bort fra kjøringa, er risikabelt.

–Spesielt gjelder det aktiviteter som krever at blikket flyttes bort fra vei og trafikk. Det er en liten trøst at det er lov hvis konsekvensene skulle bli en trafikkulykke. Det skal overraskende få sekunder til før en farlig situasjon kan oppstå.

Trygg Trafikk sier de anbefaler alle som kjører bil om å holde seg unna infotainmentsystemet og musikkanlegg mens man kjører.

– Still inn før du kjører eller la passasjeren ved siden av skifte radiokanal, anbefaler Trømbørg og tilføyer:

– Under kjøring er håndholdt mobiltelefon svært farlig å bruke til teksting eller andre ting som krever at blikket tas bort fra veien.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!