Ukens veteran: Aston Martin DB4

Verdiøkning: Over 2 mill på 7 år!

En 60-talls Aston Martin er en garantert gullinvestering. I kjølvannet av DB5 stiger også prisene på de andre modellene i rekordfart.

SE VIDEO! Det er vel få som ville hatt noe imot å pynte oppkjørselen med denne, en Aston Martin DB4. Den perfekte pynt til huset. Vis mer

De siste årene har prisene for 60-tallsbilene til Aston Martin eksplodert. Grunnen til det er enkel: Bond. James Bond. Det hele startet i 1964, med filmen «Goldfinger». Siden har verden aldri blitt den samme.

Der kjørte den hemmelige agenten, spilt av Sean Connery, den kliss nye Aston Martin DB5, og utstyrt med katapultsete og maskingeværer ble bilen verdens mest berømte filmbil, en status den har beholdt siden.

Så ikonisk er DB5, at også Pierce Brosnan og Daniel Craig kjørte den i sine tolkninger av James Bond. Det har sørget for at nye generasjoner har fått stifte bekjentskap med legenden, og drevet prisene opp ytterligere.

SJELDEN: Denne hekken (ikke planten til høyre) tilhører nå en svært heldig eier et sted ... Foto: Kasper Van Wallinga
SJELDEN: Denne hekken (ikke planten til høyre) tilhører nå en svært heldig eier et sted ...
Foto: Kasper Van Wallinga Vis mer

I kjølvannet av DB5

I dag er en DB5 en investering du må hoste opp flere millioner for, noe som også har påvirket at de modellene nærmest DB5 har gått kraftig opp i pris. Altså forgjengeren, DB4, og DB6, som kom etter.

Men selv DBS (som 007 kjørte i «On Her Majesty’s Secret Service» fra 1969), en modell som var oppnåelig på et moderat budsjett for bare tre år siden, har rast oppover prisskalaen. Kort fortalt: 60-talls Aston Martin er en banksikker investering.

DB4 og DB6 er begge svært fristende om du ikke har råd til DB5, siden de alle er svært så like utseendemessig. DB4 Series 1 kom i 1958 med en 240 hesters rekkesekser.

I 1960 kom Series 2. Med en del justeringer av motoren, større bremseskiver foran og elektriske vinduer som ekstrautstyr. DB4 fikk hele tiden små justeringer, noe som resulterte i Series 3 i 1961, fulgt av Series 4 og til slutt Series 5 i 1962.

VERDENS VAKRESTE? Aston Martin DB4 er så vakker at man blir svimmel. Det finnes ikke et sted på bilen som ikke er smellvakkert. Foto: Kasper Van Wallinga
VERDENS VAKRESTE? Aston Martin DB4 er så vakker at man blir svimmel. Det finnes ikke et sted på bilen som ikke er smellvakkert. Foto: Kasper Van Wallinga
VERDENS VAKRESTE? Aston Martin DB4 er så vakker at man blir svimmel. Det finnes ikke et sted på bilen som ikke er smellvakkert. Foto: Kasper Van Wallinga
VERDENS VAKRESTE? Aston Martin DB4 er så vakker at man blir svimmel. Det finnes ikke et sted på bilen som ikke er smellvakkert. Foto: Kasper Van Wallinga
VERDENS VAKRESTE? Aston Martin DB4 er så vakker at man blir svimmel. Det finnes ikke et sted på bilen som ikke er smellvakkert. Foto: Kasper Van Wallinga
VERDENS VAKRESTE? Aston Martin DB4 er så vakker at man blir svimmel. Det finnes ikke et sted på bilen som ikke er smellvakkert. Foto: Kasper Van Wallinga
VERDENS VAKRESTE? Aston Martin DB4 er så vakker at man blir svimmel. Det finnes ikke et sted på bilen som ikke er smellvakkert. Foto: Kasper Van Wallinga

I juni 1963 ble produksjonen av DB4 lagt ned, og DB5 med kraftigere motor og femtrinns manuell kasse som standard overtok. Sistnevnte ble produsert til høsten 1965, før den igjen ble erstattet med DB6.

Det nydelige karosseriet som DB4 innehar ble tegnet av italienske Carrozzeria Touring, med Carlo Felice Bianchi Anderloni i spissen. Han sørget for bilens såkalte Superleggera-konstruksjon.

Superleggera betyr superlett, på italiensk, og teknikken går ut på at tynne stålrør formes etter den tenkte karosserilinjen. Rørrammekonstruksjonen ble så kledd med karosseripaneler av aluminium, en både lett og sterk konstruksjon.

Et slikt karosseri krever imidlertid et solid chassis, og det sørget Aston Martin for å konstruere. Deretter ble bilen satt sammen i den nye fabrikken i Newport Pagnell.

Under panseret satt en ny rekkesekser på 3,7-liter og 240 hk, konstruert av Tadek Marek. Kombinert med et særdeles kompetent understell, kvikk styring og en bjørnesterk motor, var DB4 en av de mest imponerende sportsbilene det var mulig å oppdrive på starten av 60-tallet.

SOLID: Aston Martins berømte rekkesekser er sterk som en bjørn og robust bygget. Foto: Kasper Van Wallinga
SOLID: Aston Martins berømte rekkesekser er sterk som en bjørn og robust bygget. Foto: Kasper Van Wallinga Vis mer

Alene bak rattet

Akkurat dette eksemplaret som vi tester er fra 1961. Den var eid av Paul Grant, også eieren av den klassiske bilbutikken «Vanderveken» i Brussel i Belgia. Han kjøpte den i 2011, og bilen ble flittig brukt.

Den ble restaurert for 20 år siden, og motoren ble fullstendig overhalt for sju år siden. Den har fått elektrisk servo, siden den er så tung på styringen, en trend som er blitt vanlig i klassiske bilmiljøer. Bilen er så verdifull at den ble fraktet - ikke kjørt - til fotolocation.

SPENNENDE: Å kjøre Aston Martin DB4 gir en uforglemmelig James Bond-følelse. Foto: Kasper Van Wallinga
SPENNENDE: Å kjøre Aston Martin DB4 gir en uforglemmelig James Bond-følelse. Foto: Kasper Van Wallinga Vis mer
UFORGLEMMELIG: Turen er over. Mulig var det den første og siste gang vi fikk kjørt en DB4. Foto: Kasper Van Wallinga
UFORGLEMMELIG: Turen er over. Mulig var det den første og siste gang vi fikk kjørt en DB4. Foto: Kasper Van Wallinga Vis mer

Planen var at det skulle komme folk for å sitte på mens vi kjørte. Men da vi var ferdige med bildene, ble de travelt opptatt på butikken. Derfor fikk vi beskjed om at vi fikk kjøre den alene. Alene!

Oppglødd setter vi oss bak rattet og starter opp rekkesekseren. En herlig grov lyd fyller kupeen. Vi setter bilen i gir og slipper ut clutchen. For en følelse! Om man vil eller ikke, så kommer Bond-følelsen. For en DB4 er nærmest identisk med en DB5 på alle områder, og det gjør at man føler seg hensatt til «Goldfinger» eller «Thunderball» uansett hva man gjør. Vi girer opp til andre og gir på litt mer. Det er godt skyv i bilen, men den småfjusker litt i enkelte turtallsområder. Spiller ingen rolle. Vi kjører en klassisk 60-talls Aston Martin alene gjennom Brussels gater. For en følelse! For en maskin!

Ærverdig og rolig kjørte vi tilbake til butikken. En slik bil skal behandles med respekt, og vi passet på å være myke, både med girskifter og kjøring for øvrig. Idet vi gled inn i butikklokalet gliste vi fra øre til øre. For en bil! Hadde vi hatt pengene skulle vi kjøpt den, for knapt noe i bilhistorien er så stilrent og elegant som en 60-talls Aston Martin.

Denne saken har tidligere stått på trykk i magasinet Autofil (2012/11). Bilen vi kjørte var til salgs for 215.000 euro, og ble solgt rett etter testkjøringen i 2012. Dagens verdi er på over fire millioner kroner - altså en økning på cirka to millioner kroner (fra 2012-2019) eller 285.000 norske kroner pr år!