Ukens veteran: BMW 507

Verdens vakreste fiasko

Først etter å ha lånt BMWs ikoniske 507, sjekket vi verdien. Det var kanskje like greit.

ARE YOU LONESOME TONIGHT? Denne bilen var tidligere eid av Elvis Presley. Vi tviler sterkt på at damene fikk lov til å kjøre ... Foto: BMW
ARE YOU LONESOME TONIGHT? Denne bilen var tidligere eid av Elvis Presley. Vi tviler sterkt på at damene fikk lov til å kjøre ... Foto: BMW Vis mer

Som å holde en skjør, nyfødt baby som ikke er din egen ...

Omtrent sånn føles det å få utlevert nøklene til den grå BMW 507-en, som står parkert utenfor hotellet vårt. At fabrikkens avdeling for klassiske biler i det hele tatt tør å låne ut 1958-modellen til oss, eller til noen som helst, er knapt til å tro.

Men en slik sjanse får man nok aldri igjen. Det bare å vrikke kroppen på plass bak det store, hvite rattet. It's now or never!

AMCAR: BMW 507 er et av tysk bilindustris virkelige ikoner. Men egentlig ble bilen både født og tegnet i New York. Foto: BMW
AMCAR: BMW 507 er et av tysk bilindustris virkelige ikoner. Men egentlig ble bilen både født og tegnet i New York. Foto: BMW Vis mer

Vakker lyd

Roadsteren buldrer til liv, i samme nanosekund som tenningsnøkkelen - midt under rattet! - vris om. 150 hestekrefter er kanskje ikke all verden fra en 3,2-liters V8, men det gurgler dypt og fint fra motoren i aluminium.

Etter at kokken på hotellet omsider blir ferdig med å fotografere toseteren, er det bare å legge skulpturen i førstegir, prøve å overse at himmelen akkurat har begynt å lekke og gi gass inn i den melkesjokolade-reklamen Bayern er.

VERKTØYKASSE: Fra dagene der å fikse bilen selv ikke var helt fremmed. Foto: BMW
VERKTØYKASSE: Fra dagene der å fikse bilen selv ikke var helt fremmed. Foto: BMW Vis mer

Det er som å kjøre rett inn i et oljemaleri. Vakre, svingete landeveier rammer inn beitende kyr på endeløse grønne marker, bare avbrutt av en og annen teglsteinsrød, stille middelalderlandsby. At pollenet spruter inn i kupeen så øynene svir og nesen renner, gjør ingenting - dette er rett og slett historisk.

BMW 507: Kun 251 eksemplarer ble laget av BMW 507. Inspirasjonen fra 507 er svært tydelig i Z8-modellen, som ble laget fra 2000-2003. Foto: BMW
BMW 507: Kun 251 eksemplarer ble laget av BMW 507. Inspirasjonen fra 507 er svært tydelig i Z8-modellen, som ble laget fra 2000-2003. Foto: BMW Vis mer

Begynnelsen

Historien om BMWs kanskje mest ikoniske bil begynner ikke i München, men i New York. Hos Max Hoffman, bilimportøren som fikk Porsche til å sy sammen 356 Speedster og Mercedes-Benz til å lage 190SL og 300SL. Hoffman så et marked for små, sporty roadstere, og foreslo at BMW burde lage en åpen toseter, basert på mekanikken som allerede lå på hyllen. Med prislapp på rundt 5.000 dollar ville en slik bil ligge mellom de rimeligere britiske sportsbilene og den kostbare Mercedes-Benz 300SL, som kostet 7500 dollar.

BMW satte i gang. Men da første forslag lå på bordet, sa Hoffman nei. Han mente at designet allerede var gammeldags, og insisterte på at BMW skulle hyre inn en New York-bosatt tysk greve, ved navn Albrecht Graf von Goertz.

Resultatet var like sensasjonelt som det var sensuelt. De elegante linjene sørget for et kollektivt hakeslepp da en noe prematur 507 ble introdusert på New Yorks fasjonable Waldorf Astoria, sommeren 1955, året før produksjonen kom i gang. Mange mener at von Goertz' 507-design står igjen som et av de ypperste bildesign verden har sett - det er ikke akkurat tilfeldig at BMW Z8 (2000-2003) minner så mye om 507.

Men utseende er ikke alt. Skjønnheten holdt på å ta livet av sin skaper.

KONGEBIL: Elvis skal ha blitt så lei av at tyske småpiker skrev på den hvite bilen 507en hans at han lakkerte den rød. «The King» sin gamle bil blir nå restaurert av dem som laget den. Foto: BMW
KONGEBIL: Elvis skal ha blitt så lei av at tyske småpiker skrev på den hvite bilen 507en hans at han lakkerte den rød. «The King» sin gamle bil blir nå restaurert av dem som laget den. Foto: BMW Vis mer

Kostet blod

Bilen ble håndbygget i aluminium, og hver skjerm, hvert panel og panser ble banket ut over en trejigg. Alt måtte spesialtilpasses for hånd, og ikke to biler var like. Bestilte du en hardtop til bilen, ble den laget spesifikt til din bil, og kunne ikke brukes på noen andre.

Arbeidet var så krevende at bilen først kostet 9000 dollar, og snart gikk opp til 10.500 dollar. Den ble altså mer enn dobbelt så dyr som planlagt.

Bilen må ha satt verdensrekord i få leveranser, før en ny modell ble lansert: Bare 35 eksemplarer ble laget før Serie II kom på markedet. Viktigste forskjell er at den enorme bensintanken ble gjort mindre, slik at passasjererne kunne få bedre plass.

Håpet om å selge noen tusen stykker i året, havnet rett i grøfta. Ikke fordi det var noen dårlig bil, men fordi prisen var helt vill. 507 ble en salgsfiasko av de store. Fabrikken tapte penger på hver eneste bil, og sammen med kupé-slektningen 503 var det like før 507 tok knekken på BMW.

I løpet av de fire årene 507 ble bygget ble kun 251 eksemplarer solgt, til velstående kunder - for eksempel Elvis Presley.

PARADIS: Åpen bil, 
vakker motorsang, vind i skjegget og fluer som klasker mot frontruten. Joda, livet kunne vært verre enn i en 507 på smellvakre bayeriske landeveier. Foto: BMW
PARADIS: Åpen bil, vakker motorsang, vind i skjegget og fluer som klasker mot frontruten. Joda, livet kunne vært verre enn i en 507 på smellvakre bayeriske landeveier. Foto: BMW Vis mer

En konge verdig

I 1958 ville Elvis, som da var stasjonert i Tyskland, bytte ut sin gamle VW Boble. Egentlig ville han ha en Porsche 550 Spyder, slik som James Dean hadde. Da en 550 ikke var å få tak i på kort varsel, kjøpte «The King» en brukt, hvit 507 i stedet.

21. desember 1958 fikk han nøklene til bilen - og en overraskelse på kjøpet. Ifølge legenden hadde Elvis knapt parkert før kvinnelige fans skrablet telefonnummer og hilsener på den hvite bilen - med rød leppestift. Til slutt skal Elvis ha blitt så lei gnikkingen at han lakkerte bilen rød.

KLASSISK: 507 kom med firetrinns manuellkasse. Foto: BMW
KLASSISK: 507 kom med firetrinns manuellkasse. Foto: BMW Vis mer

Hvordan Elvis' gamle 507 havnet i USA, er usikkert. Men for et par år siden dukket den opp igjen. Bilen hadde samlet spindelvev i San Fransisco i fire tiår, uten at eieren ante hvem som engang hadde sittet i BMW-ens slitte førersete.

Aluminiumskarosseriet på #70079 var bulkete og fælt, understellet var råttent, den hadde et uoriginalt dashbord og manglet motor. På 1960-tallet hadde bilen funnet veien til Alabama, der en fartsgal eier bygget den om til å huse en illsint Corvette-motor, Borg-Warner girkasse og Chevrolet bakaksel. Snart 60 år etter fødselen er Elvis' bil tilbake der den ble født - i München - der BMW Classic Group er i gang med en toårig restaurering. Da tyskerne begynte å pelle bilen i smådeler, fant de spor etter åtte ulike lakkeringer. Og joda, den hadde vitterlig gått fra å være hvit til å bli rødlakkert …

NYRESTAURERT: To år brukte BMW på å få bilen tilbake til original tilstand. Foto: BMW
NYRESTAURERT: To år brukte BMW på å få bilen tilbake til original tilstand. Foto: BMW Vis mer

Historikk

Om vi ikke akkurat nynner «Are you lonesome tonight», så føler vi oss fnisete nok litt som popstjerner der vi flakser gjennom sørtyske skoger i lånte fjær.

KOSTBAR: 507 ble så dyr å lage at den holdt på å ta knekken på BMW. Foto: BMW
KOSTBAR: 507 ble så dyr å lage at den holdt på å ta knekken på BMW. Foto: BMW Vis mer

Bilen er vakker som en nord-norsk sommernatt, og opplevelsen blir absolutt ikke mindre sakral av den himmelske englesangen under panseret - et lydbilde som er mykt, mørkt og maskulint på samme tid.

Det digre, hvite bakelittrattet krever litt muskelkraft i lave hastigheter. Men når 58-åringen bare kommer seg avgårde, er det som om hele bilen har fått seg en kopp kaffe og kvikner til.

Noen landeveisrakett er 507 ikke, men den går tålig bra - og fartsfølelsen blir jo uansett storslått med åpen bil, masse digg motorlyd og vind i skjegget.

507 gir en viss følelse av å kjøre tog, rett nok på første klasse. Ikke fordi den går på skinner, men fordi den ikke har lyst til å stoppe for noen som helst.

Det blir noen svært komfortable timer bak et instrumentpanel for nærsynte - 507 har de største klokkene vi kan huske å ha sett i noen bil, med speedometer og turteller på størrelse med LP-plater.

Svimlende priser

«Vårt» eksemplar, som vi stadig vekk gir unødvendig mye gass med for å dundre forbi en og annen utslitt traktor, ble solgt ny i Malmø i 1958.

Den er én av kun 202, som skal ha overlevd alle disse tiårene. Dermed er BMW 507 langt sjeldnere enn Mercedes' ikoniske roadster- og måkevingebil 300SL, bilen vi kåret til en av tidenes vakreste biler i fjor.

Sølvpilene fra Stuttgart, som man gjerne må gi ti millioner kroner for, ble laget i 3.258 eksemplarer - altså nesten 13 ganger mer enn BMW 507.

Før vi fikk nøklene utlevert, før mannen fra BMW forsiktig antydet at veien kunne være glatt etter nattens regn, lurte vi litt på hva en slik sjeldenhet egentlig var verdt. Kanskje det er like greit at vi ikke sjekket. Da en 507 ble solgt på RM Sotheby's i vår, var prisen over to millioner euro - rundt 20 millioner kroner ...

Artikkelen har tidligere stått på trykk i magasinet Autofil (2016/10).