Verdens raskeste stasjonsvogn

Audi RS6 kjører fra det meste, inkludert råskinn som Aston Martin Vanquish, Ferrari 456 GT og Porsche 911 Carrera. Hvordan er det mulig?

Verdens raskeste stasjonsvogn
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Audi RS6 klarer 0-100 kilometer i timen på fantastiske 4,9 sekunder og er dermed raskere enn de fleste sportsbiler. Dette til tross for at RS6 kun leveres med automatgir og at den veier 1.760 kilo som sedan og 1.840 kilo som stasjonsvogn.

Forklaringen er selvsagt å finne under panseret. Der har Audi nemlig plassert en vanvittig motor. Utgangspunktet er motoren vi kjenner fra S6, en 4,2 liter stor V8-motor i aluminium. Denne er utrustet med doble overliggende kamaksler og hele fem ventiler per sylinder, noe som i S6-modus holder til å produsere 340 hestekrefter.

Biturbo

Men for RS6 sitt vedkommende slutter ikke historien her. For å få virkelig sving over sakene har Audi nemlig utstyrt RS6-motoren med to turboladere i tillegg, begge assistert av ladeluftkjølere. Resultatet er hele 450 hestekrefter ved 5.700 omdreininger. Til sammenligning må Porsche 911-eiere klare seg med 320.

Men det mest interessante ved RS6-motoren er egentlig ikke de 450 hestekreftene. Det som er enda mer imponerende, er dreiemomentet. Ved hjelp av turboladerne produserer motoren nemlig 560 Nm allerede ved 1.950 o/min. Og ikke nok med det. Dreiemomentkurven er så flat at motoren produserer maksimalt dreiemoment hele veien opp til 5.600 o/min.

Formel 1-hendler

Verdens raskeste stasjonsvogn

Det er ikke alle girkasser som er i stand til å håndtere slike krefter, men Audi hadde en på lager - girkassen som sitter i A8 6.0. Denne femtrinns-kassen er av den adaptive typen, noe som betyr at den ved hjelp av elektronikk tilpasser seg førerens kjøremønster. Når girkassen settes i sportsmodus sørger elektronikken i tillegg for at kassen ikke girer i sving, men i stedet holder det aktuelle giret til svingen er fullført. Om ønskelig kan kassen selvsagt gires "manuelt" - enten via selve spaken eller ved hjelp av to hendler bak rattet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Åtte-stemplede kalipere

Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen, og kunne helt sikkert vært mye høyere. Uansett, slike hastigheter stiller krav til bremseredskapen, noe Audi har tatt konsekvensen av - til de grader. De fremre skivene, som er av den ventilerte typen, er hele 365 millimeter i diameter og stoppes av åtte-stemplede kalipere. Sistnevnte er ytterst sjeldent å se på gatebiler. De bakre skivene er også voksne, med en diameter på 335 millimeter.

Quattro

Verdens raskeste stasjonsvogn

Vi har allerede nevnt at RS6 klarte seg godt på bane. Dette er på ingen måte noen selvfølge, bilens vekt og størrelse tatt i betraktning. Audi har imidlertid gjort et grundig arbeid med RS6, som blant annet har fått svært kraftige hjuloppheng. Permanent firehjulsdrift og dekk i dimensjon 255/40-18 sørger for at de enorme kreftene overføres til bevegelsesenergi. Et sportslig oppsatt elektronisk stabilitetsprogram (ESP) har til oppgave å forhindre skrens og hjelper til når føreren har blitt for ivrig.

Avansert demper-teknologi

Den største forskjellen, sammenlignet med lillebror S6, gjemmer seg imidlertid bak forkortelsen DRC (Dynamic Ride Control). DRC innebærer at støtdemperne er koblet sammen via en sentral ventil, noe som betyr at det kan overføres olje fra en støtdemper til en annen. Systemet virker diagonalt, slik at væske overføres mellom høyre fordemper og venstre bakdemper og omvendt.

Ved svingkjøring overføres olje til den demperen som er mest utsatt. I venstresving vil for eksempel olje flyttes fra venstre bakdemper til høyre fordemper, som vil være mest utsatt. Dermed reduserer man krengingen, noe som igjen gir bedre veggrep. DRC virker også ved hard nedbremsing. Da flyttes olje fra bakdemperne til fordemperne for å begrense dykking.

Anonym

Verdens raskeste stasjonsvogn

Audi RS6 er altså en bil som ikke bare strutter av krefter, men også av avansert mekanikk og elektronikk. På utsiden er den imidlertid usedvanlig anonym. Hadde det ikke vært for de tre store luftinntakene, de to kraftige eksosrørene og de små RS6-logoene, ville det vært vanskelig å skjelne bilen fra en ordinær A6. Nettopp denne anonymiteten er blant det mest fascinerende ved RS6. Tanken på at denne relativt uskyldig utseende bilen kan hamle opp med rendyrkede sportsbiler er nesten selvmotsigende. Men så er det også enestående at en en stor, brukervennlig stasjonsvogn klarer 0-100 kilometer i timen på 4,9 sekunder.

PR-modell

Både Audi RS2 og Audi RS4 kom på slutten av basismodellens levetid og var derfor kun på markedet en kort stund. Også Audi RS6 er en typisk PR-modell. Bilens hovedoppgave er å skape blest rundt sin mer ordinære slektning, Audi A6, som begynner å bli gammel. Dagens A6 kom på markedet allerede i 1997 og det er derfor ventet at en arvtaker vil være på plass allerede i 2004.

1,5 mill

Verdens raskeste stasjonsvogn

Audi RS4 ble kun laget i drøye 6.000 eksemplarer og også RS6 vil bli en relativt sjelden bil. Ifølge Audi skal det kun lages omlag 20 eksemplarer per dag. Den norske importøren har foreløpig blitt tildelt tre biler. Til tross for den høye prisen, sedanen koster 1.468.000 kroner, stasjonsvognen 24.000 kroner mer, er disse allerede solgt. Den norske importøren håper imidlertid å bli tildelt flere biler neste år.

Du finner mer informasjon om Audi RS6 her.

Store bilder finner du her.