Verdens raskeste sportskupé?

Med en 5-liters V8-er og 450 hestekrefter jakter BMW og Racing Dynamics på tittelen ”Verdens raskeste sportskupe”.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Da italienske Racing Dynamics for noen dager siden lanserte Tornado R50 Sport Coupé, fikk verden en ny kandidat til tittelen ”Verdens raskeste sportskupé”. Bilen har en akselerasjonstid fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,5 sekunder. 0 til 200 går unna på 14 sekunder, og først når fartsmålernålen når 300-merket begynner motoren å gi seg.

M5-motor

Tornado R50 Sport Coupé er bygd på et ganske alminnelig 3-serie kupé-karosseri. Men under panseret sitter en kraftpakke du neppe venter å finne i en 3-serie. Italienerne har nemlig montert inn en V8-er på hele 5 liter. Motoren er den samme som du finner i BMW M5, men er for anledningen trimmet: Mens M 5 har en effekt på 400 hestekrefter, yter Tornado R50 Sport Coupé 450 hestekrefter. Også dreimomentet er økt med 55 newtonmeter. Ved 4.250 omdreininger har bilen et dreimoment på respektable 555 newtonmeter.

Keramiske bremser og kjempedekk

For å gjøre bilen kontrollerbar har Racing Dynamics utstyrt bilen med et spesielt bremsesystem. Systemet er dimensjonert for svært høye hastigheter, og har blant annet keramiske bremseskiver. Foran er Tornado R50 Sport Coupé skodd med 235/35 ZR 19 dekk fra Yokohama, og bak sitter 265/30 ZR 19 fra samme produsent.

Sport, sport og sport

Også utseendemessig er den nye bilen fra Racing Dynamics forskjellig fra en tradisjonell BMW 3-serie Coupe. I fronten finner du en spoiler med integrerte tåkelys og store luftinntak. Råskinnet har også sideskjørt, hekkspoiler, sportseksosanlegg, sportsspeil og sportsgir. I kupeen finner du også et ergonomisk utformet sportsratt, aluminiumspedaler og –fothviler.

Men gratis er den ikke

Inngangsbilletten til klassen ”Verdens raskeste biler” er imidlertid ikke lav. I Tyskland begynner prisen for en Tornado R50 Sport Coupé på drøye 870.000 kroner. Skal du ha bilen med deg til Norge må du i tillegg belage deg på å betale en slant avgifter til Den norske stat.

Relaterte lenker

  • Alpina B3 - Hvis BMW ikke duger

  • TEST: BMW M5