REKORD-BIL: Med 0-100 på 2,0 sekunder, blir neste Tesla Roadster verdens raskeste produksjonsbil på øvelsen. Og 0-160 klarer bilen på samme tiden en Porsche 911 Carrera gjør 0-100 på - 4,2 sekunder! Foto: Tesla
REKORD-BIL: Med 0-100 på 2,0 sekunder, blir neste Tesla Roadster verdens raskeste produksjonsbil på øvelsen. Og 0-160 klarer bilen på samme tiden en Porsche 911 Carrera gjør 0-100 på - 4,2 sekunder! Foto: TeslaVis mer

Neste Tesla Roadster

Verdens raskeste fra null til hundre

Ny sensasjonsmodell fra Tesla. Sjekk bilder, video og de første data!

Det er over ti år siden Elon Musk begynte med sin elbil-revolusjon og bilen som startet det hele var en Lotus Elise-basert roadster med oppsiktsvekkende ytelser og ditto rekkevidde. Vi kjørte den i 2008.

Her er etterfølgeren til roadsteren fra 2008 og denne gangen er det et helstøpt Tesla-produkt vi snakker om. Utviklingen av fremtidige produkter fortsetter altså for fullt til tross for utfordringene med å få den første masseproduserte modellen, Model 3, ut på markedet.

Den ble annonsert under avdukingen av en trekkvogn som kan komme til å revolusjonere tungtransporten - den kommer vi tilbake til. Som en ekstra piff på lanseringsbegivenheten, ble den nye roadster-prototypen hentet ut fra lasterommet på den ene semi-traileren.

RØDT LYN: Neste Tesla Roadster er designet av Franz von Holzhausen, som i alle sine ni år hos Tesla har drømt om å designe nettopp en roadster. Foto: Tesla Vis mer

0-100 på to sekunder!

Vi vet allerede, etter den nylig satte verdensrekorden rundt nordsløyfa på Nürburgring av en kinesisk elbil, at elektrisk drevne biler kan oppnå bedre ytelser enn de aller raskeste supersportsbilene med fossil drivlinje - men likevel er den annonserte tiden på akselerasjon fra 0-60 miles i timen på 1,9 sekunder imponerende. Det tilsvarer cirka to blank til 100.

Her er videoen Tesla sendte ut via Twitter:

Og, som et stikk til Porsche, hvis 911 i normal utførelse gjør 0-100 på 4,2, kommer Tesla med samme tid til ...160. Toppfarten? 400 kilometer i timen.

Det er ikke oppgitt noen maksimal effekt, men at bilen har trekkraft nok til å oppnå de annonserte ytelsene, er det ingen tvil om. Det opplyses nemlig at et dreiemoment på svimlende 10.000 (ja, ti tusen!) newtonmeter kan sendes til de fire hjulene.

Men rask akselerasjon er ikke alt den kommende sportsbilen kan by på. Roadsteren, som har et avtakbart glasstak som kan ryddes ned i bagasjerommet, får ifølge Tesla en rekkevidde på opptil 100 mil. Dette takket være en batteripakke på 200 kilowattimer, altså det dobbelte av kapasiteten i en Model S.

BØTTE: Ekte sportsbil, ingen tvil. Men også helt klart en prototype fortsatt. 2020 er estimert lanseringsår. Foto: Tesla Vis mer

1,6 - 2 millioner

Tallene som er oppgitt er ifølge Elon Musk ikke bare resultat av simuleringer og utregninger, men reelle tall oppnådd med prototypen. Det vil uansett være rom for endringer da bilen skal videreutvikles til ferdig stadium, hvilket er forventet i 2020, fortsatt ifølge Elon Musk. Tre års spennende venting (minst), altså - før vi får den endelige fasiten.

Allerede nå har imidlertid Tesla annonsert en pris - 200.000 dollar er basisprisen (1.636.000 kroner etter dagens kurs) og for å reservere bilen kreves et depositum på hele 41.000 kroner. De første 1000 eksemplarene vil komme i et såkalt Founders Series spesialopplag og koste drøye to millioner.

Les også:

Her er den kommende elbilen fra Porsche

Model 3: Blandet mottakelse

Tesla inngikk forlik med misfornøyde kunder

Flere bilder:

Alle foto: Tesla