Koenigsegg Gemera

Verdens raskeste baksete

Ladbar hybrid med tresylindret toliter på tilsammen 1700 hestekrefter og 3500 Nm.

TEKNOBOMBE: Den lille bilfabrikanten Koenigsegg går helt egne veier med sin nye potensiellt karbonnøytrale fireseters hyperbil. Bilen er spekket med løsninger ingen andre enn de har brukt. Foto: Koenigsegg
TEKNOBOMBE: Den lille bilfabrikanten Koenigsegg går helt egne veier med sin nye potensiellt karbonnøytrale fireseters hyperbil. Bilen er spekket med løsninger ingen andre enn de har brukt. Foto: Koenigsegg Vis mer

Svensken Christian Köenigsegg overrasker med en todørs fireseters hyperbil med svimlende effekt som i følge han er et reelt, potensielt alternativ til en ren elektrisk bil, bare mye morsommere med lenger rekkevidde. Motoren er konstruert for å kjøres på alt fra ren alkohol, til biodrivstoff eller vanlig bensin.

SIGNATUR: De to dørene gir større åpning enn tradisjonelle dører, samtidig som de er mindre plasskrevende i et parkeringshus. På grunn av høyden har de nå fått sensorer som overvåker både bredde og høyde. Foto: Koenigsegg
SIGNATUR: De to dørene gir større åpning enn tradisjonelle dører, samtidig som de er mindre plasskrevende i et parkeringshus. På grunn av høyden har de nå fått sensorer som overvåker både bredde og høyde. Foto: Koenigsegg Vis mer

I tillegg har man en batteripakke som alene gir opptil 5-mils rekkevidde. Les mer om den utrolige teknologien lenger ned i saken, for alt er spesielt her.

God plass

Koenigsegg har tenkt på alt i denne bilen. Ifølge selskapet selv, har Gemera plass til fire personer på to meter, noe de viste under presentasjonen. Og alle disse fire har faktisk plass til hver sin koffert.

Tre baki og en foran. I tillegg har alle fire all luksus. Klima med tre soner, tre multimediaskjermer, fire koppeholdere med kjøling og varme, leselys til alle og to trådløse mobilladere.

HELDIGITALT: Småbilprodusenter sliter ofte med interiørfinish. Her er det meste bakt i karbon. Foto: Koenigsegg.
HELDIGITALT: Småbilprodusenter sliter ofte med interiørfinish. Her er det meste bakt i karbon. Foto: Koenigsegg. Vis mer

Setene er av typen minneskum, noe de har holdt på med helt siden den første bilen de laget. En idé de har hentet fra romfarten.

Koenigseggs patenterte dør, som også har blitt noe av signaturen deres, er lenger enn noen sinne, men er samtidig blant de mest praktiske som finnes, ifølge Koenigsegg.

De tar liten plass utover og er ikke høyere når de slås opp enn at de åpnes i full høyde i nesten alle garasjer. Men for å sikre seg, har de elektriske dørene nå sensorer som sikrer at det er plass både utover og oppover.

SKJULER DET GODT: Dette er vel den eneste fireseteren som produseres i dag med motoren bak. De har på mesterlig måte klart å designe den slik at den nesten ser ut som en vanlig todørs toseters hyperbil. Foto: Koenigsegg.
SKJULER DET GODT: Dette er vel den eneste fireseteren som produseres i dag med motoren bak. De har på mesterlig måte klart å designe den slik at den nesten ser ut som en vanlig todørs toseters hyperbil. Foto: Koenigsegg. Vis mer

Mora fant på navnet

Som i de fleste andre tilfeller hos Koenigsegg, er navnet svensk. Det var faktisk moren til Christian Köenigsegg som kom på navnet, som på alle måter gjenspeiler bilen. «Ge mera» eller «gi mer», er noe man kunne kalt et møbel på Ikea, men når man slår det sammen, funker det også til rikinger.

Tresylindret toliter

Konseptet er utrolig sært på veldig mange måter. Det er sært at det er en midtmotor GT-bil, men enda særere er drivlinjen. Hjertet er en egenutviklet, twinturbomatet tresylindret toliters motor som alene yter utrolige 600 hester og 600 Nm i dreiemoment.

GODLYD: Selv om dette er en potensielt utslippsfri bil, sørger eksosanleggfabrikanten Akropovic for at den tresylindredet toliteren skal få nakkehårene til å reise seg. Foto: Rune M. Nesheim
GODLYD: Selv om dette er en potensielt utslippsfri bil, sørger eksosanleggfabrikanten Akropovic for at den tresylindredet toliteren skal få nakkehårene til å reise seg. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Et overraskende lite batteri på 16,6 kWt driver tre elektriske motorer. Én motor for hvert bakhjul på 500 hestekrefter og1000 Nm på for forhjulene.

Dette er altså en firehjulsdrevet Koenigsegg. Det som kanskje er enda merkeligere, er at bensinmotoren er koblet til forhjulene via Koenigseggs Direct Drive-girkasse, som man også finner i Regera.

Det vil i prinsippet si ingen girkasse i det hele tatt, men en slurekobling som kobler helt når turtall på motor og omdreininger på hjulene stemmer. Litt det samme prinsippet som Mitsubishi Outlander og Honda CR-V har valgt på sine hybrider ... uten sammenligning for øvrig.

I tillegg til slurekoblingen, har man clutcher ut til hvert av forhjulene, slik at kreftene på alle fire hjul kan styres 100 prosent separat.

Når Christian Köenigsegg i tillegg har utstyrt bilen med uavhegengig bakhjulsstyring, justerbare dempere og elektronisk justerbar høyde, har han uendelig mange muligheter til å få bilen til å oppføre seg som han vil.

Imponerende motor

Koenigsegg hevder at deres toliters motor bruker 15-20 prosent mindre enn en tradisjonell toliter firesylindret motor med direkteinnsprøytning og variable kamre. Kaldstart-utslippene er også 60 prosent forbedret i forhold til en tradisjonell motor, ifølge bilprodusenten.

Dette har de klart ved å fjerne kamakslene og heller gjøre hver enkelt ventil datastyrt med en rekke hydrauliske akulatorer.

Da har man enda større muligheter til å endre motorkarakteristikk til å enten fokusere på maksimal effekt, ideellt moment for lading eller makse økonomikjøringen.

Fire motorer. En tresylindret motor montert i lengderetningen som er koblet til forhjulene via deres trinnløse girkasse og clutcher ut til hvert hjul for å kunne kontrollere effekt til hvert hjul, to elmotorer til bakhjulene og en til forhjulene, sørger for til sammen 1700 hester. Batteripakka ligger i gulvet. Ill: Koenigsegg.
Fire motorer. En tresylindret motor montert i lengderetningen som er koblet til forhjulene via deres trinnløse girkasse og clutcher ut til hvert hjul for å kunne kontrollere effekt til hvert hjul, to elmotorer til bakhjulene og en til forhjulene, sørger for til sammen 1700 hester. Batteripakka ligger i gulvet. Ill: Koenigsegg. Vis mer

Batteripakka gir en fullelektrisk rekkevidde på 5 mil, men med 75-liters bensintank skal den klare 100 mil før du trenger å gå ut av bilen for å fylle energi. Det er mer sannsynlig at du må stoppe for å tømme deg før det.

Fossilfritt

Og akkurat dette er Christian veldig opptatt av selv også. Han mener han har laget en bil som er et høyaktuelt parallelløp i stedet for ren elbil. Med den høyavanserte motoren, kan den lett programmeres til nær sagt hvilket drivstoff han ønsker. Ren alkohol, biodrivstoff eller vanlig bensin. Miljøvalget ditt og tilgjengeligheten avgjør.

Fordelene er åpenbare. Mye lavere vekt, noe som gir fordeler på forbruk, lang rekkevidde, kjøreegenskaper og kjøreglede. For de tingene er skikkelig godt ivaretatt. Motoren er utstyrt med eksosanlegg fra Akropovic, og som alle vet, kan en tresylindret motor høres skikkelig rå og usivilisert ut. Ifølge selskapet, som presenterer bilen på en svært, entusiastisk måte, gir den fra seg en grov rå lyd.

SUPER: Selv om Koenigsegg har forandret seg drastisk siden oppstarten på slutten av 90-tallet, er grunnfasongen den samme og svært gjenkjennbar. Signaturen med frontruta som går over i dørene uten ramme og de to bulene på taket med glass imellom er fortsatt på plass. Foto: Koenigsegg.
SUPER: Selv om Koenigsegg har forandret seg drastisk siden oppstarten på slutten av 90-tallet, er grunnfasongen den samme og svært gjenkjennbar. Signaturen med frontruta som går over i dørene uten ramme og de to bulene på taket med glass imellom er fortsatt på plass. Foto: Koenigsegg. Vis mer

Aluminium og karbon

Rammestruktur for motor og hjuloppheng foran og bak er laget i aluminium. Resten av bilen er en monocoque-konstruksjon som er støpt i karbonfiber.

Allikevel veier den 1850 kilo. Men det betyr ikke så mye for toppfarta med 1700 hester innabords. Det gir uansett 920 hester per tonn.

Og ulempen? Det skal bare produseres 300 stykker.

Mercedes AMG A 45 S fikk kjørt seg i en akselerasjonsduell med Tesla Model 3 Performance. Vis mer

Andre nyheter

På Genève-messa i fjor lanserte de Koenigsegg Jesko (oppkalt etter faren). Det var en baneorientert bil. I år viste de Jesko Absolut, en høyhastighetsversjon der man har lagt mye mer innsats i aerodynamikk og toppfart. Absolut har en luftmotstand på 0,278 cd, noe som er rekord på en slik type bil.

TO VERSJONER: Kundene kan velge mellom verdens raskeste bil eller den mer baneorienterte versjoen
TO VERSJONER: Kundene kan velge mellom verdens raskeste bil eller den mer baneorienterte versjoen Vis mer

Husk at man fortsatt krever store dekk for å hanskes med 1600 kilo og 1500 Nm, og man må kanalisere mye luft for å hanskes med både kjøling og downforce.

Absolut er strippet for mange ting i forhold til den baneorienerte broren, som stabiliserende spoilere i front og den store hekkevingen, men den har også glattere sideskjørter og luftinntak, samt mer lukkede felger.

ABSOLUT: Toppfartsbilen er kraftig glattet ut for å få rekordlav luftmotstand. Foto: Koenigsegg.
ABSOLUT: Toppfartsbilen er kraftig glattet ut for å få rekordlav luftmotstand. Foto: Koenigsegg. Vis mer

Koenigsegg hevder bilen har et enormt potensial og lover at Absolut skal bli den raskeste Koenigsegg-bilen noen sinne, noe navnet skal antyde.

Det skal bygges 125 biler og kundene bestemmer selv hvilken de vil ha, så man vet ikke hvor mange det blir av hver variant.