Ukens veteran: Elektrisk Jaguar E-Type

Verdens peneste elbil

Kan denne helelektriske E-typen symbolisere fremtiden for klassiske biler?

GÅR FORT: Prototypen gjør 160 km/t, mens produksjonsmodellen skal klare 240 km/t. Det gjør den nesten like rask som da den ble introdusert. Men elbilen er både sterkere, raskere og lettere. Foto: Charlie Magee
GÅR FORT: Prototypen gjør 160 km/t, mens produksjonsmodellen skal klare 240 km/t. Det gjør den nesten like rask som da den ble introdusert. Men elbilen er både sterkere, raskere og lettere. Foto: Charlie MageeVis mer

For noen vil nok Jaguar E-type Zero være litt mye å svelge. Tim Hanning, ved Land Rover Classic, innrømmer at selv internt var bilen omtalt som «Project Marmite» (ikke veldig flatterende), og flere av arbeiderne rynket på nesen, ved tanken på å forvandle en klassisk E-type til elbil.

Uansett – her er den, og den er nå et fullt fungerende kjøretøy. Det er meningen at bilene skal være klare for kunder i 2020, men før den tid er det noe kalibrering og småting som må fikses. Sett bort fra de små endringene som skal gjøres, er dette altså vår første sjanse til å se og føle på hva de fremtidige kundene kan forvente seg.

MODERNE KLASSISK: 
Klassiskt treratt, seter og håndbrekk møter helt nydesignede digitale instrumenter, multimediaskjerm, girvelger og brytere. Foto: Charlie Magee
MODERNE KLASSISK: Klassiskt treratt, seter og håndbrekk møter helt nydesignede digitale instrumenter, multimediaskjerm, girvelger og brytere. Foto: Charlie Magee Vis mer

240 km rekkevidde

Så hva har skjedd? Vel, den gamle rekkesekseren, signert Jaguar, er tatt ut – og inn har det kommet en 295-hesters elektrisk motor, som gir bilen ytelser som 0-96 km/t på 5,5 sekunder, og selv om prototypen er elektronisk begrenset til 160 km/t, vil produksjonsbilen ha en toppfart på over 240 km/t.

ELEGANT: Type 1-kontakten er skjult under det originale tanklokket, og har en ombordlader på 7 kW. Det gir fem timers ladetid. Bilen har et batteri på 40 kWt, noe som gir 320 km under optimale forhold og 200 km under vanlig bruk. Foto: Charlie Magee
ELEGANT: Type 1-kontakten er skjult under det originale tanklokket, og har en ombordlader på 7 kW. Det gir fem timers ladetid. Bilen har et batteri på 40 kWt, noe som gir 320 km under optimale forhold og 200 km under vanlig bruk. Foto: Charlie Magee Vis mer

Overraskende nok straffes ikke bilen med ekstra vekt, til tross for nå å ha store batteripakker om bord – disse teller 40 kWt og skal gjøre bilen kapabel til å klare 240 kilometer eller mer i rekkevidde.

Jaguars målsetning var hele tiden å få vektskåla til å stanse på noenlunde samme tall, etter å ha fjernet rekkesekseren med tilhørende drivverks-komponenter og annet fossilt utstyr, og erstattet det med batterier, nødvendig kjøling og elektriske komponenter.

E-type Zero vil være så lik originalen som overhodet mulig, minus motor og drivverk naturligvis. Vinkelkutter har fått henge på veggen, så det er ikke gjort endringer i metall – faktisk kan den som ønsker ganske enkelt sette tilbake motor og drivverk uten at det er tegn til at dette en gang har vært en elbil.

LETTSTELT: Det er ikke direkte vakkert, det man ser under det lange panseret, men klumpen er sterkere enn V12-motoren var. Ladeledning finner vi under all bagasjen. Foto: Charlie Magee
LETTSTELT: Det er ikke direkte vakkert, det man ser under det lange panseret, men klumpen er sterkere enn V12-motoren var. Ladeledning finner vi under all bagasjen. Foto: Charlie Magee Vis mer

Vekten er den samme, og understellet er identisk. Verken bremser eller fjæring/dempere er endret, siden bilens ytelser er ganske lik de opprinnelige. Til og med vektfordelingen er omtrent uendret, i forhold til originalen – dette for å beholde kjørefølelsen ikonet gav sine eiere.

JRL Classic sier de har lært mye underveis i prosjektet også.

STOR NORSK INTERESSE: Da vi nylig var på besøk hos JLR Classic (sak kommer senere) kunne de informere om at det er stor interesse fra norske E-Type-eiere for å bygge om til elbilversjonen. Foto: Charlie Magee
STOR NORSK INTERESSE: Da vi nylig var på besøk hos JLR Classic (sak kommer senere) kunne de informere om at det er stor interesse fra norske E-Type-eiere for å bygge om til elbilversjonen. Foto: Charlie Magee Vis mer

Klassisk racingbil uten problemene

Klassikere blir ikke akkurat brukt til hverdags, og når de først blir brukt – er det ofte «lettbente» turer som står på dagsorden. Derfor har JLR Classic kunnet begrense kjølenødvendigheten til el-pakken. Det betyr at det ikke har vært nødvendig å endre noe i karosseriet, som for eksempel ekstra radiatorer og lignende.

Alle komponentene som er brukt, er for øvrig hentet fra Jaguars hyller, som huser deler brukt ellers i i-Pace og øvrige plug-in hybrider i sortimentet deres. Men selv om mye av delene ansvarlig for fremdrift kommer fra kjente hybrider og elbiler, kan det ikke sammenlignes med å kjøre E-Type Zero. En klassisk E-Type som drar avgårde, uten den velkjente murringen fra en kattemyk sekser, er forvirrende.

Man velger Drive, tar av brekket og trykker på «gass»-pedalen, og til tross for at JLR sier den ennå ikke er helt kalibrert og ferdig, så er den akkurat like uanstrengt å kjøre som en hvilken som helst annen elektrisk bil. Ytelsene er høye i kjent Jaguar-ånd; vær hard på pedalen og Zero lystrer umiddelbart - man kan sammenligne magesuget med trimmede E-typer som brukes til historisk racing.

BENSINFRI: Den originale tanken brukes til å lade strøm. Foto: Charlie Magee
BENSINFRI: Den originale tanken brukes til å lade strøm. Foto: Charlie Magee Vis mer

Men det er stort sett bare magesuget som kan sammenlignes. Man slipper her de intrikate girskiftene, som gamle girkasser og lunefulle clutcher i klassiske biler «byr» på. Å sitte i en bil som mange mener er en av tidenes peneste, uten å måtte fokusere på bilens humør for dagen, gjør at man får tid og ro til å sette enda mer pris på den.

Beholder mange elementer

Når man går av gassen i E-Type Zero, får man den gjenkjennelige følelsen elbiler gir deg når den regenererer – dette er enda et aspekt som vil bli mer raffinert før produksjonen starter. Men vi vil påstå at den, selv i dette tidlige stadiet, føles progressiv og naturlig. Bremsepedalen føles kanskje noe myk, men med hjelp fra en elektrisk pumpe som fungerer som bremsekraft-forsterker stanser den uanstrengt og lett.

JLR CLASSIC: Jaguar Land Rover er stolte av historien og bygget et helt nytt bygg for restaurering og gjenoppbygging av eldre biler for to år siden? Foto: Charlie Magee
JLR CLASSIC: Jaguar Land Rover er stolte av historien og bygget et helt nytt bygg for restaurering og gjenoppbygging av eldre biler for to år siden? Foto: Charlie Magee Vis mer

Styringen i prototypen har ikke servo. Den er forholdsvis tung, men over gangfart er det et ikke-tema. Servostyring kommer til å bli et tilvalg man kan krysse av for i utstyrslista – og noen kommer sikkert til å gå for det, men vi tenker at, på lik linje med at det er beholdt et tidsriktig håndbrekk og at man har en nøkkel å faktisk vri på, så er kanskje styring uten servo bare enda et tipp med hatten til den originale bilen.

ENKELT: Girspaken er borte. Den er byttet ut med dreiehjul. Foto: Charlie Magee
ENKELT: Girspaken er borte. Den er byttet ut med dreiehjul. Foto: Charlie Magee Vis mer

Akilleshælen

Akilleshælen er fraværet av lyd – ja mangelen på en forbrenningsmotor, og at Jaguar har våget å klusse med en av sine mest berømte produkter vil nok gjøre veldig mange veldig sinna.

Helt irrasjonelt selvsagt, men det er verdenen vi lever i. Til disse sier Jaguar at alle konverteringene er reversible og at de ikke kommer til å konvertere «matching numbers»-biler.

Det dreier seg om skadebiler, vrak og svært dårlige eksemplarer. Man kan jo velge å se på det slik at med Zero-bilene, kommer de til å bruke sine biler. Ingen kommer til å kjøpe en Zero, sette den i en oppvarmet garasje og vente på verdiøkningen. De elektriske bilene kommer jo til å ha andre fordeler som garasjer fri for oljedammer, kjøreturer uten mekanisk svikt og andre typer «sjarm» en klassisk E-Type er utsatt for.

Dette blir helt klart en nisje-bil, men for de få som kommer til å få sin bil konvertert, vil den by på en unik opplevelse bak rattet, på det som kanskje blir verdens peneste elbil.

STILLE: Den største ulempen er mangel på lyd. Det vil nok mange savne. Foto: Charlie Magee
STILLE: Den største ulempen er mangel på lyd. Det vil nok mange savne. Foto: Charlie Magee Vis mer

Forvent at det koster

Priser er uavklart per dags dato, siden prosjektet ennå ikke er satt i produksjon og mengden arbeid på hver bil er avhengig av tilstanden den er i, når man påbegynner konverteringen. Det antydes imidlertid fire millioner kroner, for en strøkent restaurert bil. Jaguar tenker rundt 80 timers arbeid, for å konvertere en bil uten behov for restaurering. Så ikke forvent at dette blir veldig billig.

Hva med rivalene til det som kanskje bli verdens lekreste elbil? Vel, det finnes flere uavhengige firma som tilbyr konverteringer av klassiske biler. De fleste er nok billigere enn E-Type Zero, men ingen av dem blir gjort av samme firma som bygget bilen i utgangspunktet.

Markedet vokser bare. Skal du ha deg en lekebil som har el-teknologi, finnes jo brukte Tesla Roadsters, eller hybrider som Honda NSX, og BMW i8. Men de blir aldri en E-Type ...

Denne artikkelen stod tidligere på trykk i magasinet Autofil, i april 2019.