Byton M-Byte

Verdens mest underholdende bil

På CES lanserte Byton flere detaljer rundt den kommende M-Byte. Leverer de som lover, blir M-Byte den komplette underholdningspakke.

Pressekonferansen og gjennomgangen av Byton M-Byte på CES 2020. Vis mer

LAS VEGAS, DINSIDE: På Frankfurt-bilmessa i fjor fikk vi endelig sett den ferdige produksjonsbilen fra Byton med navnet M-Byte – kanskje en av de mest spennende kinesiske elbilnyhetene.

På CES i Las Vegas presenterte Byton enda flere detaljer rundt SUV-en, som opprinnelig var planlagt lansert mot slutten året for Europa, men som nå er utsatt til 2021.

På CES er det teknologien som står i fokus, og Byton brukte naturligvis anledningen til å avsløre flere detaljer rundt funksjonalitet og bilens teknologi.

Underholdning

Knappekrigen er over i bilindustrien. I fjor var det skjermkrigen, og den vant Byton da de viste sin 48-tommers skjerm i M-Byte. I år måtte de se seg slått av BMW, som viste oss en hel frontrute som interaktiv skjerm med sin BMW i Interaction EASE-konseptbil.

Nå er det app-krigen som gjelder. Bilindustrien kjemper nå om å få med flest mulig tjenester og underholdningsfunksjoner i bilen. Det som skiller Byton fra de andre, er at bilen er straks produksjonsklar, mens de fleste konkurrentene kun viser frem konsepter.

SPENNENDE: Med spill integrert i infotainment-systemet, kan passasjere spille mot hverandre under turen. Foto: Byton
SPENNENDE: Med spill integrert i infotainment-systemet, kan passasjere spille mot hverandre under turen. Foto: Byton Vis mer

En ting bilindustrien har skjønt, er at konsolidering er essensielt for fremtiden. Byton har inngått et samarbeid med Viacom CBS og Access, kjent for blant annet Paramount, MTV, Nickelodeon og Comedy Central. Dette betyr at Byton satser hardt på underholdning i bilen.

BMW lanserte på CES planer om integrering av 5G i bilen for å kunne strømme filmer i 4K-oppløsning, og Tesla har allerede en Netflix-app i bilene sine. Det er kun den midterste delen av 48"-skjermen som viser film, og den kan kun brukes når bilen ikke er i bruk.

UNIK: Byton mener de har skap et bilinteriør som verden ikke har sett makan til: Foto: Byton
UNIK: Byton mener de har skap et bilinteriør som verden ikke har sett makan til: Foto: Byton Vis mer

I tillegg til film, kan skjermen brukes til videokonferanser, videosamtaler og så videre. Mange effektive og geniale måter å få tiden til å gå mens man venter på lading.

Det som kan brukes under turen er dataspill. Passasjeren foran kan spille mot dem som sitter bak i bilen. BMW luftet også lignende planer, men påstår at for å få til skybaserte online-spill, må man ha 5G. Hittil har vi ikke hørt noe om 5G i M-Byte, så vi regner med at dataspill blir lokalt.

Vær og sikkerhet

Det er ikke bare til underholdning Byton har samarbeidspartnere. AccuWeather gir sanntidsoppdatering av værmeldingen, Aiqudo brukes for stemmestyring av infotainment, CloudCar for skybaserte veimeldinger, ruteplanlegger og online bestilling av tjenester, samt Xperi for DAB-radio.

FORNØYD: CCO Andreas Schaaf stilte til intervju for Dinside. Han mener Byton M-Byte kommer til å skape en ny dimensjon i vårt liv. Foto: Jamieson Pothecary
FORNØYD: CCO Andreas Schaaf stilte til intervju for Dinside. Han mener Byton M-Byte kommer til å skape en ny dimensjon i vårt liv. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

På helsefronten har Byton igjen inngått et samarbeid, denne gangen med Garmin. Appen i bilen kan synkroniseres med Garmin-profilen på klokken din for å gi deg helse-status, som stressnivå, puls, antall timer søvn og fatiguenivå.

M-Byte kan da varsle når det er på tide å ta en pause under turen, eller om du er for sliten til å kjøre.

Mest unik er Byton Development Program. Byton slapp designdokumentasjon og utviklerverktøy til bilens underholdningssystem, og med dette utfordrer Byton utviklere til å lage egen apper til bilene deres. Dette åpner for et hav av muligheter innen underholdning, helse, business, og andre tjenester vi er vant med via smarttelefoner.

KREVENDE: For å få til en 48 tommers skjerm i bilen uten å forstyrre sjåføren, må den plasseres lavere enn vanlig i en bil. Dette krever at andre deler må omplasseres. Dette får du ikke til med en eksisterende bilplatform mener Byton. Foto: Jamieson Pothecary
KREVENDE: For å få til en 48 tommers skjerm i bilen uten å forstyrre sjåføren, må den plasseres lavere enn vanlig i en bil. Dette krever at andre deler må omplasseres. Dette får du ikke til med en eksisterende bilplatform mener Byton. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Unik

Men hva er det som skiller Byton ut fra de andre bilprodusenter? Vi tok en prat med Chief Customer Officer Andreas Schaaf om hva han mener er unikt for Byton.

- Vårt slagord «your platform for life» begynner å bli realisert. Nå har vi mange samarbeidspartnere som gir deg en unik underholdnings- opplevelse. Livestrømming og film på en 48 tommers skjerm gir deg de samme underholdningsmulighetene som du er vant med hjemme

- Men skal vi virkelig sitte ute i bilen istedenfor hjemme og se på film?

- Det finnes mange eksempler på dødtid i bilen når du kan bruke underholdningsfunksjonene. Mens du venter i trafikken eller henter barn fra skolen. Men det finnes også mediteringsprogrammer. Kanskje du trenger fem minutters avslapping tid for å stresse ned før du kjører hjem fra jobb?

Intervju med Byton CCO Andreas Schaaf på CES 2020 Vis mer

- Men det finnes allerede lignende funksjoner hos konkurrenter. Hva er det som er annerledes med Byton?

- Vanligvis må man koble til telefonen sin for å få tilgang til underholdning. Ja, det er andre som har store skjermer. Men for oss er det vår unike visuelle opplevelse og sømløse kobling. Jeg tror M-Byte er en game changer for industrien

- Men med så stor skjerm, er sikkerheten ivaretatt?

- Du kan ikke bare ta en eksisterende bildesign og montere en større skjerm. Derfor tror jeg mange konkurrenter sliter med dette. Et slikt bilinteriør må bygges fra bunn. For å unngå forstyrrelse må man være ekstremt nøye med plassering av skjermen. Den må monteres lavere enn vanlig. Og det betyr at mange deler i bilen må flyttes for å få plass. Alt av nødvendig informasjon er rett foran deg og kan stemmestyres, med håndbevegelser eller med skjermen på rattet. Testing har vist at det er tryggere enn tradisjonelle dashboard-oppsett, avslutter Schaaf.

GESTIKULERE: Med håndbevegelser kan du styre infortainment. Foto: Byton
GESTIKULERE: Med håndbevegelser kan du styre infortainment. Foto: Byton Vis mer

Et år til

Det er håp om at de første norske kundene vil få sin bil i løpet av 2021. Det er lovet at bilen skal koste 45.000 euro. Dermed er det ikke veldig usannsynlig at den vil koste om lag 450.000 kroner i Norge - langt mindre enn antatte konkurrenter som Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC og Tesla Model X.

Men nå har Byton fått konkurranse fra kommende Fisker Ocean. Riktignok uten like stor skjerm, men med lavere pris og lovnad om en meget gunstig leasingavtale.

Hos Dinside tror vi det er plass i bilmarkedet til alle, og det er liten tvil om at M-byte er et frisk pust i det tysk-dominerte bilmarkedet.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!