45 MILLIONER: Corolla er verdens mest solgte bil, med en total produksjon på rundt 45 millioner biler. I mars er den tilbake på norske veier. Foto: Toyota
45 MILLIONER: Corolla er verdens mest solgte bil, med en total produksjon på rundt 45 millioner biler. I mars er den tilbake på norske veier. Foto: ToyotaVis mer

Førsteinntrykk av nye Toyota Corolla

Verdens mest solgte bil tilbake i toppform

Etter tolv år kommer Toyota Corolla tilbake i Norge - med to nye hybriddrivverk og bedre standardutstyr enn BMW og Audi.

Corolla er nesten ikke til å kjenne igjen. Borte er plastpreget i interiøret, inn er det kommet mykere og lunere materialer. Det litt kjedelige utseendet har fått et mer sportslig preg.

Det som tidligere var en ganske liten bil har tatt steget inn i familie-segmentet. Tradisjonelle bensin- og dieselmotorer er byttet ut med hybrid.

Fredag formiddag kunne vi fortelle at Toyota kaller tilbake om lag én million Avensis, Corolla og Corolla Verso, produsert mellom juli 2002 og juni 2015. I flere av disse åra var Corolla en av Norges mest solgte biler.

Byttet navn

Vi skjønte lite da Toyota byttet ut et av verdens sterkeste modell-navn med Auris i 2006. Med over 45 millioner er Corolla verdens mest solgte bil og på begynnelsen av 2000-tallet var den Norges mest solgte flere år på rad.

Det siste kommer neppe til å skje igjen nå, alle forbedringene til tross. Årsaken er enkel: Corolla kommer ikke som elbil.

STØRRE OG STERKERE: Corolla har bedre beinplass i baksetet og større bagasjerom enn gamle Auris. Foto: Espen Olsen.
STØRRE OG STERKERE: Corolla har bedre beinplass i baksetet og større bagasjerom enn gamle Auris. Foto: Espen Olsen. Vis mer

I et marked der snart halvparten av alle nye biler som selges er rene elbiler, og med Corolla-konkurrent Nissan Leaf som Norges mest solgte bil totalt, sier det seg selv at den ikke kommer til å gjenta bragden fra begynnelsen av 2000-tallet.

Mye bedre førerplass

Det vi umiddelbart opplever som en stor forbedring i Corolla er førerplassen. Vi har aldri klart å finne den samme gode kjørestillingen i Toyotas biler, som i for eksempel VW Golf eller Ford Focus.

Nå er dette forandret. Rattet har fått en riktigere vinkel, i forhold til sjåføren, og det kan i tillegg justeres mer i lengden.

I tillegg er setene betydelig bedre, med god sidestøtte og en lengre sittepute som passer nordiske kropper. I Auris hadde vi følelsen av å sitte setet. Her sitter vi i setet.

KJØREOPPLEVELSEN: Den største forbedringen i Corolla er førerplassen. Nå konkurrerer den med VW Golf. Foto: Espen Olsen.
KJØREOPPLEVELSEN: Den største forbedringen i Corolla er førerplassen. Nå konkurrerer den med VW Golf. Foto: Espen Olsen. Vis mer

Spennende utstyr

Et stort og tydelig head up-display på frontruten (ekstrautstyr) gir viktig informasjon om hastighet og navigasjon med mer under kjøring. Det spennende og lettleste instrumentpanelet er oversiktlig og byr blant annet på tredimensjonal visning (verdens første, ifølge Toyota), der instrumentene tilsynelatende svever i løse luften. Den store berøringsskjermen betjener du enkelt, omtrent som skjermen på mobiltelefonen din.

Ellers har ingeniørene jobbet mye med den trinnløse girkassa (standard på alle hybrider), som tidligere har hatt en tendens til å fyke opp i turtall under akselerasjoner.

Den skal ha blitt betydelig roligere og mindre støyende, blant annet fordi mer av kreftene i elmotoren brukes under akselerasjon. Den utnytter også dreiemomentet i motorene bedre.

Hvor mye bedre dette er blitt, kan vi først gi et svar på onsdag 7. november. Først da får vi lov til å fortelle om de første kjøreinntrykkene fra Corolla.

SER BEDRE UT: Det utvendige designet er blitt mer sportslig, men hva Toyota mener med designfilosofien ” Under Priority Catamaran” skjønner vi fortsatt ikke. Foto: Rune Korsvoll
SER BEDRE UT: Det utvendige designet er blitt mer sportslig, men hva Toyota mener med designfilosofien ” Under Priority Catamaran” skjønner vi fortsatt ikke. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Har blitt familiebil

Corolla er bygget på Toyotas nye Toyota New Global Architecture-plattform (TNGA), akkurat som helt nye Rav4. Det betyr blant annet at bilen er blitt større enn dagens Auris. I Norge er det ganske sikkert stasjonsvogna som blir bestselgeren.

Det er to grunner til det: Det finnes ingen stasjonsvogner i denne klassen med elektrisk drivverk. I tillegg har Toyota pensjonert storebror Avensis.

Corolla er blitt seks centimeter lengre enn dagens Auris stasjonsvogn, og har fått ti centimeter lengre akselavstand. Det betyr først og fremst at benplassen i baksetet er bedre enn tidligere.

Batteriet til hybriddrivverket er plassert under baksetet. Dermed sitter vi ganske høyt her.

Ikke minst barn setter pris på den ekstra utsikten den høye sitteposisjonen gir. For lange voksne betyr det imidlertid at takhøyden kan bli i minste laget, spesielt på bilene med soltak.

Bagasjerommet på 598 liter er omtrent det samme som i gamle Avensis. Nye Corolla hybrid kan dessuten trekke henger på 750 kilo. Det betyr rett og slett at Corolla er i ferd med å ta steget opp i familiebil-klassen.

FEMDØRS: Corolla kommer også som femdørs-utgave, men den møter svært tøff konkurranse fra elektriske biler i Norge. Foto: Toyota
FEMDØRS: Corolla kommer også som femdørs-utgave, men den møter svært tøff konkurranse fra elektriske biler i Norge. Foto: Toyota Vis mer

Bedre kjøreegenskaper

Med den nye plattformen følger også nytt understell og hjuloppheng. En ny, flerstags bakaksel - som skal gi bedre veiholdning på svingete veier - er ett av elementene.

I tillegg er karosseriet til Corolla blitt 60 prosent stivere. Det skal gjøre at bilen reagerer kjappere på styringen og ikke minst bli mer stabil og krenge mindre under kjøring på svingene veier.

I hvor stor grad dette har lyktes, kan vi dessverre ikke si noe om, før onsdag. Foreløpig får vi holdes oss til hva Toyotas sjefingeniør Toshio Kanei fortalte oss da vi traff ham under lanseringen av bilen:

- Målet er en klar forbedring av kjøreegenskapene slik at vi kommer på linje med konkurrenter som Ford Focus og VW Golf.

Høye mål

Kanei har også hatt som mål å bedre kjørekomforten:

- Det nye hjulopphenget sammen med utstrakt bruk av støydempende materialer, skal gi betydelig lavere innvendig støy og mer komfortabel fjæring, forteller han til Dinside.

Det endelige svaret på om han har lyktes, får vi neppe før bilen setter hjulene på norsk asfalt. Vi registrerer imidlertid at den største utgaven av bilen kjører på hjul med dimensjon 225/40 R18.

Erfaringsmessig gir disse fra seg en del støy. Utgaven med 122 hester kjører på 16-tommers hjul, noe som ofte er mer komfortabelt.

BENSINMOTOR, ELMOTOR OG BATTERI: Corolla kommer bare med hybrid-drivverk. Diesel er borte og ren bensinmotor leveres bare på bestilling. Foto: Rune Korsvoll
BENSINMOTOR, ELMOTOR OG BATTERI: Corolla kommer bare med hybrid-drivverk. Diesel er borte og ren bensinmotor leveres bare på bestilling. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Bare hybrid

Til Norge kommer Corolla bare med to forskjellige hybriddrivverk, som kombinerer bensin- og elmotor. Dieselmotor finnes ikke lenger, og vanlig bensinmotor tas bare inn på bestilling. Det minste drivverket yter 122 hester og kommer ganske sikkert til å bli det mest solgte.

Sammen med det trinnløse giret gjør det bilen svært lettkjørt. og gir et forbruk på bare 0,43 liter på mila, etter den nye, strenge WLTP-testen. Dette er et forbruk de fleste bør kunne oppnå på norske veier.

For dem som ønsker en mer sportslig kjørefølelse, har Toyota utviklet et nytt hybriddrivverk, med en toliters bensinmotor og en elmotor på til sammen 180 hester.

Ifølge Toyota skal Corolla dermed klare 0-100 km/t på 7,9 sekunder, noe som er raskere enn VW Golf med 150 hester. Mer trekkraft på lave turtall skal gi en bedre kjørefølelse. I tillegg kan giret styres «manuelt» med hendler bak rattet.

BYGGES I ENGLAND: Nye Corolla er utviklet i Europa og bygges på Toyota-fabrikken i Burnastone i England. Den er blitt så stor at den passer en familie med ett eller to barn. Foto: Rune Korsvoll
BYGGES I ENGLAND: Nye Corolla er utviklet i Europa og bygges på Toyota-fabrikken i Burnastone i England. Den er blitt så stor at den passer en familie med ett eller to barn. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Komplett sikkerhetsutstyr

Alt sikkerhetsutstyr blir nå standard på Corolla. Ifølge Toyota selv er dette bilen i kompaktklassen med det beste sikkerhetsutstyret.

Bilen får blant annet nødbrems, som kjenner igjen fotgjengere og syklister i mørket, LED-lykter med automatisk fjernlys, skiltleser som kan justere farten til bilen etter hastighetsskiltene, adaptiv fartsholder som følger bilen foran fra 0-180 km/t, samt kollisjons-varsler.

Corolla har også mye annet spennende utstyr som hjelper deg som fører. E-Call varsler nødetatene automatisk ved ulykker, trådløs lading av mobiltelefonen er kjekt å ha - og bilen kan lukeparkere seg selv, mens du bare sitter og følger med.

Tipper prisen

Hvor mye av komfort-utstyret som blir standard på Corolla har den norske importøren ennå ikke bestemt seg for. Heller ikke prisene er klare, men de sier seg nesten selv når vi ser på konkurrentene.

En VW Golf med 115 hesters bensinmotor og automatgir koster fra rundt 335.000 kroner. Vi tipper at Corolla vil koste fra 315.000 kroner i femdørsutgave og rundt 15.000 kroner mer som stasjonsvogn.

Hva kundene er villige til å betale for å få en bil med det store hybriddrivverket er vi også usikre på. Kanskje et tillegg på 20.000 kroner er riktig? De endelige prisene blir klare i begynnelsen av desember, når forhandlerne også begynner å ta ordrer på bilen.

PS: Vi kommer tilbake med test av Toyota Corolla, onsdag 7. november.

Tekniske data

Versjon 2,0 stv 1,8 stv
GirkasseTrinnløsTrinnløs
Motor4-syl bens. +elmotor4-syl bens. + elmotor
Effekt - o/min180 hk/6.000122 hk/6.000
Dreiemoment - o/min190 Nm/6.000142 Nm/6.000
0-100 km/t7,9 sek.10,9 sek.
Toppfart180 km/t165 km/t
Forbruk0,46 l/mil0,43 l/mil
CO2-utslipp106 g/km99 g/km
Mål (l/h/b)465cm/179cm/145cm465cm/179cm/145cm
Akselavstand270 cm270 cm
Drevne hjulForanForan
Bagasjerom598 l598 l
EgenvektFra 1.465 kgFra 1.465 kg