Ukens veteran: Toyota Land Cruiser

Verdens mest berømte bil?

Historien om Toyota Land Cruiser startet så tidlig som 1950-tallet. Dette er bilen som nekter å dø.

SEES OVERALT: Ser du på TV-nyhetene ser du Land Cruiser overalt. Alle foto: Lord Arnstein Landsem og Øystein Byberg
SEES OVERALT: Ser du på TV-nyhetene ser du Land Cruiser overalt. Alle foto: Lord Arnstein Landsem og Øystein Byberg Vis mer

Når det gjelder hvilke biler man har blitt mest eksponert for via ulike medier gjennom tidene, vil gode forslag være James Bonds Aston Martin DB5 eller Batmans Batmobile. Men for oss som ser mye på nyheter, står valget egentlig bare mellom to biler:

Toyota Hilux eller Toyota Land Cruiser.

For uansett hvor i verden det er krig og revolusjon, så kan du stole på at disse to bilene kommer seg frem, fullastet med opprørssoldater og kalashnikover, og alltid med en gigantisk Toyota-logo bakerst.

All pr er god pr, er det ikke så man sier? For inntrykket er i hvert fall at hvis du bor et sted hvor alle andre biler ristes i stykker, så vil de to Toyota-modellene fortsette å gå i all evighet. Og når krigen er over, rykker Røde Kors inn. Med Toyota Land Cruisere selvfølgelig …

Land Cruiser i kort sammendrag

Som motorjournalist får man stadig tilgang til nye biler, men for fem år siden skjedde det noe uventet. Toyota hadde nemlig en 1986 Land Cruiser tilgjengelig, hvis noen ønsket å prøve den. Selvsagt ønsket vi det!

Historien om Land Cruiser startet med Korea-krigen i 1950, da USAs regjering ba Toyota om å bygge 100 Willys Jeep-lignende kjøretøy, og i 1951 kom deres BJ-prototype – før serieproduksjonen startet i 1953. I 1954 kom Toyotas tekniske direktør Hanji Uhemara fram til at bilen måtte ha et flott navn som kunne matche konkurrenten Land Rover.

«OLD SCHOOL»: Interiøret er gammeldags, så det holder.
Ingenting vil overraske
deg her.
«OLD SCHOOL»: Interiøret er gammeldags, så det holder. Ingenting vil overraske deg her. Vis mer

Dermed ble Land Cruiser født. I 1955 kom andre generasjon Land Cruiser, fulgt av tredje generasjon (J40) i 1960. Det var denne som virkelig gjorde Land Cruiser til en legende, og forble i produksjon helt til 1984. Med J40 kom endelig lavgirserie, og bilen ble eksportert til hele verden. Men i Norge var fortsatt Land Cruiser noe rart, eksotisk og primitivt, og den kom ikke i salg her før i 1983.

Samtidig med J40 lagde man også J50 fra 1967 til 1980, som var den første virkelige up market-modellen i serien, beregnet for å konkurrere med Jeeps Cherokee-modeller. Den ble etterfulgt av J60 fra 1980 til 1989. Med J60 ble Land Cruiser hakket mer luksuriøst, og man fikk til og med air condition i den. Således peker J60 rett mot dagens Land Cruiser, som for de fleste er kjent som en særdeles luksuriøs og dyr firehjulstrekker.

I 1984 ble den klassiske J40 erstattet av J70, som er bilen vi får prøve. Hva angår resten av Land Cruiser-historien, ble J60 i 1990 erstattet av J80, som igjen ble erstattet av J100 i 1998. Med J100 kunne de amerikanske kundene for første gang få V8-motor i sin Land Cruiser, noe som fort viste seg å bli populært.

I 2007 kom så J200, som fortsatt er den gjeldende Land Cruiser, og som fortsatt er bilen å ha for den som vil ha en robust 4x4 i lite gjestmilde strøk, med væpnet revolusjon på dagsordenen.

image: Verdens mest berømte bil?

Tilbake til fortiden

Bilen på bildene er en 1986-modell Afrika-Land Cruiser BJ75 (70-serien) med 3,4-liters dieselmotor på 122 hestekrefter. Den ble kjøpt inn av Toyota Norge for tre år siden, da den var ment å skulle brukes av en nordmann som skulle kjøre gjennom Afrika, men han ombestemte seg…

Å gå fra en helt ny bil til å sette seg inn i en Land Cruiser fra 1986, for så å kjøre den tilbake fra Drammen og inn til Oslo, er et aldri så lite sjokk - selv for undertegnede som har kjørt mye gammelt ræl.

Bagasjerommet er
gigantisk.
Bagasjerommet er gigantisk. Vis mer
Golftrallen kan faktisk transporteres STÅENDE!
Golftrallen kan faktisk transporteres STÅENDE! Vis mer

Man klatrer nærmest opp i bilen, og man kjenner hvordan testosteronet øker idet man kommer seg opp og åpner døren. Dette er macho! Mye mer macho enn noen som helst jålete sportsbil. Kjører du en slik Land Cruiser, vil alle tro at du er en eventyrer av noe slag, eventuelt en hardtarbeidende bonde, friluftsmann eller jeger av noe slag.

En som fikser alt, en som kan reparere en ødelagt kløtsj i blinde, en som kan drikke en halv flaske vodka på styrten, en som kan overleve i villmarka på det naturen gir, gjennom selvlaget fiskeutstyr og medfødt kompassretning.

Med andre ord, et helt falskt og feil selvbilde for nesten alle innbyggere i Norge anno 2015, særlig en kontorrotte som undertegnede.

PUSTER UNDER VANN: Med snorkel kan
denne Land Cruiseren
vade over det meste
som er av ørretelver.
PUSTER UNDER VANN: Med snorkel kan denne Land Cruiseren vade over det meste som er av ørretelver. Vis mer

Så vrir man rundt nøkkelen, og dieselmotoren rister bilen fra side til side som en våt hund rister seg selv når den kommer opp fra et bad i elva. Dette er dieselkakling og rakling old school, mer forbundet med merker som David Brown og International Harvester, men du verden så riktig det føles.

Som å være på fest og sette på «Rock and Roll over» rett fra det slitte platecoveret, for så å høre vinylplata skrakle og skjelve før den første magiske gitartonen inntreffer. Girstanga er på lengde med spydet til Andreas Thorkildsen, men er heldigvis medgjørlig hva angår å treffe de fem girene i kassen.

Det rister og bråker, og fortsatt er vi bare i utkanten av Drammen. Med bladfjærer foran og bak er komforten på et minimum, men servostyring gjør i hvert fall at selve styringen er enkel i kryssene.

FELTKLAR: Girstanga er lang
som et spyd ...
FELTKLAR: Girstanga er lang som et spyd ... Vis mer
... og dekkene av en type som lengter etter gjørme.
... og dekkene av en type som lengter etter gjørme. Vis mer

Høy i hatten

Det mest uvante er imidlertid panseret som smalner innover, jo lenger fram man ser. Selve skjermene er usynlige fra førerplass, så rent optisk ser det ut som bilen er veldig smal der framme, siden panseret er så smalt. Det beste er rett og slett å se langt fram, og føle hvor framhjulene sitter, noe man jo uansett gjør i en bil man har lært å kjenne.

Ute på motorveien føler vi oss ikke så høye i hatten, selv om takhøyden innvendig gjør at vi faktisk lett kunne ha kjørt med flosshatten på. Således bør dette være førstevalget til Slash, hvis han noensinne skal kjøpe seg klassisk veteranbil. Noe særlig mer enn 100 km/t er ikke trivselsområdet til bilen, men hva gjør vel det? Vi får simpelthen ta det litt mer med ro enn hva vi vanligvis gjør.

KLASSIKER: Denne bilen er en
1986-modell Afrika-Land Cruiser BJ75
(70-serien) med
3,4-liters dieselmotor
på 122 hester.
KLASSIKER: Denne bilen er en 1986-modell Afrika-Land Cruiser BJ75 (70-serien) med 3,4-liters dieselmotor på 122 hester. Vis mer

De neste dagene pendler vi fram og tilbake til jobb med bilen, og selv om den er ukomfortabel, treg og bråker noe voldsomt, blir vi utrolig glad i den. Bilen simpelthen oser sjarme, og vi kjører småturer til butikken for den minste grunn, rett og slett for å få kjøre mer Land Cruiser.

Vi kjører også til golfbanen med den, og det er første gang i noen som helst bil at undertegnede får plass til golftralla i STÅENDE posisjon, med golfbagen oppi! Her snakker vi tidenes bagasjerom.

Det er altså mye å bli glad i med denne legenden, men minuset er at en så velholdt Land Cruiser koster penger. Mye penger. For gammel Land Cruiser står høyt i kurs, og en slik bil i denne tilstanden ville nok fort blitt 150.000 kroner ...

Artikkelen har tidligere stått i magasinet Autofil (04/2015)