Verdens lengste omvei

KOMMENTAR: Verdens lengste tunnel er nok også blant verdens minst trafikkerte. Årsgjennomsnittet skal nemlig ligge på 365.000 biler - eller omlag 1.000 biler i døgnet.

Det har kostet norske skattebetalere drøyt 1 milliard kroner å bygge Lærdalstunnelen. Og hva har vi egentlig tjent på det?

Lengre til Bergen

For med åpningen av tunnelen, og dermed den nye stamvegen mellom Oslo og Bergen, har det ikke blitt noe kortere å ta turen til hansastaden. Snarere tvert i mot. For mens turen over Hardangervidda er 490 kilometer lang, er turen via den nye stamvegen 524 kilometer lang. Turen over Hardangervidda er dermed 34 kilometer kortere, enn hva den blir hvis du kjører E16. Ikke bare er ruten via tunnel 34 km lengre, men av disse må man også kjøre hele 24,5 km i mørket. Og selv om de tre kunstnerisk opplyste fjellhallene kan virke spektakulære ved første møte, er det neppe grunn nok til at man velger den lengste veien annet enn av ren nysgjerrighet de første gangene.

Følelsen av klaustrofobi

Men kreative løsninger om hvordan man kan filtrere bort følelsen av klaustrofobi - og ikke minst angsten for å få et ikke uanselig antall tonn fjell i hodet - har tydeligvis gått på bekostning av de 499,5 kilometerne av veien som stort sett går i åpent lende. For veien fra Fagernes og til tunnelen er en skandale. Det er smalt, svingete og det er bratt. Enkelte partier av veien er så smale, og tunnelene så lave at busser og vogntog oppfordres til å kjøre midt i veien.

Vi vil ikke gjøre det igjen

Teksten på skiltet: Høgare vogn må køyre sentrisk. Vis mer

Etter vårt første møte med den nye stamvegen mellom Oslo og Bergen, sitter vi igjen med oppgitthet. Vel har man bygget verdens lengste tunnel, en bragd i seg selv, men det virker som om prestisjen har tatt overhånd. For hva er vitsen med en tunnel i milliardklassen når resten av veien knapt overgår kjerreveistandard på enkelte strekninger?

Nå har vi prøvd den nye tunnelen, vi har sett fjellhallene og vi har kjørt lenger enn strengt tatt nødvendig for å komme til Bergen. Vi vil ikke gjøre det igjen.