Verdens dyreste bruktbil?

Mange bilentusiaster vil si Ferrari er det største bilindustrien noen gang har avlet. Når vi kommer til hvilken modell av Ferrari som har høyest status er antakelig det 250 GTO.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Søkkrike bilentusiaster har redusert formuene sine betraktelig for å bli eier av Ferrari 250 GTO. Det var på begynnelsen av 90-tallet at GTO oppnådde priser godt over 100 millioner kroner. Frem til i dag har prisen blitt mer "fornuftig", og det skal være fullt mulig skaffe en 250 GTO for cirka 40-50 millioner kroner. De som da betalte 23.000 amerikanske dollar i 1962, og fortsatt eier bilen, har gjort en investering det står respekt av.

GTO

GT står for ”Gran Turismo” og O står for ”omologato” som er italiensk og betyr homologisering. Normalt skulle bilen vært bygget i 100 eksemplarer for og kunne delta i racing, men Enzo Ferrari fant et hull i regelverket og fikk 250 GTO homologisert for GT-klassen og vant verdensmesterskapet i 1962, 1963 og 1964. Egentlig var det 250 GT SWB (short wheel base) som ble bygget i 165 eksemplarer som skulle brukes, men Enzo Ferrari tolket regelverket dit hen at en evolution-modell var en helt ny bil og ikke en liten oppgradering av en eksisterende slik FIA (FEDERATION INTERNATIONALE DE L'AUTOMOBILE) mente.

V12

I god Ferrari-tradisjon er det selvsagt V12-motor under panseret. Sylindrene har en vinkel på 60 grader og salgvolumet er beskjedne 3 liter. Navnet 250 kommer av at hver sylinder har 250 kubikkcentimeter slagvolum og ganger du det med 12 sylindre får du tre liter. Både blokk og topp er bygget i aluminium og den har 6 doble Weber forgassere. Videre har motoren en overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder. Dette holdt til å generere en maksimal effekt på 290 hestekrefter ved 7.400 omdreininger i minuttet og en toppfarten på 250 kilometer i timen.

Gå ikke glipp av store bilder av Ferrari 250 GTO på denne lenken.

Flere billedspesialer

Brabus
Aston Martin Vanquish
Ford GT 40
Lamborghini Murciélago
VW Nardo
Porsche Carrera GT
Dodge Viper