Venter på femdørs Pinin

Mitsubishi Pajero Pinin kommer ikke til Norge før nærmere 2001. Den norske importøren har valgt å vente på utgaven med fem dører.

Mitsubishi Pajero Pinin skal konkurrere mot Suzuki Grand Vitara, Land Rover Freelander, Toyota RAV4 og Honda CR-V - biler som blir tilbudt med fem dører. Derfor velger importøren av Mitsubishi å vente med å importere Pajero Pinin til senhøstes neste år - for først da blir Mitsubishi Pajero Pinin tilgjengelig med fem dører. Det er likevel på det rene at Mitsubishi også vil importere utgaven med tre dører til Norge.

Første terrengbil med GDi

Rent bortsett fra et særpreget design, utmerker Pajero Pinin seg med at den som første terrengbil i verden har en GDi-motor under panseret. Den firesylindrede motoren vil ha et slagvolum på 1,8 liter og en ytelse på 120 hestekrefter. Dreiemomentet er oppgitt til 174 Nm ved 3.500 omdreininger. Dermed blir Pinin rask, akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen skal nemlig gå unna på drøye 10 sekunder.

"Super Select" firehjulsdrift

Firehjulsdrift er en selvfølgelighet denne klassen, men i Pinin er den ikke permanent. For ved vanlig kjøring er det bakhjulene som driver bilen, men man har muligheten for å koble inn firehjulsdriften i hastigheter opp til 100 kilometer i timen. Pajero Pinin er i tillegg utstyrt med lavgear, og muligheten til å låse bilens senterdiffenesial for å sikre best mulig fremkommelighet i ekstremt terreng.

Prisen på Pajero Pinin er foreløpig ikke bestemt, men det er på det rene at den vil ligge i nærheten av konkurrentene. Tør vi håpe på en pris under 290.000 kroner?

Andre artikler om Mitsubishi Pajero Pinin


  • Fiat og Mitsubishi i samarbeid om ny terrengbil

  • Ny Mitsubishi: Pajero IO er rustet til kamp
  • Relaterte tester

  • Honda HR-V

  • Land Rover Freelander 1.8

  • Toyota RAV4

  • Suzuki Grand Vitara TD