Elbil og rekkevidde på vinteren

Venter flere elbil-stopp på veiene

På grunn av flere dager med skikkelig kulde vil mange elbileiere gå på en rekkeviddesmell.

ELBILSTOPP? Rekkeviddehjelp på iskalde dager er et fenomen som har kommet til på norske veier de siste årene. Tidligere kunne du kjøre tom for diesel eller bensin, nå kjører du tom for strøm. Foto: If
ELBILSTOPP? Rekkeviddehjelp på iskalde dager er et fenomen som har kommet til på norske veier de siste årene. Tidligere kunne du kjøre tom for diesel eller bensin, nå kjører du tom for strøm. Foto: IfVis mer

Når gradestokken viser mange minusgrader, går rekkevidden til elbiler ned fordi batteriene blir påvirket av de lave temperaturene. Meteorologene melder om 15-16 minusgrader fra helgen mange steder i landet, og kulda vil holde seg noen dager.

- De siste årene har pågangen av telefoner økt, på iskalde dager, fra elbileiere som har kjørt tomme for strøm på veien og trenger veihjelp, forteller informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If i en pressemelding.

Ferskinger sliter mest

Han forklarer at det særlig er ferske elbilister som ringer forsikringsselskapet sitt, for å be om bergingsbil når kulda virkelig setter inn.

- Norge er kanskje det landet i verden med de mest erfarne elbilkjørerne, og de har lært seg hvordan batterier og bil blir påvirket når det er vinter. Men er du ny i elbil, tar det litt tid å bli kjent med bilen. I første vintersesong kommer nedsatt rekkevidde når det er ekstra kaldt som en overraskelse på mange, sier Clementz.

Dessuten påvirker mye snø i veibanen også rekkevidden, fordi rullemotstanden øker.

Halvparten nær stopp

Forsikringsselskapets påstander blir bekreftet av Norsk elbilforening. Ifølge spørreundersøkelsen Elbilisten 2018, gjort blant foreningens egne medlemmer, kommer det fram at ikke mer enn tre prosent gikk tomme for strøm året før. Halvparten av de spurte svarer at de det var nære på.

Årsaken de oppgir? 46 prosent svarer at det var på grunn av tapt rekkevidde, grunnet lav temperatur.

Dinside fant også ut at rekkevidden på Norges klart mest solgte bil, Nissan Leaf, gikk betraktelig ned i vår kuldetest.

- Tre prosent er en liten andel, ja. Men flere sier at det var «close call», og kulda har størstedelen av skylda, forteller kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeningen til Dinside.

Venter flere elbil-stopp på veiene

Han mener ferske elbileiere er klart mest utsatt. Kommunikasjonslederen anbefaler disse å benytte foreningens ruteplanlegger, hvor det tas hensyn til destinasjon, ladestopp, temperatur og flere parametere for å finne en mer realistisk rekkevidde.

- At det er større sjanse for å gå tom for strøm i kulda, er helt klart. De fleste som går tom er dessuten nye elbileiere, som har mindre erfaring med praktisk rekkevidde - sammenlignet med oppgitt rekkevidde under ideelle forhold. Derfor bommer nok en del med beregningene.

Slik prioriterer du strømmen

For å få lenger rekkevidde på elbilen, er det lurt å forvarme bilen - gjerne ved hjelp av å bruke en app.

- Isfri og varm bil øker rekkevidden. Fart, snø og slaps i veien og varmeapparat tærer på hvor langt du kommer. Å derfor heller prioritere sete- og rattvarme sparer strøm, forklarer Haugneland, som tror denne problemstillingen blir stadig mindre i årene framover.

- Det er stor utvikling på elbilområdet. Det kommer biler med større batterikapasitet, flere hurtigladere og større sikkerhetsnett. Sannsynligheten for å gå tom for strøm bør gå ned med den utviklingen.

Venter flere elbil-stopp på veiene

Veihjelp for 500 kroner

Veihjelp er inkludert i kaskoforsikringen hos de fleste forsikringsselskaper. Egenandelen ved redning er som regel på rundt 500 kroner.

- Tidligere var det bare bensin- og dieselbileiere som ringte oss og ba om assistanse på kalde dager. De trengte - og trenger - starthjelp for å få i gang bilen, gjerne hjemme i egen oppkjørsel. Det nye er at elbilene i større grad trenger hjelp ute i felten fordi elbileieren har gått på en rekkeviddesmell, sier informasjonssjefen i If.

Haugneland i Elbilforeningen håper de ferske elbilistene slipper motorstopp i kulda.

- De får erfaring og lærer fort. Forhåpentligvis skjer ikke det på den harde måten, legger han til med et smil.