GODE KANDIDATER: Det er mange spennende biler å velge blant når vi skal kåre den aller beste fra dette året.
GODE KANDIDATER: Det er mange spennende biler å velge blant når vi skal kåre den aller beste fra dette året.Vis mer

Årets Bil 2019

Velg din favoritt
blant årets bilnyheter

Sammen med det norske folk skal Dinside kåre Årets Bil i Norge. Les om - og stem på - din favorittbil her.

Vi trenger din stemme. Du er med å avgjøre hvem som blir Folkets Favoritt og Årets Bil 2019. Nedenfor får du presentert alle kandidatene, i alfabetisk rekkefølge.

Folkets Favoritt presenteres tirsdag 27. november, mens Årets Bil i Norge blir presentert uka etter - tirsdag 4. desember.

I fjor var det Volvo XC60 som stakk av med prisen Folkets Favoritt. Det holdt imidlertid ikke til å slå elbilen Opel Ampera-e i konkurransen om å bli Årets Bil 2018.

For å bli med i årets konkurranse må bilen være helt ny (ikke en såkalt facelift) på det norske markedet. Den må være tilgjengelig for prøvekjøring innen høsten 2018 og tilby et bredt spekter av egenskaper.

Stemmeboksen finner du rett nedenfor. Under stemmeboksen kan du lese presentasjonen av alle de 40 bilene.

Audi A1

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Første generasjon A1 kom i 2011 og var moden for utskiftning. Nykommeren lanseres som Sportback med fem dører og har vokst skikkelig. 5 cm i lengden med 10 cm lenger akselavstand.

Det merkes på kjøreegenskaper og plass baki. Man ser klare designtrekk fra Sportquattro fra 1984 med luftinntak over grillen og de spesielle skjermbredderne. En tresylindret 1-liter på 116 hk er basis, men du får også en 1,8 med 200 hk.

  • Pris fra: Ikke fastsatt.

Audi A6

Foto: Audi
Foto: Audi Vis mer

Med nye A6 bringes A8-teknologi ned i familieklassen. Den er bare hårfint større i alle retninger, men betraktelig romsligere inni. Fra start er den tilgjengelig med to 3-liters mildhybrider, en diesel på 286 hester og en bensinversjon på 340 hk.

Interiøret består av tre skjermer og ekstrem steril stil. Det er løsningene man ikke merker som er mest revolusjonerende. Bilen kan kjøres autonomt til 60 km/t og kan selv parkere i garasjer o.l. dersom systemene åpnes for det.

  • Pris fra: 690.000,-.

Audi A7

FOTO: Rune M. Nesheim
FOTO: Rune M. Nesheim Vis mer

Forrige A7 var designbomben man enten hatet eller elsket. Nå er den strammere, mer elegant og lettere å like for alle. Steril luksus står i høysetet og mange av løsningene er hentet rett fra A8.

Blant annet mildhybridsystemet, de tre skjermene i interiøret, de selvkjørende systemene som, hvis Audi åpner dem, gir mulighet for førerløs kjøring ut og inn av garasjer og uten innblanding opp til 60 km/t, samt firehjulsstyringen. Motorer fra 286 til 605 hk er tilgjengelig.

  • Pris fra: 925.000,-.

Audi e-tron

Foto: Tobias Sagmeister
Foto: Tobias Sagmeister Vis mer

Det første helelektriske forsøket hos Audi. En fullvoksen SUV som vil tilfredsstille alle familier. Den har særegne trekk, spesielt i fronten, og baner vei for kameraer istedenfor speiler. Adaptiv luftfjæring og firehjulstrekk er standard.

Batteriet på 95 kWh kan lades med 150 kW og gir en rekkevidde over 40 mil, også takket være elektrohydrauliske bremser som genererer 90 prosent av bilens bremseenergi. Du har hele 408 hester og 664 Nm tilgjengelig i et 8-sekunders boost.

  • Pris fra: 651.900,-.

Audi Q3

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vi ser et markant løft i luksusfølelse, kjørekomfort og plass. Den er nesten ti cm lenger enn forgjengeren og akselavstanden er økt med 8 cm. Baksetene kan skyves opptil 15 cm. Det gir et bagasjerom fra 530 til 675 liter. Designen er stram, men er myket opp med skinn på strategiske steder. Det gjør den mindre steril inni.

Her har du også knapper istedenfor skjerm på klima, men MMI-hjulet er borte. Du får motoralternativer fra 150 til 230 hester. Svakeste bensin og diesel er bare forhjulsdrevne.

  • Pris fra: Ikke fastsatt.

Audi Q8

Foto: Kaj Alver
Foto: Kaj Alver Vis mer

En nykommer fra Audi. Den representerer det ypperste av luksus og deler interiørløsninger med Audi A8. Det er lagt stor vekt på komfort, kjøreegenskaper og støydemping. Og selv om den har en langt mer sporty fremtoning enn Q7, er plassen formidabel også her.

Foreløpig er bare treliters turbodiesel med 286 hester på plass, men det kommer 3.0 bensin på 333 hester, RS V8 biturbo med 650 hester og en annonsert sekssylindret ladbar hybrid med samlet effekt på 400 hester og over seks mils rekkevidde på strøm.

  • Pris fra: 1.130.000,-.

BMW X2

Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den sportslige broren til BMW X1. Den er 8 cm kortere og 7 cm lavere, men det betyr ikke at den er liten. Mange vil kunne trives med størrelsen. Akselavstanden er den samme, og det kommer komfort og kjøreegenskaper til gode.

Den føles BMW-sportslig, selv om du ikke får de mest spenstige motoralternativene. Du velger mellom to bensinmotorer og to dieselmotorer mellom 140 og 190 hk. Kun diesel kan kombineres med firehjulsdriften xDrive.

  • Pris fra: 414.000,-.

BMW X4

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

X3 var nominert til Årets bil i fjor. I år er det X4 sin tur. Den er splitter ny tvers igjennom, men forskjellene er få. De mest tydelige er de kantede hjulbuene og den avrundede hekken, et klart hint til suksessen til Mercedes GLC Coupé.

Men den er blitt lettere, gjerrigere, stillere, sterkere, raskere og fullastet med sikkerhetssystemer. Inni er den mer digital enn før. Tre bensin- og tre dieselmotorer fra 184 til 354 hester er tilgjengelige.

  • Pris fra: 709.200,-.
Foto: BMW
Foto: BMW Vis mer

Den dukker opp i Norge i november og vil bli til-gjengelig med tre motorer fra start. 3.0 diesel på 265 hk, 3.0 bensin på 340 og en 4,4 V8 bensin på 462 hk. Alle med 5 eller 7 seter. For nordmenn er det riktignok hybriden som kommer til neste år, som er mest spennende.

Nå blir det sekssylindret bensin på 286 hester og en 113 hesters elmotor med elektrisk toppfart på 140 km/t. 45e skal klare 75 km på ren strøm og ha et WLTP-forbruk på 0,19 l/mil. Det gir hyggelige avgifter.

  • Pris fra: 979.900,-.

Citroën C5 Aircross

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Dette er en mellomstor SUV (4,5 m) med høyreist front og velkjent Citroën-linjeføring. Bilen skal ha en startpris under 300.000 kroner. Interiøret føles passe luksuriøst med 12,3 tommers skjerm og velkjent girhendel fra Peugeot. Komforten er høy, men bakseteplassen er litt begrenset.

Under panseret finner man enten 1,2- eller 2-liter fra 120 til 165 hester, men bare forhjulstrekk. Senere kommer det en ladbar forhjulstrukket hybrid med 1,6 liter på 180 hk og elektrisk motor på 110 hk. En samlet effekt på 225 hk, koblet sammen med en 8-trinns automat.

Pris fra ca: 300.000,-.

Dacia Duster

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det mest spennende med Duster er prisen. Billigste variant med 1,5 liters diesel med forhjulsdrift koster 190.000 kroner. En 1,2 liters bensin med turbo er også tilgjengelig. Vi snakker motorer på 110 og 125 hester. For 258.000 kroner får du firehjulsdrift.

Dette er en kompakt SUV på 434 cm. Designen ligner forgjengeren, men bilen er helt ny. Digital skjerm med alle rettigheter er på plass og kjøreegenskapene som forventet.

  • Pris fra: 190.000,-.

DS 7 Crossback

Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

DS Automobiles ble skilt ut som eget bilmerke i 2015, men DS7 er den første helt egne modellen. DS skal være tidligst med ny teknologi i PSA framover og presentere det innovative og eksklusive. DS7 skanner blant annet asfalten foran deg for å føre deg silkemykt over asfalten.

Design er viktig og den kommer i flere varianter. Under panseret finner du 1,6 liters bensin på 180 eller 225 hk eller 2-liter disesel på 177 hk. Men snart kommer ladbar hybrid med 200 hk bensin og to elmotorer på 109 hester hver. Til sammen 300 hester ut på alle fire.

  • Pris fra: 520.000,-.

Ford Focus

Foto: Ford
Foto: Ford Vis mer

Ford Focus har i flere år vært målestokken for konkurrentene når det gjelder kjøreegenskaper. Det skal den fortsatt være. Den nye er derfor lettere og har et stivere karosseri, fått mer direkte styring og tre kjøremodus som standard. Dyrere modeller har aktive dempere.

Focus har ikke vokst, men var allerede 12 cm lenger en VW Golf. Stasjonsvogna har over 600 liters bagasjerom. Velg mellom tresylindrede bensinmotorer på 1 og 1,5 liter (100, 125, 150 og 180 hester) eller 1,5 liters diesel på 95 og 120 hk.

  • Pris fra: 260.000,-.

Hyundai Kona Electric

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kona er en kompakt-SUV som nå også har kommet i elektrisk versjon. Da har den en helt annen front og midtkonsoll. Den er rask, kjører bra og er meget godt utstyrt til en billig penge. All betjening er lettfattelig og omfattende. Men den er trang i baksetet og den har et lite bagasjerom.

En elektrisk motor på 204 hester driver forhjulene. Batteriet er på 64 kW/t og tar 100 kW lading. Hyundai lover 48,2 mils rekkevidde etter ny målemetode.

  • Pris fra: 315.000,-.

Hyundai Nexo

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer

Dette er den mest praktiske hydrogenbilen på markedet. Den er romslig og komfortabel. Brenselcellene produserer strøm og forsyner drivlinjen med energi. Det skjer sammen med et lite litiumion-batteri på 1,56 kW/t, som kan gi en effekt på 40 kW. Brenselcellestabelen yter 95 kW. Elmotoren som driver hjulene har en maksimal effekt på 163 hestekrefter og dreiemomentet er 395 newtonmeter.

  • Pris fra: 575.000,-.

Hyundai Santa Fe

Foto: Hyundai
Foto: Hyundai Vis mer

Den store SUV-en har vokst i bredde (1 cm) og lengde (8 cm) og fått 6 cm lenger akselavstand (276,5 cm). Det betyr at du kan få den med sju seter. Bare ett motoralternativ er tilgjengelig, en 2,2 diesel på 200 hester. Den drar på alle fire og er koblet til en 8-trinns automatgirkasse.

  • Pris fra: 780.000,-.

Honda CR-V

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Modellen er blitt en verdenssuksess av de sjeldne og utgående generasjon hadde status som mest solgte SUV i verden, bak X-Trail (Rogue). Størrelsesmessig er den omtrent lik forgjengeren, men har fått lenger akselavstand og to ekstra seter bakerst. Smalere A-stolper skal gi bedre sikt.

Diesel er borte og foreløpig finnes bare en motor, 1,5 VTEC turbobensin med 173 eller 193 hk avhengig av om du velger 6-trinns manuell eller trinnløs automat. Ladbar hybrid med 2-liters motor og separat elektrisk motor og til sammen 181 hk kommer seinere.

  • Pris fra: 401.000,-.

Jaguar E-Pace

Foto: Kasper Wallinga
Foto: Kasper Wallinga Vis mer

Jaguars lille baby-SUV prøver å være SUV-varianten av sportsbilen F-Type. Du ser det på linjeføringen. Den har klassens største felger og fås utelukkende med toliters bensin eller diesel fra 200 til 300 hester. Den tar terreng på alvor og kan vade 50 cm.

Sportsligheten sikres med aktiv firehjuls-drift som gir mye drift til bakhjulene. Med lengde på 439 cm konkurrerer den med Volvo XC40, BMW X1/X2, Mini Countryman o.l.

  • Pris fra: 532.950,-.

Jaguar I-Pace

Foto: Jaguar
Foto: Jaguar Vis mer

Jaguar er blant de første med elektrisk SUV i premium-segmentet. Her har de tenkt alt på nytt. Med sine 458 cm i lengde havner den i mellomklassen, selv om den har mer crossover-fasong enn ren SUV.

Fem personer får plass og den har et stort bagasjerom bak og et lite foran. Jaguar har prio-ritert sportslig kjøreglede og den er brennkvikk med sine to moto--rer på 200 hester hver. Batteriet på 90 kWt kan lades med 100 kW og det loves 48 mil rekkevidde.

  • Pris fra: 589.950,-.

Jeep Wrangler

Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ikonet i ny tapning. Dette er ingen beach-showoff, men en ekte rammebil med solide terrengegenskaper. Den fås i vei-vennlig Sahara og terrenghardhaus Rubicon, enten i kort todørs versjon eller lang femdørs Unlimited-versjon.

Under panseret er valget ett og lett. En 2,2 liters firesylindret turbodiesel på 200 hester som funker helt greit mot en 8-trinns automat med reduksjonskasse for terrengbruk.

  • Pris fra: Ikke fastsatt.

Kia Ceed

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Et romslig alternativ i Golf-klassen. Den kommer i tre varianter: Kombi, en kjempestor stasjonsvogn med 625 liters bagasjerom og sportslig Shooting break med en kvikk 1,6 liters turbo med 204 hester. Ordinær Ceed fås med tre motoralternativer fra 120 til 140 hk, der en av dem er en diesel med 136 hk.

Senere kommer en mildhybrid. Ceed kombi er like lang som før ,men stasjonsvogna har vokst 10 cm fra utgående og bemerker seg med å være blant de romsligste i sin klasse.

  • Pris fra: 316.000,-.

Kia Stinger

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kia stjal ekspertise fra både Audi og BMW da de utviklet Stinger. De ønsket kjøreegenskaper og dynamikk fra BMW, og Stinger konkurrerer direkte mot BMW 4-serie med fire dører. Den fås med tre motoralternativer fra 200 hk (diesel) til 370 hester.

Bare svakeste og sterkeste versjon fås med firehjulsdrift. Motoren står selvfølgelig i lengderetningen. Vi snakker om en bred og lav kombicoupé med praktiske løsninger, stor plass og mye utstyr som standard.

  • Pris fra: 581.400,-.

Lamborghini Urus

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Foreløpig kan Urus smykke seg med tittelen «verdens raskeste SUV». Under panseret finner vi en fireliters V8 twinturbo bensinmotor som sender 650 hester ut på alle fire hjul. Den klarer 0-100 på 3,6 sekunder og topper 305 km/t. Lamborghini regner med at Urus vil stå for halvparten av salget.

Bare i Norge er det bestilt 20. Den er basert på Audi Q8 og byr på mer enn nok plass for fem og deres bagasje. Til og med tilhengerfeste er på plass.

  • Pris fra: 2.990.000,-.

Lexus LS 500H

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Flaggskipet til Lexus er 523 cm langt, konkurrerer direkte med Mercedes S-klasse og er fylt til randen av japansk luksus og tradisjon. Her snakker vi om 22-veis elektriske bakseter med massasje og full strekk dersom ingen sitter i passasjersetet foran.

Selvfølgelig er det kun snakk om hybridløsninger her til lands. En 3,5 liters selvaspirerende V6 og en elmotor på hver aksel sørger for til sammen 359 hester fordelt på alle fire hjul.

  • Pris fra: 1.160.500,-.

Lexus RS 450L

Foto: Lexus
Foto: Lexus Vis mer

Tre år etter at RX 450h ble lansert, kommer nå en 11 cm lenger versjon med to ekstra seter. Den er altså 5 meter lang. Den luksuriøse sværingen har tilsvarende oppsett som LS500 h, men har «bare»313 hester å rutte med.

Vi snakker fortsatt om trinnløs CVT, noe som gjør at den aldri føles veldig kvikk. Hovedkonkurrent er den ladbare Volvo XC90.

  • Pris fra: 805.000,-.

Mercedes-Benz A-klasse

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Forrige generasjon ble tidenes suksess, så resepten finslipes. Det er gjort utrolig mye for å øke komfort samt senke støy og utslipp. Den er fortsatt ikke blant de romsligste i klassen, men definitivt av de mest avanserte.

Om kort tid finnes den med hele fem motorvarianter, derav en er diesel, fra 116 – til trolig 400 hester.

Pris fra: 341.000,-.

Mercedes-Benz G-klasse

Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Legenden som ble skapt i 1979, har nå blitt helt ny. Den utløsende årsaken var fotgjengersikkerhet, men det var mye å utsette på forgjengeren. Nå er den en ren luksusvogn som er blitt større og bittelitt rundere i kantene.

Terrengegenskapene er fortsatt helt i toppklasse. Foreløpig fås den kun med to skikkelig freske motoralternativer, en 4-liters V8 twinturbo på henholdsvis 422 og 585 hester, men en diesel vil være velkomment for entreprenørene.

  • Pris fra: 1.930.000,-.

Mercedes-Benz CLS

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Tredje generasjon CLS er ute og selv om den har beholdt sin karakteristiske sideprofil, er den mer forandret enn noen gang. En helt ny front markerer en ny retning for Mercedes. Du ser den også på lille A-Klasse.

Bilen deler plattform og de fleste løsninger med E-klasse og har foreløpig fem motorvarianter på programmet. En bensin, tre diesler og en ladbar hybrid. Kun minste diesel er firesylindret. Den har 245 hester. Sterkest er 3.0 hybrid på 435 hk.

  • Pris fra: 798.000,-.

Mitsubishi Eclipse Cross

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer

Dette er arvtakeren til ASX. Eclipse Cross har langt kulere linjeføring og framstår mer som en crossover, med dertil manglende plass til hodet i baksetene.

Den er kun tilgjengelig med en 1,5 liters bensinmotor med 163 hester og du kan velge mellom to- og firehjulstrekk, manuell og CVT automat, men ingen hybridversjon.

  • Pris fra: 335.600,-.

Nissan Leaf

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer

Norges mest solgte elbil kom i ny modell og befester sin plass på salgstoppen. Skjønt, helt ny er den ikke.

Plattformen er den samme, men batteripakken er større og gir lengre rekkevidde, karosseriet har mer familielikhet med resten av bilprogrammet, interiøret er mer normalt og de har innført kjøring med én pedal.

  • Pris fra: 246.000,-.

Peugeot 508

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det er flere som dropper ut av stasjonsvogmarkedet. Peugeot har valgt en annen tilnærming. 508 ser mer sportslig ut enn før. Sedanen har kraftig coupe-design og stasjonsvogna er utpreget bred og er lavere enn forgjengeren, noe vi også ser er er designtrekk hos bl.a. Volvo om dagen.

Under panseret finner vi 1,6 liters motor både som bensin og diesel med effekt fra 130 til 225 hester. Mest spennende er ladbar hybrid med til sammen 225 hester.

  • Pris fra: 332.000,-.

Porsche Cayenne

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Tredje generasjon av Porsches storselger er på plass og det er hybridmodellen som selger desidert mest for tiden. Den er billigst og sprekest etter Turbo-modellen.

Cayenne fås kun med bensinmotorer fra 340 til 550 hester (E-Hybrid 462 hk).

  • Pris fra: 1.098.000,-.

Seat Arona

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Seat satser hardt på SUV og har hele tre stykker på programmet. Arona betjener kompakt-segmentet og fås, som mange av sine konkurrenter, bare med drift på forhjulene.

To bensinalternativer er tilgjengelige. 1.0 på 115 hester og 1,5 på 150. Alle med automat.

  • Pris fra 290.000,-.

Seat Ibiza

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer

Seat er relansert i Norge og skal hovedsakelig selges via egne hjemmesider. Det passer bra, for de har hele tre helt nye modeller i år. Modellutvalget er begrenset for å funke bra på nett. Ibiza er på størrelse med Polo.

Det vil si at den er blitt forholdsvis romslig. Under panseret finner du en 1-liters bensin på 75 eller 115 hester, hvorav kun den minste har manuell girkasse.

  • Pris fra: 209.000,-

Seat Tarraco

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

En stor sjuseter som har sterke likhetstrekk med konsernsøstrene VW Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq. Det betyr enorm plass dersom du går for femseter, mange smarte løsninger, god plass og bra byggekvalitet.

Kun få detaljer gir Spanske særtrekk. Bare tilgjengelig med 190 hesters turbodiesel i kombinasjon med automatgir og firehjulsdrift. Prisene er ikke fastsatt, men importøren lover svært konkurransedyktige priser.

  • Pris fra: Ikke fastsatt.

Ssangyong Rexton

Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Forgjengeren som kom i 2002, ble oppfattet som et alternativ til Mercedes-Benz da den kom, men er nå utdatert. Nye Rexton er ny fra bunnen og er fortsatt et rammebygg.

Rammen er ekstra stiv på grunn av spesielle stålprofiler og karosseriet har klasseledende antall innfestninger til ramma, noe som skal sørge for bedre torsjonsstivhet, mindre støy og økt komfort. Den fås som fem- og sjuseter og har en 2,2 liters diesel på 181 hester og driver konstant på fire.

  • Pris fra: 884.900,-.

VW T-Roc

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Endelig en SUV i kompaktklassen fra VW og den har virkelig slått an. T-Roc fås i utallige varianter og har dermed ganske så mange konkurrenter. Det gjør også at det friske pustet i Golf-størrelse har store variasjoner i pris.

Bensinmotorer på 1,0, 1,5- og 2 liter med effekt fra 115 til 190 hester samt en 2,0 tdi på 150 hester kan velges. Sterkeste bensin og diesel fås med 4x4 og alle unntatt minste bensin leveres med 7-trinns automatgir.

  • Pris fra: 282.000,-.

Tredje generasjon Touareg er blitt skikkelig voksen. Den er blitt 8 cm lenger, 4,4 cm bredere og litt lavere. Plassen er blitt større og bagasjerommet enormt (810 liter), dersom du skyver baksetene fremover. En tredje seterad finnes ikke.

VW Touareg

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Interiøret preges av to enorme skjermer (12- og 15-tommer) og kjøreopplevelsen er utpreget komfortabel. I Norge er den bare tilgjengelig med en 3 liters V6 på 286 hester.

  • Pris fra 958.900,-.

Også Volvo har kommet med «Baby-SUV». Skjønt noen baby er det ikke snakk om. Riktignok er den kort og har en design som skiller seg markant fra resten av modellrekka utvendig, men fra innsiden har den storbil-luksusfølelse.

Volvo XC40

Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den vant prisen for Årets bil i Europa i fjor, mye på grunn av høy sikkerhet og framtidig elektrisk og hybrid versjon. Foreløpig fås den med tre bensinvarianter og to dieselvarianter fra 150 til 247 hester.

  • Pris fra: 404.000,-.

Svenskene har laget nok en lekker stasjonsvogn og kan være den har det som skal til for å lykkes på salgsstatistikkene i dette segmentet. Det er det to grunner til:

Volvo V60

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Du får den som en sprek ladbar variant, en gunstig diesel, men også som forhøyet skogsvariant (CC) med 21 cm bakkeklaring. Uansett valg har du utelukkende tolitere under panseret med effekt fra 150 til 390 hester. Velg mellom manuell og automat, drift på to og fire.

  • Pris fra: 459.000,-.