Vogntog

Vegvesenet vil ha strengere regelverk for vogntog

NAF-undersøkelse viser at folk ønsker at kravene skjerpes.

FÅ BLIR SJEKKET: Kun 3 prosent av alle vogntog som krysser Norges grense blir kontrollert. Norges Lastebileierforbund sier det er altfor få. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad/NTB scanpix
FÅ BLIR SJEKKET: Kun 3 prosent av alle vogntog som krysser Norges grense blir kontrollert. Norges Lastebileierforbund sier det er altfor få. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad/NTB scanpix Vis mer

Statens vegvesen ønsker et strengere regelverk som ansvarliggjør dem som kjøper transport. Kun tre prosent av alle vogntog blir kontrollert på grensen.

– Vi ønsker et regelverk som ansvarliggjør dem som kjøper transport. De må sørge for at vogntogene de bruker er utrustet til å sikre trygg transport, sier Atle Joakimsen, regiondirektør i tollvesenet i Troms og Finnmark til NRK.

Statens vegvesen har økt antall kontroller ved norske grenseoverganger etter flere alvorlige ulykker med utenlandske vogntog, skriver kanalen.

Ifølge Norges Lastebileierforbund blir kun 3 av 100 utenlandske vogntog på vei inn i Norge kontrollert.

– Det er altfor få som blir kontrollert. Men vi har forståelse for at dette er et svært manuelt arbeid som krever mye ressurser, sier administrerende direktør Geir A. Moe i Norges Lastebileierforbund.

Moe sier at de ser en økning i juks, blant annet med lønn og hviletid for sjåførene.

Ønsker skjerpede krav til vogntog

I en undersøkelse utført av NAF sier 83 prosent av de spurte at kravene til vogntog på norske veier må skjerpes.

Over halvparten er ikke fornøyd med myndighetenes kontroll med vogntogene, og hele 74 prosent mener norske firmaer som kjøper transporttjenester har ansvar for tilstandene til vogntogene som blir brukt.

– Folk ønsker at politikerne og veimyndighetene tar i bruk kraftigere lut enn de gjør i dag for å få farlige vogntog bort fra veiene. Vogntogene gir en uakseptabel utrygghet langs veien, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i bileiernes interesseorganisasjon NAF.

45 prosent av de over 1.000 spurte sier de i vinter har sett vogntog som står fast eller har kjørt ut. Undersøkelsen er utført av InFact for NAF.

Det er få som mener at sjåføren alene har ansvar og bør straffes når kjøretøyet ikke er vinterskodd, bare 7 prosent. 40 prosent mener firmaet bør straffes.