Kommentar:

Vegtrafikkloven gjelder også for deg på to hjul

Hvorfor er det de som er mest utsatt i trafikken som tar flest sjanser?

BILEN STANSET, IKKE SYKLISTEN: Bysyklistene var ikke vonde å be da jeg trengte et bilde til denne saken. Helt uoppfordret ble det kjørt på rødt lys. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
BILEN STANSET, IKKE SYKLISTEN: Bysyklistene var ikke vonde å be da jeg trengte et bilde til denne saken. Helt uoppfordret ble det kjørt på rødt lys. Foto: Martin Kynningsrud StørbuVis mer

For meg er sykkelen det beste fremkomstmiddelet i hverdagen. Jeg hadde en bil, den ble aldri brukt, men sykkelen brukes daglig til og fra togstasjon, trening og andre ærender. Alt er ikke fryd og gammen som hverdagssyklist, men det er ikke bilistene som irriterer meg.

Som syklist har jeg i lang tid irritert meg over oppførelsen til mange av mine medsyklister og jeg er ikke overrasket over at bysyklistene har fått et dårlig, men velfortjent, rykte på seg.

Bare på den korte veien jeg har fra leiligheten og til togstasjonen, drøye to kilometer, ser jeg daglig syklister som gir blanke i vegtrafikkloven. Det sykles på rødt lys, i motsatt kjørebane og i feil retning i sykkelfeltet, noe som naturligvis skaper trafikkfarlige situasjoner.

Dessverre er sjansen for å bli tatt såpass lav at de bare vil fortsette med å bryte reglene, til andre trafikanters irritasjon.

Er det valgfritt å stanse på rødt lys, mon tro? Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Er det valgfritt å stanse på rødt lys, mon tro? Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Forleden dag stod jeg ved en bussholdeplass ved Nationaltheatret og ventet på en buss, og jeg ble stående å følge med på syklistene som raste forbi et av lyskryssene på rødt mens bilene stanset.

I løpet av det kvarteret var det ikke én eneste syklist – og det var mange som passerte – som stanset på rødt.

Tendensen er den samme andre steder i Oslo med høy sykkeltrafikk. ABC Nyheter satt i fjor høst opp et kamera i lyskrysset Prinsens gate/Kirkegata i sentrum. I løpet av en halvtime var det 49 syklister som syklet over krysset på rødt lyst.

Nettstedet spurte åtte av dem som syklet på rødt om hvorfor de valgte å ta risikoen:

Inne på Nationaltheatret. Ikke et sted du bør presse deg frem på sykkel. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Inne på Nationaltheatret. Ikke et sted du bør presse deg frem på sykkel. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

«Seks ville ikke svare. En sa hun ikke trodde det var rødt lys. En annen sa: – Fordi det ikke kom noen bil», skriver nettstedet.

Hvorfor er det slik? Hvorfor er det slik at for mange, når de setter seg på et fremkomstmiddel med to hjul, så slutter de å bry seg om vegtrafikkloven?

Med livet som innsats

For det er ikke bare syklistene som tidvis oppfører seg tanketomt i trafikken. Nå er det blitt fullslipp av elsparkesykler i Oslo, med de fordelene og ulempene det fører med seg. Jeg syns det er topp med miljøvennlige alternativer til bil, men som avisoverskriftene viser er det ikke bare fryd og gammen i hovedstaden.

Eksempler på idiotkjøring ser jeg blant annet på steder der disse farkostene ikke skal ferdes, som inne på Oslo S og ved togperrongene. Her ser jeg ofte også syklister og andre på to hjul i full fart. Med mindre du er avhengig av et hjelpemiddel, skal du holde deg til beins på disse områdene.

Skrekkeksempelet er personen som kjørte elsparkesykkelen sin på utsiden av folkemengden, til og med utenfor den gule sperrestripen ut mot jernbaneskinnene på Nationaltheatret. Her er det et tresifret antall pendlere fra Drammen, Lier, Asker og Sandvika som går av samtidig, men denne personen hadde ikke tid til å vente.

Er det én i folkemengden som tråkker feil eller kommer nær elsparkesyklisten, som er i full fart forbi, er det stor sjanse for at sistnevnte ender opp på togskinnene. Å bruke elsparkesykler på slike stedet er helt tankeløst.

Kjører for fort

Sist har vi motorsyklistene der mange av dem oppfører seg som kyr på vårslipp, når de tar frem motorsyklene så fort det er blitt bart på bakken. Enkelte kjører såpass fort at det virker som de jobber for å ta igjen alle kilometerne de ikke fikk kjørt om vinteren.

Jeg er så uheldig at jeg bor langs en av de mest trafikkerte veiene i Drammen, og til tider virker det som om motorsyklistene ønsker å sette daglige hastighetsrekorder. Så fort den første fotoboksen er passert, er det full pinne frem til neste.

Dessverre er det slik at villmannskjøringen også reflekteres i ulykkestallene. I juni var det ti personer som omkom i trafikken, halvparten av disse kjørte MC.

«Når motorsyklister omkommer på veiene, skyldes to av tre dødsfall feil fra MC-føreren», skriver Trygg Trafikk på sine nettsider om adferd på motorsykkel.

Det er selvsagt også bilister som oppfører seg dårlig i trafikken, men hvis man ser prosentvis, er tohjulistene uten tvil best til å «glemme» lovene.