Vectra stv: Større enn storebror

Stasjonsvogner er viktig i Norge, og Vectra stasjonsvogn er Opels viktigste enkeltmodell i mellomklassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Vectra stv: Større enn storebror

Vectra stv: Større enn storebror

  1. Store bilder!
  2. Priser og motoralternativer


RÜSSELSHEIM (DinSide Motor): Stasjonsvogner er ikke hva de engang var, trenden mot sportsligere fremtoning for praktiske slitere er sterk. De fleste produsentene lar dette gå litt utover lastevolum og sterkt skrånende bakruter er en gjennomgangsmelodi. I mange tilfeller er stasjonsvognen den peneste varianten av en modell.

Andre veien

Opel Vectra stasjonsvogn har gått litt andre veien. Bakruten skråner ikke så mye, og lasterommet er det mest firkantete bagasjerommet i klassen. For å få til en sportslig profil avslutter taklinjen i en bred karosserifarget takstolpe. Resultatet ser bra ut i våre øyne, og det er lite av det praktiske firkantete i utvendig design.

Vectra stasjonsvogn er et par centimeter lenger enn det som til nå har vært klassens lengste, Ford Mondeo. Akselavstanden, som stasjonsvognen deler med Signum, er hele ti centimeter lenger enn pensjonerte storebror Omega. Det gir både plass og komfort, og er på nivå med det vi finner i storbilklassen.

Direkte sammenlikning

Vectra stasjonsvogn kommer som Signum blant annet med en toliters turbomotor på 175 hestekrefter. Det er den samme motoren som sitter i Saab 9-3, men den oppleves klart forskjellig i den lange stasjonsvognen. Det som i Saaben var en sportslig motor har i Vectra stasjonsvogn blitt en sterk motor.

Dette motoralternativet passer godt i Vectra, men prisingen er litt rar. Vectra stasjonsvogn 2.0 Turbo koster 372.100 kroner. Det er mistenkelig stor prisdifferanse i forhold til andre motoralternativer. Hos Saab er prisforskjellen mellom 2.2 TID og 2.0 T i underkant av 17.000 kroner, i Vectra stasjonsvogn er forskjellen 51.000 kroner. Prisdifferansen for Saab sin del kan enkelt forklares med engangsavgifter, men den store forskjellen hos Opel er det ikke lett å bli klok på.

Rett skal det være

image: Vectra stv: Større enn storebror
image: Vectra stv: Større enn storebror


Tyske produsenter har en forkjærlighet for kvadratiske lasterom med helt loddrette vegger. I Vectra er det fulgt opp helt, og bagasjerommet byr ikke på store utfordinger i bruk. Enten går pappesken med den nye TVen inn, eller så gjør den ikke det – det er ikke mange alternative måter å laste Vectra på.

Veggene i bagasjerommet er fullt av små hull, og ved hjelp av noen fornuftige avkryssninger på ekstrautstyrlisten er du innehaver av et bagasjerom der trillende flasker og krøllete dressjakker ikke er noe problem. Ved hjelp av nett festet til noe som ligner på dusjgardinstenger kan lasterommet avgrenses i lengderetning og horisontalt.

Rad to

Baksetet er romslig, både takhøyde og benplass er svært god. Takhøyden er så romslig at det er rart at ikke sitteputen er litt høyere. Barn hadde satt pris på det, og også voksne hadde profitert ved at støtten for lårene hadde blitt bedre. Bredden gjør også at baksetet oppfattes som romslig.

For lange personer er Opels stoffseter å foretrekke fremfor skinnseter, særlig passer setene i Sport-versjonen de med lårstøttebehov utover det normale.

Totalt sett innfrir Opel Vectra stasjonsvogn, den har potensiale til å bli en av favorittene i klassen. Billigste versjon vil koste 249.900 kroner og er ganske skrapet for utstyr. Mer om priser, utstyr og motoralternativer kan du lese om her.