BILVASK: Det er noen få hensyn du bør ta når du skal vaske bilen. Foto: Bjørn Åge Bredal
BILVASK: Det er noen få hensyn du bør ta når du skal vaske bilen. Foto: Bjørn Åge BredalVis mer

Kjerringråd for bilvasken:

Vask bilen riktig

Det å vaske bil er en relativt enkel sak, eller det kan være en hel vitenskap om du vil. Vi har spurt en nestor innen bilpleie hvordan han holder sin egen bil ren og pen.

-Når jeg vasker bil er det en kombinasjon mellom et nødvendig onde og en avkobling fra hverdagens mas og tjas, forteller Bjørn Åge Bredal fra Bilpleiekongen.

Han vasker alltid med høytrykk, ikke nødvendigvis fordi det går raskere, men mener det gjør jobben grundigere.

- Som regel kombinerer jeg med bøttevask, men ikke alltid, forteller han, og viser oss hvordan.

Skum gjør bilvask artigere

Bredal forteller at de som har, eller skal investere i en høytrykkspyler også bør kjøpe seg en skumkanon. Dette øker nytten av å vaske med høytrykk betraktelig, men han legger til at man må skille mellom skumkanon og såpelegger.

En skumkanon legger tykt skum, «som klamrer» seg fast til alle vertikale flater.

Effekten er at såpen får tid til å løse opp skitten, slik at når du kommer med kraften fra høytrykkspyleren, vil du faktisk vaske bort skitten og ikke bare spyle av «topplaget».

SKUMVASK: Du får skumkanoner for lite penger til de fleste høytrykkspylere. Foto: Bjørn Åge Bredal
SKUMVASK: Du får skumkanoner for lite penger til de fleste høytrykkspylere. Foto: Bjørn Åge Bredal Vis mer

Slik velger du riktig spyler

- Glem bar eller trykk, det er vannmengden som er viktig, forteller Bredal. De fleste «billig-spylere» leverer rundt 400-450 liter i timen, mens skal du ha en som vasker godt bør du opp i minimum 500-600, fortsetter han, og forteller hvorfor.

En høytrykkspylers verste fiende er luft. Trykket i spyleren har du i enden av dysa, deretter starter luftmotstanden å drepe trykket. Jo mindre vann, desto raskere blir trykket drept.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor anbefaler han 550-600 liter i timen, men 500 liter per time som et minimum.

Vask i bredden

- Når vi vasker bil er det ikke først og fremst trykket som er viktig, samtidig som trykket er viktig, påpeker Bredal, og forstår at det kan høres forvirrende ut.

Som nevnt er trykket produsentene oppgir målt ved dysen, der åpningen kan være rundt 0,8 mm. Dette er en så liten åpning, at det er helt upraktisk, og skadelig, å vaske bilen med.

Alle instrukser om å holde god avstand med høytspyleren er for å få nok spredning på strålen og dermed få fordelt trykket – uten å skade noe.

En annen og smartere måte å fordele trykket på, er å bruke en dyse som gir bredere spredning.

Ved å bruke en dyse med 60 graders spredning, vil du få god fordeling av trykket, og du kan holde en avstand som gjør at luften ikke «tar livet av» trykket. Du vasker altså trygt med samtidig som du opprettholder et godt trykk.

BRED DYSE: Bruk gjerne en dyse med stor spredning som gjør det mulig å gå nærmere, uten å skade. Foto: Bjørn Åge Bredal
BRED DYSE: Bruk gjerne en dyse med stor spredning som gjør det mulig å gå nærmere, uten å skade. Foto: Bjørn Åge Bredal Vis mer

Slik vasker du bilen med høytrykk

Så hva er egentlig den beste måten å vaske bil på da, undres vi.

- Jeg vasker som sagt stort sett bil i en kombinasjon med høytrykk og bøttevask. Når jeg sier «stort sett» betyr dette at det kan være dager jeg kun skummer og spyler, forteller Bredal.

Bilen blir da 90% ren og god nok for neste tur. Grunnen til at vi bør ha berøringsvask i tillegg til høyttrykk, er for å kunne fjerne den statiske hinna som blir liggende igjen på bilen. Den sitter ikke hardt, men det må berøring til for å fjerne den - selv på en godt vokset bil, legger han til.

-Dersom bilen er svært skitten, bruker jeg alltid avfetting. Jeg velger en avfetter som blander seg med vann (emulgerer). Ikke alle avfettinger gjør dette, så dette må du ta hensyn til når du bruker avfetting, pressiserer han

-Deretter har jeg en god skumsåpe for skumkanonen, bøtte og bøtteshampo, samt en god vaskehanske. Noen foretrekker svamp, og det er helt OK.

Bilvaskeboka

Michael Ravn-Nielsen har skrevet Bilvaskeboka. Han støtter også metodene som er beskrevet her, og oppfordrer samtidig om å være forsiktig med høytrykkspyleren. Han sier at 30-40 centimeter avstand er en god regel, og gjerne litt vinkel på strålen.

Ravn-Nielsen oppfordrer også ikke å bruke skyllemiddel når du skal vaske mikrofiberklutene du bruker på bilen. Mikrofiberkluter trekker til seg partikler, også fra skyllemiddelet. Dette ønsker du ikke å ha i kluten når den skal brukes på bilen. Bruk de nyeste og beste klutene til finarbeidet, deretter nedgrader dem til grovere arbeid etter hvert som du har brukt dem og vasket dem noen ganger, råder han.

Et annet viktig tips er å aldri la avfettingen tørke på lakken, skriver Ravn Nielsen. Dette samsvarer med det Bredal oppfordrer til.

Avfetting

Først spyler jeg bilen godt med høytrykkspyleren for å fjerne alt løst bøss. Deretter setter jeg inn bilen med avfetting fra vinduene og ned. Da er det viktig å bruke en avfetting som blander seg med vann, i mitt tilfelle ofte WashKing WET Degreaser.

Mange andre avfettinger på markedet har ikke denne effekten, og den petrobaserte avfetteren vil i så tilfelle legge seg som en hinne utenpå vannet, og få minimal effekt.

Dersom du har en avfetter som ikke emulgerer, får du best effekt ved å legge avfetteren utenpå tørr skitt. Legg alltid avfetting nedenfra og opp, og husk felgene.

La avfetteren få virke 2-3 minutter før du legger skum utenpå avfettingen, og over hele bilen. Legg også skum med høytrykkspyleren og skumkanon nedenfra og opp.

AVFETTING: Legg alltid avfetting nedenfra og opp, råder Bredal. Foto: Bjørn Åge Bredal
AVFETTING: Legg alltid avfetting nedenfra og opp, råder Bredal. Foto: Bjørn Åge Bredal Vis mer

Høytrykkvask

La blandingen av skum og avfetting få lov å virke i noen minutter før du starter å vaske med høytrykk. Og her er det viktig å vite at nå skal du vaske, ikke skylle. Det er to forskjellige ting.

Når vi vasker med høytrykk, så kombinerer vi trykk og vann fra høytrykkspyleren, med såpe og kjemikalier som ligger på bilen.

Derfor spyler vi alltid nedenfra og opp. Slik får du full effekt av såpen på bilen og kraften fra høytrykksspyleren.

Dersom du starter ovenfra, som mange anser som naturlig, vil du miste denne effekten ved at vannet renner ned i såpa og nøytraliserer denne før trykket kommer.

En annen fordel ved å spyle nedenfra er at du åpenbart ser bedre hvor du vasker og unngår “helgedager”. Vask kun ett og ett panel av gangen. F.eks. en dør, en skjerm osv. Dette gjør at du har god kontroll på hvor du vasker.

Når du høytrykkvasker er det ideelle å ha en bredde på strålen på ca. 30-40 cm. Mange spylere på markedet leveres kun med 30 eller i beste fall 40 grader dyse. Mitt råd er at du bytter til 60 graders dyse, om dette er mulig. Det gir deg bedre vask med den spyleren du har, samtidig som du beholder skånsomheten ved at kraften fordeles som nevnt tidligere.

Når du er ferdig med å vaske med høytrykk vil du se at det ligger rester av såpe her og der. Spyl derfor bilen en ekstra gang.

Denne gangen kan du spyle ovenfra og ned, da målet med denne spylingen kun er å fjerne kjemikalierester.

Berøringsvask

Nå er tiden inne for å få frem bøtta, og en god vaskehanske eller svamp. Formålet med denne vaskingen er kun å fjerne den statiske hinnen, så denne runden går raskt.

Vask ett og ett panel, og her jobber vi oss ovenfra og ned. Dette skal være – og er - like lett som å tørke støv. Pass på at du tar mye såpevann i hansken/ svampen og dypp ofte i bøtta.

Det er viktig at det glir lett over panelet.

Skyll godt og lenge, og tørk

Såpevann må ikke bli liggende igjen på lakken. dette kan skape stygge flekker, som kan være vanskelig å bli kvitt.

Skyll derfor godt, og her kan du med fordel bruke lavtrykk, altså kun hageslangen.

Det er en god vane å tørke bilen etter vask. Dette hindrer at det kan komme vannflekker eller skjolder i lakken, noe som ikke ser pent ut på en nyvasket bil.

BERØRINGSVASK: Start ovenfra og jobb deg nedover, panel for panel. Foto: Bjørn Åge Bredal
BERØRINGSVASK: Start ovenfra og jobb deg nedover, panel for panel. Foto: Bjørn Åge Bredal Vis mer

Tips

Skitten fester seg ikke like lett til en glatt overflate.

- Jeg bruker nesten alltid en hurtigvoks eller en sprayforsegler etter vask. Det er mange typer på markedet, og de siste årene har det kommet flere typer som skal brukes på våt bil. Dette betyr at du i realiteten bruker “ingen tid” til å gi bilen et beskyttende lag, da du uansett skal tørke til slutt, råder Bredal fra Bilpleiekongen.

Når skitten ikke sitter så godt vil du også kunne slippe unna med berøringsfri skumvask av og til.

Uansett er det alltid raskere og enklere å vaske en bil som har en god beskyttelse, avslutter Bredal.

Noen forholdsregler:

  • Stå aldri i sola og vask bil
  • Pass på at karosseriet er avkjølt (dersom den nettopp har stått i sola)
  • Ikke la avfetting eller såpe tørke på lakken. Om du er uheldig, legg på mer såpe/ avfetting før du spyler
  • Tørk alltid bilen med et mikrofiberhåndkle etter vask
TØRK: Bruk alltid et håndkle av mikrofiber for best resultat. Foto: Bjørn Åge Bredal
TØRK: Bruk alltid et håndkle av mikrofiber for best resultat. Foto: Bjørn Åge Bredal Vis mer