Våryre Nissan med mange nyheter

Nissan ser det selv som et problem, og vi skjønner det godt: når de først lanserer noe nytt holder det ikke med en nyhet. Neida. Her kommer alle nyhetene på en gang.

Nye Nissan Almera er deifinitivt et friskt pust i forhold tilutgående modell. Vår prøvekjøring kan du lese i neste uke! Vis mer

Den mest interessante bilen i Nissans vårslipp er utvilsomt Almera -- av flere årsaker. Den byr på vesentlige endringer fra forrige modell, som i sine siste leveår nesten måtte kunne betegnes som en katastrofe. Ikke slik å forstå at bilen teknisk sett var dårlig, men den var på alle måter så standard, så anonym, så….tjah…kjedelig er et ord jeg gjerne tyr til i slike sammenhenger, og som passet godt på gamle Almera.

I denne artikkelen konsentrerer vi oss om Almera, DinSide vil i løpet av en uke komme med en komplett prøvekjøring av Nissan Almera 1.8 Sport, deretter kommer en test av Terrano II, og de andre nyhetene fra Nissan blir deretter testet så snart som mulig

Førsteinntrykk Almera

Og så slipper Nissan den nye Almera, som er alt annet kjedelig. I alle fall utvendig. Almera har blitt småtøff, og stikker sin lange snute frem for alle som titter etter den. Dessverre kan vi ikke si det samme om interiøret. Dashbordet er rotete, men likevel mer helhetlig enn vi har sett i Primera og Almera de siste årene. Her er det rom for forbedring i utseendet, når det gjelder funksjonalitet er det nemlig eksemplarisk, med god plass, masse smarte løsninger (blant annet koppholdere som tar et fast grep om så vel kopper som halvlitersflasker eller 0,35-liters glassflasker, tro det eller ei.)

Og på veien kan du virkelig slå deg løs med Almera. Den er nok litt mer støyende enn gjennomsnittet for klassen, men dens kjøreegenskaper gir et svært positivt inntrykk. Vi kommer tilbake med en fullstendig prøvekjøring i løpet av en uke, der du blant annet kan bli med oss på en tur rundt banen på Norsk Trafikksenter, Våler.

Nye detaljer

Almera skal ha felles plattform med flere biler fra Nissan i mellomklassen, og det er ikke alt for lenge før fleksibilen Almera Tino dukker opp på markedet (vinteren 2001). Denne plattformen utstyres i første rekke med tre motoralternitver: bensinmotorer på 1,5 eller 1,8 liter, eller en 2,2-liters DI dieselmotor. Sistnevnte vil imidlertid foreløpig kun tas inn på spesialbestilling, siden den blir straffet grundig med avgifter med sitt store slagvolum.

Nye Almera er dessuten betydelig større enn sin forgjenger, den er 2 cm bredere, 5,5 cm høyere og 6 cm lengre. Dette åpner for bedre plassutnyttelse, og nye Almera er en rommelig bil med svært god plass i baksetet. Almera har -- som første småbil i Golf-klassen, både aktive hodestøtter (for å redusere faren for nakkesleng), og Brakeassist (forsterket bremsekraft ved nødbremsing).

Konkurransesituasjon Almera

Almera leveres i fire utstyrsnivå, grunnmodellen Comfort, stylede Sport, komfortorienterte Ambience og toppmodellen Luxury. Nye Almera har den mildt sagt utakknemlige oppgaven å utfordre svært sterke biler i Golf-klassen. En av våre favoritter, Mazda 323F, er dessuten nær direkte sammenlignbar.

Vårt førsteinntrykk etter å ha kikket prislistene nærmere etter i sømmene, er at Nissan Almera på alle måter er sterkere med 1,8 enn 1,5-liter. Med 1,5-liter er Almera nær 10.000 dyrere enn en tilsvarende 323F, og jada, de har klimaanlegg begge to. Men for de litt mer sportslig orienterte har Almera 1,8 masse å by på, uten at prislappen synes for dryg. En komplett vurdering av dette følger i vår test neste uke.

Vår konklusjon

Almera har hevet seg fra det gråeste grå til nokså spenstig, og ligner på mange måter i "mini-Primera" der kjøreegenskaper står i fokus. En spennende ny konkurrent i Golf-klassen!