Triton Model H: Blir denne amerikaneren en realitet, vil den knuse spesifikasjonene til Tesla. Video: Triton EV Vis mer

Elbilen Triton Model H

Varsler tidenes heftigste elbil

Amerikanske Triton EV lover mer enn noen andre elbilprodusenter - og overgår Tesla på alt.

Publisert

... på alt, utenom designet - med referanse til Teslas elleville Cybertruck. Ellers skal Triton Model H komme med krefter og rekkevidde ingen av dagens elbiler kan måle seg med.

«SUV-en Triton Model H er designet for å begeistre sansene. Med enestående kraft, luksus og sitteplasser, er Model H den elektriske SUV-en som velges av kresne kjøretøyentusiaster», er den pompøse setningen som møter deg på reservasjonssidene.

Det hele virker for godt til å være sant. Det er kun tida som vil kunne bevise om det faktisk er det. Det amerikanske solkraft-selskapet Triton Solar, som nå også har begynt å utvikle elbiler under navnet Triton EV, hevder i alle fall at dette blir en realitet og at de har jobbet lenge med prosjektet.

AMERIKANSK: Triton Model H er en diger SUV, som kanskje er mer tilpasset det amerikanske markedet enn det norske? Foto: Triton EV
AMERIKANSK: Triton Model H er en diger SUV, som kanskje er mer tilpasset det amerikanske markedet enn det norske? Foto: Triton EV Vis mer

Ekstremt!

Det New Jersey-baserte selskapet er ikke videre kjent i motorverdenen. De har entret scenen etter den elektriske revolusjonen, på lik linje med selskaper som Rivian, Lucid Motors, Fisker, LMC med flere, for å få en bit av kaka dominert av Elon Musks Tesla.

Triton Model H har i hvert fall det som skal til for å konkurrere med Tesla Model X - på det amerikanske markedet, i alle fall. Kanskje blir den enorme SUV-en i største laget, til og med for elbilglade nordmenn?

Den elektriske prototypen av pickupen Ford F-150 trekker et togsett som veier mer enn 450.000 kilo. Vis mer

Likevel er nyheten interessant for Norge. Blir Triton Model H en realitet, har den så ekstreme spesifikasjoner at Tesla-eierne plutselig ikke har så mye å skryte av lenger:

  • Fire motorer som totalt yter 1.500 hestekrefter (!)
  • Minst 1120 km rekkevidde på én lading (700 miles - EPA)
  • 200 kWt batteri
  • Stor amerikansk SUV, med åtte seter
  • Trekkraft på 6,985 kilo (15.400 pund)
  • 0-97 km/t på 2,9 sek (0-60 mph)
<strong>UKJENT LANSERING:</strong> Selv om Triton EV hevder å være langt i planleggingen med Model H, er det ikke kommunisert noen lanseringsdato for den svære SUV-en. Foto: Triton EV
UKJENT LANSERING: Selv om Triton EV hevder å være langt i planleggingen med Model H, er det ikke kommunisert noen lanseringsdato for den svære SUV-en. Foto: Triton EV Vis mer

Dobler Tesla

Bare det å passere 100 mils rekkevidde er utrolig - det er mye lengre enn noen elbil har vært i nærheten av til dags dato. Triton Model H skal ifølge utviklerne rekke minst 700 miles, tilsvarende 1120 km, etter den strenge amerikanske EPA-normen.

Å greie dette på en bil av Triton Model Hs størrelse og vekt (foreløpig ukjent, men hallo ..!) vil være ekstremt. Derfor må en like ekstrem batteripakke (200 kWt) levere strømmen.

<strong>KONKURRENT:</strong> Triton Model H kan gruse spesifikasjonene til Tesla Model X (bildet). Model X kan imidlertid skilte med å være en realitet - og måkevingedørene!
KONKURRENT: Triton Model H kan gruse spesifikasjonene til Tesla Model X (bildet). Model X kan imidlertid skilte med å være en realitet - og måkevingedørene! Vis mer

Til sammenligning har rekkeviddelederen Tesla Model S Long Range - som er både mindre og lettere - en rekkevidde på 390 EPA-miles (610 WLTP-km), etter den offisielle amerikanske normen EPA og en batteripakke på 100 kWt.

Sammenlignet med SUV-en Tesla Model X, stiller Triton Model H naturligvis enda sterkere, når det kommer til spesifikasjonene.

Triton Model H vs Tesla Model X

Model H Model X
Effekt:1.500 hk524 hk
Antall motorer:42
Batteristørrelse:200 kWt87 kWt
Rekkevidde (EPA):700 miles (1125 km)325 miles (523 km)
Akselerasjon (0-100 km/t):3 sek (cirka)4,6 sek
Vekt:2.404 kg2.533 kg
Mål (l/b/h):570/206/188 cm505/227/168 cm
Seter:87
Lastekapasitet (maks):5.600 liter2.180 liter
Maks tilhengervekt:6.985 kg2250 kg
Pris (USA):Ukjent (53.000,- i reservasjon!)1.000.000,- (cirka)

1,4 millioner

Men er dette bare humbug, fra et selskap som ønsker oppmerksomhet? Ikke nødvendigvis, skal vi tro et stort antall seriøse tidsskrift rundt om i verden. Triton Solar har jobbet med prosjektet i 18 måneder.

- Etter den offisielle starten har det blitt veldig seriøst de siste tolv månedene. Siden har vi fått flere internasjonale partnere , uttalte administrerende direktør Himanshu B. Patel i en pressemelding fra selskapet for et par måneder siden.

Sju farger

SJU FARGER: Dette er fargene Model H kan reserveres i. Foto: Triton EV

Du bør nok likevel tenke deg om én eller to ganger før du eventuelt bestemmer deg for å punge ut reservasjonsbeløpet på svimlende 1,43 millioner kroner og 50 øre (!) for «Founders Edition». Nei, vent. De 100 bilene er i følge Triton EV allerede reservert.

«Founders Edition» eller ikke - denne bilen blir uansett ikke «gratis».

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer