Elbilen Triton Model H

Varsler tidenes heftigste elbil

Amerikanske Triton EV lover mer enn noen andre elbilprodusenter - og overgår Tesla på alt.

Triton Model H: Blir denne amerikaneren en realitet, vil den knuse spesifikasjonene til Tesla. Video: Triton EV Vis mer

... på alt, utenom designet - med referanse til Teslas elleville Cybertruck. Ellers skal Triton Model H komme med krefter og rekkevidde ingen av dagens elbiler kan måle seg med.

«SUV-en Triton Model H er designet for å begeistre sansene. Med enestående kraft, luksus og sitteplasser, er Model H den elektriske SUV-en som velges av kresne kjøretøyentusiaster», er den pompøse setningen som møter deg på reservasjonssidene.

Det hele virker for godt til å være sant. Det er kun tida som vil kunne bevise om det faktisk er det. Det amerikanske solkraft-selskapet Triton Solar, som nå også har begynt å utvikle elbiler under navnet Triton EV, hevder i alle fall at dette blir en realitet og at de har jobbet lenge med prosjektet.

AMERIKANSK: Triton Model H er en diger SUV, som kanskje er mer tilpasset det amerikanske markedet enn det norske? Foto: Triton EV
AMERIKANSK: Triton Model H er en diger SUV, som kanskje er mer tilpasset det amerikanske markedet enn det norske? Foto: Triton EV Vis mer

Ekstremt!

Det New Jersey-baserte selskapet er ikke videre kjent i motorverdenen. De har entret scenen etter den elektriske revolusjonen, på lik linje med selskaper som Rivian, Lucid Motors, Fisker, LMC med flere, for å få en bit av kaka dominert av Elon Musks Tesla.

Triton Model H har i hvert fall det som skal til for å konkurrere med Tesla Model X - på det amerikanske markedet, i alle fall. Kanskje blir den enorme SUV-en i største laget, til og med for elbilglade nordmenn?

Den elektriske prototypen av pickupen Ford F-150 trekker et togsett som veier mer enn 450.000 kilo. Vis mer

Likevel er nyheten interessant for Norge. Blir Triton Model H en realitet, har den så ekstreme spesifikasjoner at Tesla-eierne plutselig ikke har så mye å skryte av lenger:

  • Fire motorer som totalt yter 1.500 hestekrefter (!)
  • Minst 1120 km rekkevidde på én lading (700 miles - EPA)
  • 200 kWt batteri
  • Stor amerikansk SUV, med åtte seter
  • Trekkraft på 6,985 kilo (15.400 pund)
  • 0-97 km/t på 2,9 sek (0-60 mph)
UKJENT LANSERING: Selv om Triton EV hevder å være langt i planleggingen med Model H, er det ikke kommunisert noen lanseringsdato for den svære SUV-en. Foto: Triton EV
UKJENT LANSERING: Selv om Triton EV hevder å være langt i planleggingen med Model H, er det ikke kommunisert noen lanseringsdato for den svære SUV-en. Foto: Triton EV Vis mer

Dobler Tesla

Bare det å passere 100 mils rekkevidde er utrolig - det er mye lengre enn noen elbil har vært i nærheten av til dags dato. Triton Model H skal ifølge utviklerne rekke minst 700 miles, tilsvarende 1120 km, etter den strenge amerikanske EPA-normen.

Å greie dette på en bil av Triton Model Hs størrelse og vekt (foreløpig ukjent, men hallo ..!) vil være ekstremt. Derfor må en like ekstrem batteripakke (200 kWt) levere strømmen.

KONKURRENT: Triton Model H kan gruse spesifikasjonene til Tesla Model X (bildet). Model X kan imidlertid skilte med å være en realitet - og måkevingedørene!
KONKURRENT: Triton Model H kan gruse spesifikasjonene til Tesla Model X (bildet). Model X kan imidlertid skilte med å være en realitet - og måkevingedørene! Vis mer

Til sammenligning har rekkeviddelederen Tesla Model S Long Range - som er både mindre og lettere - en rekkevidde på 390 EPA-miles (610 WLTP-km), etter den offisielle amerikanske normen EPA og en batteripakke på 100 kWt.

Sammenlignet med SUV-en Tesla Model X, stiller Triton Model H naturligvis enda sterkere, når det kommer til spesifikasjonene.

Triton Model H vs Tesla Model X

Model H Model X
Effekt:1.500 hk524 hk
Antall motorer:42
Batteristørrelse:200 kWt87 kWt
Rekkevidde (EPA):700 miles (1125 km)325 miles (523 km)
Akselerasjon (0-100 km/t):3 sek (cirka)4,6 sek
Vekt:2.404 kg2.533 kg
Mål (l/b/h):570/206/188 cm505/227/168 cm
Seter:87
Lastekapasitet (maks):5.600 liter2.180 liter
Maks tilhengervekt:6.985 kg2250 kg
Pris (USA):Ukjent (53.000,- i reservasjon!)1.000.000,- (cirka)

1,4 millioner

Men er dette bare humbug, fra et selskap som ønsker oppmerksomhet? Ikke nødvendigvis, skal vi tro et stort antall seriøse tidsskrift rundt om i verden. Triton Solar har jobbet med prosjektet i 18 måneder.

- Etter den offisielle starten har det blitt veldig seriøst de siste tolv månedene. Siden har vi fått flere internasjonale partnere , uttalte administrerende direktør Himanshu B. Patel i en pressemelding fra selskapet for et par måneder siden.

Sju farger

SJU FARGER: Dette er fargene Model H kan reserveres i. Foto: Triton EV
SJU FARGER: Dette er fargene Model H kan reserveres i. Foto: Triton EV
SJU FARGER: Dette er fargene Model H kan reserveres i. Foto: Triton EV
SJU FARGER: Dette er fargene Model H kan reserveres i. Foto: Triton EV
SJU FARGER: Dette er fargene Model H kan reserveres i. Foto: Triton EV
SJU FARGER: Dette er fargene Model H kan reserveres i. Foto: Triton EV
SJU FARGER: Dette er fargene Model H kan reserveres i. Foto: Triton EV

Du bør nok likevel tenke deg om én eller to ganger før du eventuelt bestemmer deg for å punge ut reservasjonsbeløpet på svimlende 1,43 millioner kroner og 50 øre (!) for «Founders Edition». Nei, vent. De 100 bilene er i følge Triton EV allerede reservert.

«Founders Edition» eller ikke - denne bilen blir uansett ikke «gratis».

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!