Opel Ampera-e sliter i Norge

Varsler priskutt
på populær elbil

Forhandlerne fortviler over interessen for det som nylig var Norges mest ettertraktede bil.

OPEL AMPERA-E SLITER: ifølge forhandlere som bransjenettstedet Bilnytt har snakket med må prisene settes ned, for å få solgt Ampera-e. Foto: Fred Magne Skillebæk
OPEL AMPERA-E SLITER: ifølge forhandlere som bransjenettstedet Bilnytt har snakket med må prisene settes ned, for å få solgt Ampera-e. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Den ble kåret til Årets bil 2018. Opel Ampera-e ble hyllet av motorpressen og raskt ettertraktet blant elbilkundene. Den Chevrolet-utviklede elbilen hadde nemlig en kombinasjon av rekkevidde (520 km) og pris (289.900 kr), som ingen konkurrenter kunne måle seg mot.

For to år siden var altså etterspørselen enorm. Problemet viste seg imidlertid raskt: Opel greide ikke skaffe biler til Norge - amerikanerne ville ha bilen selv.

Prisøkning: 110.000 kroner

Samtidig fant den norske importøren ut at prisen måtte skrus opp. Først med 15.000 kroner. Så med ytterligere 45.000 kroner - i løpet av få uker. Deretter ble salget av nye biler stoppet.

Men kundene har likevel måtte vente lenge på å få de tysk-amerikanske elbilene sine. Og nybil-registreringstallene har forblitt lave.

For halvannen måned siden kunne imidlertid importøren avsløre at det skulle bli vei i vellinga; de relanserte Opel Ampera-e i Norge, med garantier om raskere levering. Det var bare én hake: Prisen var nå nesten 110.000 kroner høyere enn for to år siden; 407.999 kroner, inkludert frakt og levering i Oslo.

Det tilsvarer en pris 38 prosent høyere enn utgangspunktet, for Opel Ampera-e.

Hard konkurranse

Nå sliter Opel med å få solgt de en gang så populære elbilene, samtidig som nye konkurrenter (les; Tesla Model 3 og nye Nissan Leaf) setter salgs-rekorder. Bransjenettstedet Bilnytt (betalingstjeneste) kunne tirsdag formiddag fortelle at Opel har problemer med å bli kvitt bilene.

Ifølge Bilnytt er det flere forhandlere som opplyser at prisene nå skal kuttes, i løpet av kort tid. Derfor skal forhandlerne også ha vært tilbakeholdne med å skrive nye kontrakter på Opel Ampera-e de siste ukene.

- For å bli kvitt bilene er det bare én mulighet for importøren, prisene må ned, sier Opel-forhandlerne ifølge bransjenettstedet.

Opel vil ikke uttale seg

Opel Norge vil verken kommentere saken overfor Bilnytt eller Dinside.

- Hvis vi gjør endringer vil dette selvsagt kommuniseres på vanlig måte til media og forhandlere, sier pr-sjef Stein Pettersen i Opel Norge til Dinside.

Selv om situasjonen for Opels elbil kan se heller luguber ut, er det grunn til håp for fremtiden. Etter at Opel og PSA Peugeot Citroën fusjonerte for to år siden er det blant annet stablet på beina et samarbeid om elbilutvikling.

Den som ventes å gi resultater om ikke så lenge - i første omgang med en elektrisk utgave av Opel Corsa, som ventes til neste år. Den deler plattform med en elbil vi allerede har fått anledning til å studere på nært hold: Peugeot e-208.