<strong>PKK-KØ:</strong> Torbjørn Seljevoll og Jan Robert Halvorsen (t.h.) i Statens vegvesen sjekket i 2016 Tåsen Bilverksted og jobben Ståle Etland hadde gjort med en bil på EU-kontroll. Nå meldes det om opphopning av EU-kontroller hos norske verksteder. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
PKK-KØ: Torbjørn Seljevoll og Jan Robert Halvorsen (t.h.) i Statens vegvesen sjekket i 2016 Tåsen Bilverksted og jobben Ståle Etland hadde gjort med en bil på EU-kontroll. Nå meldes det om opphopning av EU-kontroller hos norske verksteder. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

EU-kontroll og service på bilen

Varsler kø på EU-kontroll

Det kan bli vanskelig å få bilen klar til ferien.

Publisert

Hele 187.000 biler fikk tilbud om utsatt periodisk kjøretøykontroll (PKK) - på folkemunne kalt EU-kontroll - i mars og april på grunn av corona-pandemien. Nå varsles det om voldsom pågang fra bileiere som trenger å få bilen godkjent før fellesferien.

Bilverksteder landet rundt vurderer tilsynelatende å øke kapasiteten for å ta unna køen. Nå går det nemlig ikke an å utsette PKK lenger.

<strong>- FLERE ENN VANLIG:</strong> Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF Nils Sødal sier det har hopet seg opp med biler som skal på EU-kontroll. Foto: NAF
- FLERE ENN VANLIG: Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF Nils Sødal sier det har hopet seg opp med biler som skal på EU-kontroll. Foto: NAF Vis mer

- Da Norge stengte ned 12. mars fikk de som hadde kontrollfrist mellom 13. mars og 30. april, en generell utsettelse på to måneder. Mange valgte heldigvis å ta EU-kontrollen, da fler og fler skjønte at mange i bransjen hadde innført gode smitteverntiltak, sier NAF-kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til Dinside.

Han sier det likevel har hopet seg opp en del biler i forbindelse med denne utsettelsen.

- De må få gjennomført kontrollen før fellesferien. I tillegg skal alle de som har kontrollfrist i mai og juni ha bilene sine inn til kontroll. Dermed er det flere enn normalt som må ha bilen på EU-kontroll nå, forklarer han.

Flesteparten med stryk

Hos verkstedkjeden Automester melder de om travle dager, da mer enn halvparten (55 %) av de bilene som faktisk var på EU-kontroll i april heller ikke ble godkjent.

- Foreløpig klarer vi å ta unna, men det er mulig vi må revurdere hvis pågangen blir større, sier daglig leder Siw Holter i en pressemelding.

- Enkelte av våre verksteder vurderer utvidede åpningstider og lørdagsåpent dersom behovet øker frem mot fellesferien, utdyper hun.

Poenget med PKK er å luke ut biler med feil og mangler som gir redusert sikkerhet i trafikken. Etter negativ EU-kontroll sier Holter at de ser at mange velger å vrake eller kvitte seg med bilene, framfor å risikere kostbare reparasjoner.

- For de fleste er det som regel ikke så dyrt å få fikset årsaken til manglende godkjenning. Rundt 90 prosent av bilene på etterkontroll blir godkjent, forteller Holter.

Forskjell på service og PKK

I en spørreundersøkelse gjennomført av Yougov for Tryg Forsikring svarer over nesten én av fire (24 %) at de ikke alltid overholder tidsintervallene for bilens service. Kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring forteller at mange bilister blander EU-kontroll (PKK) med service.

- Mange bileiere er trolig ikke så nøye med tidsfrister, men dropper du service på bilen kan det bli dyrt. I verste fall kan det gå utover garantien. Samtidig tror noen EU-kontroll er en slags service på bilen. Det er det ikke. Dropper man å gjennomføre EU-kontrollen innen tidsfristen, risikerer man å bli avskiltet på stedet ved kontroll, advarer han

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer