EU-kontroll og service på bilen

Varsler kø på EU-kontroll

Det kan bli vanskelig å få bilen klar til ferien.

PKK-KØ: Torbjørn Seljevoll og Jan Robert Halvorsen (t.h.) i Statens vegvesen sjekket i 2016 Tåsen Bilverksted og jobben Ståle Etland hadde gjort med en bil på EU-kontroll. Nå meldes det om opphopning av EU-kontroller hos norske verksteder. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
PKK-KØ: Torbjørn Seljevoll og Jan Robert Halvorsen (t.h.) i Statens vegvesen sjekket i 2016 Tåsen Bilverksted og jobben Ståle Etland hadde gjort med en bil på EU-kontroll. Nå meldes det om opphopning av EU-kontroller hos norske verksteder. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Hele 187.000 biler fikk tilbud om utsatt periodisk kjøretøykontroll (PKK) - på folkemunne kalt EU-kontroll - i mars og april på grunn av corona-pandemien. Nå varsles det om voldsom pågang fra bileiere som trenger å få bilen godkjent før fellesferien.

Bilverksteder landet rundt vurderer tilsynelatende å øke kapasiteten for å ta unna køen. Nå går det nemlig ikke an å utsette PKK lenger.

- FLERE ENN VANLIG: Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF Nils Sødal sier det har hopet seg opp med biler som skal på EU-kontroll. Foto: NAF
- FLERE ENN VANLIG: Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF Nils Sødal sier det har hopet seg opp med biler som skal på EU-kontroll. Foto: NAF Vis mer

- Da Norge stengte ned 12. mars fikk de som hadde kontrollfrist mellom 13. mars og 30. april, en generell utsettelse på to måneder. Mange valgte heldigvis å ta EU-kontrollen, da fler og fler skjønte at mange i bransjen hadde innført gode smitteverntiltak, sier NAF-kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til Dinside.

Han sier det likevel har hopet seg opp en del biler i forbindelse med denne utsettelsen.

- De må få gjennomført kontrollen før fellesferien. I tillegg skal alle de som har kontrollfrist i mai og juni ha bilene sine inn til kontroll. Dermed er det flere enn normalt som må ha bilen på EU-kontroll nå, forklarer han.

Flesteparten med stryk

Hos verkstedkjeden Automester melder de om travle dager, da mer enn halvparten (55 %) av de bilene som faktisk var på EU-kontroll i april heller ikke ble godkjent.

- Foreløpig klarer vi å ta unna, men det er mulig vi må revurdere hvis pågangen blir større, sier daglig leder Siw Holter i en pressemelding.

- Enkelte av våre verksteder vurderer utvidede åpningstider og lørdagsåpent dersom behovet øker frem mot fellesferien, utdyper hun.

Poenget med PKK er å luke ut biler med feil og mangler som gir redusert sikkerhet i trafikken. Etter negativ EU-kontroll sier Holter at de ser at mange velger å vrake eller kvitte seg med bilene, framfor å risikere kostbare reparasjoner.

- For de fleste er det som regel ikke så dyrt å få fikset årsaken til manglende godkjenning. Rundt 90 prosent av bilene på etterkontroll blir godkjent, forteller Holter.

Forskjell på service og PKK

I en spørreundersøkelse gjennomført av Yougov for Tryg Forsikring svarer over nesten én av fire (24 %) at de ikke alltid overholder tidsintervallene for bilens service. Kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring forteller at mange bilister blander EU-kontroll (PKK) med service.

- Mange bileiere er trolig ikke så nøye med tidsfrister, men dropper du service på bilen kan det bli dyrt. I verste fall kan det gå utover garantien. Samtidig tror noen EU-kontroll er en slags service på bilen. Det er det ikke. Dropper man å gjennomføre EU-kontrollen innen tidsfristen, risikerer man å bli avskiltet på stedet ved kontroll, advarer han

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!