- Elbiler bulker mer enn andre

Varsler forsikringssmell for elbiler - elbilistene reagerer

Forsikringsselskap mener elbiler er involvert i flere og mer alvorlige ulykker enn andre biler. Det mener Elbilforeningen er sludder.

MYE KREFTER: Elektriske biler har mer krefter og kjøres mye i byer. Det kan være årsaken til at antall skader øker, tror Gjensidige. Foto: Rune Korsvoll
MYE KREFTER: Elektriske biler har mer krefter og kjøres mye i byer. Det kan være årsaken til at antall skader øker, tror Gjensidige. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Elektriske biler er involvert i flere ulykker og resulterer i dyrere skader enn andre biler i trafikken. Resultatet vil bli at elbilene kommer til å få dyrere forsikring, melder forsikringsselskapene.

- Vi forsøker å sette en rettferdig pris på forsikringene, slik at den gjenspeiler risikoen og kostnadene for de enkelte bilene. Med en så klar overrepresentasjon i skader og kostnader, må prisen for å forsikre elektriske biler nødvendigvis bli høyere, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige til Dinside.

Mer krefter

Rysstad mener det er en sammensatt forklaring på hvorfor elbilene bulker mer og har dyrere skader.

- Noe av forklaringen finner vi nok i det faktum at mange plutselig sitter bak rattet i en bil med mye mer krefter enn tidligere. De som tidligere kjørte en bil til 400.000 kroner, med 150 hester, har plutselig en bil til den samme prisen, med dobbelt antall hester. I tillegg er nok den umiddelbare akselerasjonen, som følge av at det høye dreiemomentet, ved første berøring av gasspedalen uvant for mange, forklarer kommunikasjonssjefen.

BY OG LAND: – Mange elbiler i byene gir flere bulkeskader, sier Bjarne Rysstad i Gjensidige. Foto: Gjensidige
BY OG LAND: – Mange elbiler i byene gir flere bulkeskader, sier Bjarne Rysstad i Gjensidige. Foto: Gjensidige Vis mer

Antall skader har sannsynligvis også sammenheng med at de fleste elektriske biler kjøres i byer og tettbygde områder, hvor faren for bulkeskader er større enn på landsbygda. Årsaken til at skadene er dyrere, viser ikke statistikken til Gjensidige like klart.

- Det kan være flere deler som må skiftes. Men det kan også være fordi reparasjoner av elektriske biler ikke er momsfrie slik som selve bilen. En reparasjon av en rimelig elbil kan dermed være like dyr som en betydelig dyrere bensin- eller dieselbil, sier Rysstad.

ET TYDELIG BILDE: – Skadestatistikken vår viser at elbiler har markert seg krystallklart med flere og dyrere skader enn andre biler, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Foto: Rune Korsvoll
ET TYDELIG BILDE: – Skadestatistikken vår viser at elbiler har markert seg krystallklart med flere og dyrere skader enn andre biler, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Bytt selskap

Kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening mener det ikke er noen grunn til å tro at akselerasjonen på elbiler utløser vesentlig flere skader enn gjennomsnittet, selv om han vedkjenner at de fleste elbiler kommer seg raskt opp i 50 km/t.

- Andelen elbiler med høy motoreffekt er fortsatt, relativt sett, lav, han til Dinside.

Frydenlund oppfordrer alle, uansett hva slags drivlinje bilen deres har, til å holde seg oppdatert på forsikringsprisene og bytte selskap dersom man får presentert en prisøkning man oppfatter som urimelig.

MÅLET Å FÅ PRISEN OPP: - Dersom slike utspill skal ha troverdighet, må fakta på bordet, sier Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening. Foto Petter Haugneland.
MÅLET Å FÅ PRISEN OPP: - Dersom slike utspill skal ha troverdighet, må fakta på bordet, sier Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening. Foto Petter Haugneland. Vis mer

- Vi registrerer at enkelte forsikringsselskaper går ut med mer eller mindre begrunnede budskap, der målet åpenbart er å skape en slags aksept for at forsikrings-premien må opp. Utspillet fra Gjensidige om at «det er mye dyrere å reparere mer avanserte biler med mye teknologi i skjermer, og å reparere elektriske biler», kan være et eksempel på misvisende eller utydelige budskap.

- Slike skjermer er så vidt vi vet ingen typisk forsikringssak, og det kommer sjelden gode argumenter for hvorfor elbiler skal være dyrere å reparere. Dersom slike utspill skal ha noen troverdighet, må fakta på bordet. Ikke utvalgt synsing, sier Frydenlund.

Ikke like klart

Det er ikke alle forsikringsselskaper som ser en like tydelig utvikling for elbiler i skadestatistikken som Gjensidige. IF mener det er for tidlig å si noe helt sikkert om dette.

- Selv om Norge er på verdens-toppen i salg av elektriske biler, utgjør de fortsatt bare en liten del av bilparken vår. Vi mener det er for tidlig å si hvordan dette vil gi seg utslag på forsikringsprisene. Så langt har vi ikke sett noen klar økning i antall elbilskader blant våre kunder, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If forsikring til Dinside.

Han kan imidlertid slutte seg til at mange elbiler kjøres i byer og tettsteder, med høyere trafikkbelastning, noe som kan bety flere bulkeskader som påkjørsler bakfra.

- Da vi nylig undersøkte forsikringsprisen på en VW Golf med bensinmotor og en VW e-Golf, fant vi at den var omtrent lik. Vi følger nøye med på utviklingen, men har foreløpig ingen generell prisøkning på elbiler, avslutter Clementz.