Tesla kan bli rekordbillig

Varsler batteri-sjokk fra Tesla

Nyhetsbyrå varsler at Tesla forhandler om batteriteknologi uten den dyreste komponenten - kobolt.

KUTTER KOBOLT? I dag produserer blant andre Panasonic batterier som inneholder kobolt for Tesla. Nå skal imidlertid elbilprodusenten være i samtaler med et kinesisk selskap som lager batterier uten det dyre og kritiserte stoffet. Foto: NTB Scanpix
KUTTER KOBOLT? I dag produserer blant andre Panasonic batterier som inneholder kobolt for Tesla. Nå skal imidlertid elbilprodusenten være i samtaler med et kinesisk selskap som lager batterier uten det dyre og kritiserte stoffet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Tesla skal være i seriøse forhandlinger om å anskaffe nye batterier - som ikke inneholder kobolt - til elbilene sine. Det melder nyhetsbyrået Reuters i en eksklusiv sak denne uka.

Kobolt er et av de dyreste metallene (300.000,-/tonn) i elbilbatterier. Enda verre er det at de som utvinner metallet ikke har greid å reinvaske produksjonen, etter blant annet beskyldninger om barnearbeid.

Blant annet tok som kjent fredsprisvinner Denis Mukwege et kraftig oppgjør med batteriindustrien i 2018.

En betydelig andel av kobolten som utvinnes i Kongo (verdens største eksportør) kommer fra privateide og uregulerte gruver, der både barn og voksne jobber under livsfarlige forhold - for luselønn - for å grave etter «det nye gullet», skrev Dagbladet for litt over ett år siden.

Viderekomne samtaler

Det er kinesiske Contemporary Amperex Technology (CATL) som står på den andre siden av forhandligsbordet, og som vil levere ny batteriteknologi til Teslas Gigafactory 3 i Shanghai. CATL skal ha byttet ut kobolt med såkalt litiumjernfosfat (LFP).

RIKTIG VEI: Tesla-gründer Elon Musk har lovet å kutte i bruken av kobolt i elbilbatteriene. Foto: NTB Scanpix
RIKTIG VEI: Tesla-gründer Elon Musk har lovet å kutte i bruken av kobolt i elbilbatteriene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Om dette lykkes vil Tesla ifølge Reuters kunne senke kostnadene ved produksjonen vesentlig, for dermed å kunne senke prisene og bøte på et skuffende kinesisk Tesla-salg.

Ifølge en ikke-navngitt kilde som skal være involvert i saken, skal LFP-teknologien spare batteriproduksjonen for et tosifret prosenttall (10%+), sammenlignet med de tradisjonelle koboltbatteriene.

Elbil-konkurransen i Kina er sterk, på et marked med mange elbilprodusenter - inkludert et stort antall bilmerker nordmenn flest aldri har hørt om.

- Ingen kommentar

Begge de involverte selskapene har avstått fra å kommentere saken offentlig. Det samme gjør Tesla Norge på spørsmål rundt saken fra Dinside.

Det er altså ikke kjent om denne teknologien kun er ment å tas i bruk på det kinesiske markedet i første omgang, eller om de andre fabrikkene også skal få ta del i LFP-batteriene. Uansett vil en avtale mellom Tesla og CATL hjelpe Tesla-gründer Elon Musk med å oppfylle løftet fra 2018 om å redusere bruken av kobolt.

Ifølge en januar-uttalelse fra Musk planlegger Tesla et eget batteriarrangement, hvor de snart vil dele sin framtidige batteristrategi og -teknologi.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!