Varierende cambervinkel

Tokyo-messen er mest interessant for de japanske bilprodusentene, men en og annen europeer sniker seg også innom i Tokyo.

Varierende cambervinkel
[Ugjyldig objekt (NAV)]

F400 Carving er en konseptbil som i første rekke skal være med på gi neste generasjon biler større sikkerhet, bedre dynamikk og ikke minst kjøreglede.

Variabel cambervinkel

Det råeste med denne bilen er den varierende cambervinkelen. På godt norsk kan vi si at det er helningen på hjulene som varierer. Dette skjer automatisk og bare på de ytre hjulene i en sving. Helningen varierer fra 0-20 grader og er avhengig av svinger og veiforhold. Når hjulene tiltes innover sånn som her, heter det negativ cambervinkel.

For å utnytte dette 100 prosent er F400 utstyrt med nyutviklede dekk. Totalt skal de nye dekkene og varierende cambervinkel gi 30 prosent bedre grep enn med tradisjonelle dekk og fast cambervinkel. Den tåler faktisk en sideveis kraft på 1,28 g.

Slik fungerer det

Rett frem kjører du på den ytterste delen av dekkene. Denne delen ligner på vanlige høyhastighetsdekk, og skal gi gode egenskaper i høy fart og i tillegg være lite støyende. Det er når du svinger at moroa begynner. De ytterste dekkene i en sving kan tiltes innover med inntil 20 grader. Dette gjør at bilen kun kjører på den innerste delen av dekkene som er avrundet og er spesielt tilpasset kurvekjøring. Cambervinkelen blir også justert hvis det er fare for skrens. Da blir vinkelen forandret til den mest gunstige posisjonen. Også ved nedbremsing blir vinkelen tiltet inn. Dette skjer på ”next to no time” i følge pressemeldingen. Det går med andre ord raskt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjent fra før

Cambervinkel er noe som ikke har vært så mye i fokus på vanlige personbiler, men er i høyeste grad et område det jobbes på. Et par av grunnene til at ikke mer radikale cambervinkler har vært benyttet på gatebiler er at det medfører en veldig skjev dekkslitasje og at det ikke har eksistert dekk som takler dette. Dere som kjenner til DTM-biler (Deutsche Tourenwagen Masters) har sikkert lagt merke til at hjulene her har forholdsvis radikal helning (de står på skrå opp i skjermene). Dette er negativ cambervinkel som gir mye bedre grep i svingene.

Relaterte artikler

  • Her finner du flere Mercedes-tester
  • Her finner du våre Mercedes-nyheter