Våren - Tid for oljeskift

Oljen er som livets vann for motoren din; den holder den ung og sprek. Derfor har motorolje blitt rene vitenskapen blant produsentene. Stadig nye og bedre produkter kommer på markedet.

Oljens oppgave er å smøre motorens mekaniske bestanddeler, samt binde til seg rester fra forbrenningen (les sot). På grunn av denne bindingen ”brukes” oljen opp, og den må med jevne mellomrom byttes. Med nye motorer og bedre olje kan det strengt tatt gå lenger mellom hvert oljeskift enn i tidligere dager. Motoren soter mindre og oljens evne til å binde avfallspartiklene er blitt bedre.

Det kan allikevel være lurt å skifte olje oftere enn man nødvendigvis må! Enkelte mekanikere tviholder fortsatt på at oljeskift to ganger i året bør være malen. Og både for lommeboka og miljøet; en ny bil eller MC er en større påkjenning enn ny olje.

Selv om du kjører lite, og i følge instruksjonsboka kan la det gå 15 - 30.000 km mellom hvert oljeskift, vil vi anbefale deg å bytte olje minst en gang per år. Og glemte du å gjøre det i høst, har du ingen gode unnskyldinger for å ikke gjøre det nå.

Multigradsoljer

Et av problemene til motorer som lever i Norge er at det ofte er svært kaldt når de starter. Kaldstart er en stor belastning for motoren, da uoppvarmet kald olje smører dårligere enn varm. For å løse problemet er såkalte multigradsoljer blitt det vanligste. Disse oljene har gode smøreegenskaper over et stort temperaturspekter.

Oljens flyteegenskaper og tykkelse

Multigradsoljene er alltid merket med tall som viser til SAE-skalaen. De to tallene (for eksempel SAE 10W-40) graderer oljen etter viskositet, lavere verdi vil si tynnere olje. Det første tallet peker på oljens egenskaper i kald form (derfor W`en, som enkelt og greit er forkortelse for Winter). Det høyeste tallet indikerer oljens egenskaper ved 100 °C.

Dette bør være så høyt som mulig slik at oljen ikke blir for tynn ved hard kjøring. Nå er som sagt kaldstart det største problemet i Norge, derfor er SAE 0W30 en vanlig type. Denne er svært tynn i alle temperaturer. Kjører du derimot MC om sommeren, som gjerne kjøres på litt høyere turtall, kan en 20W50 olje være god. Den grommeste oljen på markedet er imidlertid en 0W50. Med et så stort spekter holder den seg optimal under nær sagt alle forhold. Men, ja du har gjettet riktig, den koster.

Oljekvalitet

Mye å holde styr på? Vel, vi er ikke ferdig enda. I tillegg til SAE-skalaen finnes det forskjellige standarder for oljens kvalitet. De vanligste er klassifiseringene til Association des Constructeurs Europèens d`Automobiles (forkortes til ACEA) og American Petroleum Institute (API). Alle oljer som selges er merket med koder fra disse to klassesystemene. Kodene forteller noe om hva slags motor oljen er beregnet på.

Bilprodusentens egne krav til olje

Imidlertid er de to klassene jeg har hittil nevnt svært generelle. For eksempel betyr koden A2 i ACEA skalaen at oljen er egent egnet for vanlige bensinmotorer. Derfor har de forskjellige bilmerkene ofte sine egne klassifiseringer. De har testet forskjellige typer olje med tanke på akkurat din bil. Bilmerkenes egne kvalitetsspesifikasjoner er også ofte oppgitt på oljens emballasje. Det er alltid lurt å ta en titt i bilens instruksjonsbok for å sjekke om produsenten av bilen din har egne krav til oljekvalitet.

Skift oljen selv

Å skifte olje på et verksted eller på en bensinstasjen koster deg alt fra 500 kroner og oppover. Men du kan like gjerne gjøre jobben selv. Les og lær i artikkelen Bytt olje og oljefilter.