Vår konklusjon

Fabia overrasker oss, i første rekke i form av at den på langt nær virker like snusfornuftig som andre biler fra Skoda.


Og bare se på hva Skoda har hat de siste årene: ballet begynte med Felicia, som egentlig var et kvantesprang i forhold til hva vi var vant til fra Tsjekkia. Bilen hadde svært god plass og en fantastisk lav prislapp, men verken finish eller kjøreegenskaper tydet på at dette var en bil i tysk spitzenklasse. Neivel. Men den var og er et fantastisk rimelig fremkomstmiddel for sine eiere, som sjelden eller aldri betrakter bilen sin som noe annet enn nettopp det: et fremkomstmiddel til en hyggelig penge.

Så kom Octavia, som lignet mer på en VW enn Felicia, den var da også bygget på Golf-plattform og ble utstyrt med mer moderne VW-motorer og teknikk. Designet var ikke akkurat overveldende spennende, men pakkeløsningen var likevel interessant: svært god plass, VW-teknikk (og til dels design) og en meget hyggelig prislapp.

Så kommer Fabia, og denne gangen sikter ikke tsjekkerne lengre mot VW -- dette kunne like gjerne vært "Audi A1" dersom den hadde hatt litt mer avansert finish på dashbordet. Og firehjulstrekk, kanskje? Men verken pris- eller plassmessig befinner Skoda Fabia 1.4 101 hk seg i toppsjiktet hva gjelder pris og plass. Fiat Punto 80 ELX har for eksempel mer plass til en lavere prislapp enn vår testbil. Og Fiaten bruker nesten 15 prosent mindre drivstoff.

Vår konklusjon

Det er overhodet ingen grunn til å være bekymret dersom du kjøper en Skoda. Byggekvaliteten virker svært god, og tilbakemeldinger fra våre bruker tyder på langt mindre feil med Skoda enn andre biler av VW-herkomst. Verditapet er dessuten svært lavt.

Men det er også det mest "nuftige" med bilen, det finnes konkurrenter i småbilklassen som kan by på bedre plass og lavere pris. Vi undres på om Skoda er i ferd med å posisjonere seg mer som en "livsstilbil" enn tidligere, og ser med spenning frem til neste produkt fra den tsjekkisk/tyske produsenten.