Vår konklusjon

Audi TT er i en klasse for seg. Når det gjelder vekt, for eksempel.

Vår konklusjon

Et og et halvt tonn egenvekt kan ikke gi en sportslig roadster. Men det kan etter manges mening gi en hinsides tøff roadster, og er du først bitt av TT-basillen finnes knapt andre alternativer. Er du imidlertid på jakt etter sportslige alternativer, finnes flere. Audi TT, for eksempel.

Vårt råd er nemlig å styre veldig klar av toppmodellen, styr klar av firhjulsdriften, og la valget falle på en Coupe med 180 hk og drift "bare" på forhjulene. Den er faktisk bare halvsekundet tregere fra 0 - 100 km/t i følge Audis egne tall, og den er langt lettere (- 290 kilo) og langt billigere.

BMW Z3

For å få samme ytelser som TT fra en BMW Z3, må du opp på Z3 2.8, og da finner vi en bil som både er fremtung og tynget av avgifter. Prislappen ligger på 518.000 kroner, og BMW fremstår dermed ikke som et gunstig alternativ.

Honda S2000

Langt mindre oppsiktsvekkende med hensyn til utseende, men du verden for en kompromissløs roadster! Prislappen er om lag den samme som for TT Roadster i vår test, en sammenligning av de to bilene kan du lese på denne lenken.

Mercedes SLK

Samme problem med SLK som med Z3 - skal du opp på samme ytelsesnivå må du velge en SLK 230 kompressor, som koster nær 600.000 kroner. Igjen blir den langt mindre sportslig, men minst like komfortabel som TT.

Porsche Boxster

Grom bil med overveldende ytelser og stiv prislapp -- Boxster starter på 625.000 kroner, men da får du en bil som er på nivå med S2000. Men å velge Honda fremfor Porsche sparer du 100.000 kroner på.

Vår konklusjon

Velg gjerne en TT Roadster på grunn av dens utseende og kombinasjon pris/ytelser. Men skal du ha en sportsbil må du velge bort både cabriolet og firehjulsdrift -- eller velge det ultimate leketøyet som en Honda S2000 er.