- Vær skeptisk til bruktbilbutikker

Bruktbilkjøpere er minst fornøyde når de handler hos en bruktbilforhandler.

BRUKTBIL: Folk er minst fornøyde når de kjøper bruktbil fra bruktforhandlere sammenliknet med å kjøpe fra privatperson eller merkeforhandler. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
BRUKTBIL: Folk er minst fornøyde når de kjøper bruktbil fra bruktforhandlere sammenliknet med å kjøpe fra privatperson eller merkeforhandler. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Folk er minst fornøyde når de kjøper bruktbil av en bruktbilforhandler sammenliknet med kjøp fra privatperson eller merkeforhandler.

Det viser en spørreundersøkelse som Forbrukerrådet har gjort blant tusen bruktbilkjøpere og bruktbilforhandlere.

- Vær skeptisk til bruktbutikker, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Samme undersøkelse viser også at kvinner tar færre sjanser når de kjøper bruktbil, og Forbrukerrådet oppfordrer derfor til å la dama kjøpe bilen.

- Vær skeptisk til bruktbilbutikker

- Bruktbilselgere har et dårlig rykte. Og det er kanskje ikke helt uten grunn, konkluderer Forbrukerrådet etter deres bruktbilundersøkelse.

Ifølge undersøkelsen, skjer de fleste bruktkjøpene fra privatpersoner:

  • Cirka fire av ti kjøpte bruktbilen av en privatperson

  • En av tre kjøpte hos merkeforhandler

  • En av fire kjøpte hos en ren bruktbilforhandler

Og ifølge svarene i undersøkelsen, er folk minst fornøyde når de handler hos en bruktbilforhandler:

Mens bare fire prosent av dem som kjøpte av merkeforhandler eller privatperson opplevde kjøpsprosessen som negativ, rapporterer hele elleve prosent av dem som handlet hos bruktbilforhandler det samme.

Samtidig er det langt færre av dem som har handlet i bruktbilbutikk som sier at de sitter igjen med et positivt inntrykk av kjøpsopplevelsen, sammenliknet med de som kjøpte fra en privatperson eller en merkeforhandler.

Dette på tross av at gjennomsnittsbruktbilen kjøpt av en bruktbilforhandler er nesten fem år nyere enn biler kjøpt av privatpersoner, de har gått 43.000 kilometer kortere og de koster ganske nøyaktig dobbelt så mye.

Dette tror Forbrukerrådet kan tyde på at det er dårligere service hos bruktforhandlerne.

Dårligere service?

Nesten tre ganger flere er misfornøyd med kjøpsopplevelsen hos bruktbilforhandlerne sammenlignet med merkeforhandlerne.

‒ Vi antar at deler av forklaringen her er at tradisjonelle bruktbilforhandlere ikke har samme fokus på å gi kunden den gode kjøpsopplevelsen. I tillegg vil mindre bruktbilhandlere ofte være mer avhengige av å handle på marginene, ved å kjøpe billig og selge dyrt. Når bilene er noe eldre, vil ofte det kunne bli oppskriften på konflikt, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

I klagestatistikken for 2018 var 16 av de 25 bedriftene på klagetoppen for biler, rene bruktbilaktører. Listen viser 17 av 25 hittil i 2019.

Husk tilstandsrapport

‒ Hvis du først skal handle bil hos en ren bruktbilforhandler, anbefaler Forbrukerrådet å be om en tilstandsrapport utført av en uavhengig aktør. Hvis selger ikke vil skaffe det, kan du vurdere å kjøpe en selv hos Viking eller NAF, eller dra et annet sted for å kjøpe bil, sier Iversen.

Hos bruktbilforhandlerne mangler én av tre biler tilstandsrapport mot bare én av ti hos merkeforhandlerne. Hos private mangler tilstandsrapport i halvparten av handlene.

Som Dinside har skrevet tidligere, er kvinner flinkere enn menn til å passe på at bruktbilen har en tilstandsrapport.

Iversen minner om at det fort kan være dyrt å kjøpe en billig bil, og at du må huske å budsjettere med både årlig vedlikehold og oppdukkende reparasjoner. Disse summene vil som regel øke med alder og kjørelengde.

Gjennomsnittsbruktbilen har en kjørelengde på 99.000 kilometer, er åtte år gammel og selges for 152.000 kroner.

Gjennomsnittsbruktbilen hos merkeforhandleren er imidlertid veldig mye yngre enn gjennomsnittsbruktbilen solgt av private:

‒ Forbrukerrådet har laget en sjekkliste før bilkjøp som forbrukerne kan bruke. Vi anbefaler at du går grundig til verks før du kjøper, det kan spare deg for mye problemer i ettertid, sier Iversen.

Feilretting vanskeligst hos private

36 prosent av kundene opplever feil på biler kjøpt av merkeforhandler, mens 45 prosent av kundene opplever feil på biler kjøpt hos bruktbilforhandlere og 46 prosent på biler kjøpt av privatpersoner.

- Dette er spesielt, da den gjennomsnittlige bilen kjøpt hos bruktbilforhandleren er snaue sju år gammel, har gått rundt 90.000 km og koster drøye 160.000 kroner, kommenterer Forbrukerrådet.

Når det kommer til eventuell feilretting og hvordan samarbeidet med selger fungerer i en slik prosess, er tallenes tale klare:

Det er verst i handel med private.

NAF råder på sine nettsider om at du undersøker eierforholdet for å sjekke om det er eier av bilen som selger den, ber om bilens service- og verkstedhistorikk, spør selger om bilen har vært utsatt for kollisjon eller større skader, får bekreftet at bilen er EU-godkjent og eventuelt krever en NAF-test før du slår til og kjøper bruktbilen.