V8 biturbo og DRC

Motoren er kapittel for seg, men også veigrep og kjøreegenskaper matcher ytelsen.

V8 biturbo og DRC
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når motoren starter kvitteres det med en fantastisk lyd. I stedet for drepe den grove buldringen med all verdens fancy potter har Audi latt RS6 få spille med de grove pipene bak. En jevn romling forandres til et snerr når gasspedalen berøres.

Det rykker til

Vi snirkler oss ut av byen i håp om finne noen veier hvor det er mulig å få litt arbeidsro. Vi sitter dypt fastklemt i sportslige seter og titter på turtelleren som så vidt løfter seg fra tomgangsnivå når vi kjører i 80 kilometer i timen. Ved forbikjøringer må vi virkelig være forsiktig med å ikke gi for mye gass med en gang. Med Audi RS6 er det vesentlig å skifte felt før du gasser på, ellers er det ganske sikkert at du kjører i baken på vedkommende foran.

Ikke nødvendigvis så fort

Vi prøvde bilen på banen vår for få strukket litt på motoren. Det går forrykende fort opp til 200 kilometer i timen, men der butter det også litt. Det er mulig det er luftmotstanden som er problemet, men vi hadde forventet at det ville koste forbi 200-merket uten problemer. Det er vel egentlig ikke så farlig heller, det er akselerasjonen opp til 100 som er desidert kulest. Det går ekstremt fort og på de mest svingete veiene kan du faktisk bruke motoren uten å dra på deg påtalemyndighetenes vrede. Det er ikke til å legge skjul på . Du kan fort havne i unåde hos politiet med en RS6. Dette er en bil de garantert vil holde oppsikt med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DRC

V8 biturbo og DRC

En bil som veier to tonn kan være litt plundrete å holde på veien når det skal gå skikkelig fort i svingene. Audi har utviklet et nytt dempersystem som kompenserer for krenging. Støtdemperne er koblet sammen via en sentral ventil som ved nedbremsing, akselerasjon eller svingkjøring regulerer oljestrømmen til de demperne som er mest utsatt. Systemet heter Dynamic Ride Control (DRC). Bilen krenger likevel, men garantert ikke så mye som den ville gjort med et ordinert understell.

Best på motorveien

Selv om svingkjøring er morsomt er ikke det bilens favoritt. Testbilen har allerede blitt brukt til banekjøring og det har tatt fullstendig kål på bremsene. Effekten var for så vidt god nok, men nå ristet bilen omtrent i stykker under hard oppbremsing. Det er nok mer bruk av motor i åpent landskap og ikke så hektisk bremsing som er best for RS6-en. Motorveikjøring er behagelig og du merker ikke farten i det hele tatt

Fantommotor

V8 biturbo og DRC

I S6 produserer den samme motoren stakkarslige 340 hestekrefter. Her er det lirket på plass to turboladere og ladeluftkjølere. Audi har dermed skaffet frem 450 hestekrefter og 560 newtonmeter. Allerede fra 1.950 omdreininger i minuttet er alle musklene i spenn, og det merkes. Den vanlig forsinkelsen du får på turbomotorer er ikke tilstede og akselerasjonen fra stillestående oppleves som et eneste langt drag.

Firehjulsdrift

RS6 er selvsagt utstyrt med firehjulsdrift. Det er helt nødvendig siden alternativet ville vært forhjulstrekk. A6 er som kjent ikke tilgjengelig med bakhjulsdrift. Dekkene i dimensjon 255/40-18 sørger for at kreftene greit blir omgjort til fart. DRC og ESP vil også ha en finger med i spillet hvis du skulle oppleve sviktende grep.

Det er mye godlyd i RS6. Komfortabel er den også. Mer om det finner du på denne lenken.