V6-ere med en og to turboer

Begge motorene kommer til Norge med både manuell girkasse med seks gir, og tiptronic girkasse med fem gir. Allroad er som navnet tilsier svært godt egnet til alle typer veier, også der hvor det ikke er veier i det hele tatt.


Vi har kjørt Allroad Quattro med V6 bensinmotor på 250 hestekrefter og V6 TDI med 180 hestekrefter. Modellen med bensinmotor var utstyrt med tiptronic og dieselutgaven var utstyrt med manuelt gir med mulighet for innkobling av lavgir.

Biturbo

Allroad 2.7 T er utstyrt med en bensinmotor med to turboladere som yter 250 hestekrefter. Motoren har fem ventiler per sylinder og vannavkjølte turboladere. Motoren går svært stille i alle hastigheter, og den passer veldig godt til Allroad Quattro. Dreiemomentet ligger på 350 Nm mellom 1.800 og 4.500 omdreininger i minuttet. Dette gjør motoren svært fleksibel og det gjør bensinutgaven mye mer brukervennlig enn Allroad med dieselmotor. På motorveien er 2,7 literen i sitt ess. Masse hestekrefter og mye dreiemoment briljerer på de lange slettene inn mot Schladming og du må virkelig passe på speedometeret for ikke å bli fotgjenger i lange tider. Støynivået er nemlig lavt og sladrer ikke om hvor fort du egentlig kjører..

I skogen

Ute i felten er det moro med kraftig bensinmotor. Grus og lyng spruter i alle retninger og det er moro å klatre opp i Alpene med Allroad Quattro. Selv uten lavgir er det fullstendig ukomplisert å brøyte seg frem i ulendt terreng med to turboer og justerbar bakkeklaring.

Forbruket er imidlertid høyt, og du må regne med at motoren med sine to turboer konsumerer godt over literen ved blandet kjøring. Vi målte nemlig et forbruk på 1,28 liter per mil da vi kjørte bilen i Østerrike.

TDI

Audi Allroad Quattro 2.5 TDI er utstyrt med dieselmotor på 180 hestekrefter. Dette er den kraftigste V6 TDI-motoren som Audi leverer. Maksimalt dreiemomentet ligger på 370 Nm mellom 1.500 og 2.500 omdreininger i minuttet. Ute på landeveien virker motoren kraftig og du har mye moment til disposisjon hvis du holder deg i riktig turtallsområde. Ute på mer lurvete underlag var det litt vanskelig å få skikkelig driv med dieseldrift. Det er fort gjort å falle under 1.500 omdreininger og da er det ingen ting å hente. Det som skjedde var at vi måtte ruse motoren for å få tilbake riktig turtall og da hadde bilen allerede stoppet. Dermed ble spesielt terrengkjøring vanskelig - i allefall når lavgiret ikke var koblet inn. For når "low range" lyste i instrumentpanelet klatret bilen seg frem med imponerende iver oppover alpinbakken i Schladming. Heldigvis kom vi oss helskinnet ned igjen også, bakken var nemlig både lang og bratt.

Med sekstrinns manuell girkasse klarer dieselmotoren sprinten fra 0-100 km/t på 9,5 sekunder og har en toppfart på 207 kilometer i timen. Forbruket ligger på hyggelige 0,89 liter per mil ved blandet kjøring. Dette er betydelig mindre enn hva bensinmotoren konsumerer, og er absolutt verd å ta med i betrakningen når motor skal velges.