V12 biturbo og 500 hestekrefter

Motoren stammer fra Maybach, men effekten er justert ned for bruk i Mercedes S600.

Mercedes-Benz S600.
Mercedes-Benz S600. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ingen spøk, motoren har enda råere ytelser i Maybach. Her finner du nemlig 550 hestekrefter og 900 newtonmeter. I S600 er effekten moderert til 500 hestekrefter og 800 newtonmeter.

Fri utfoldelse

Det første som imponerer når du starter motoren er at du hører omtrent ingenting. Det mest merkbare som oppstår når motoren starter er at turtelleren beveger på seg. Med girspaken på plass og et lite trykk på gasspedalen skyter bilen ut fra parkeringsplassen. Videre ut i akselerasjonsfeltet klarer vi ikke helt å få med oss hvor fort det går. Vi er opp i 120 kilometer i timen før vi rekker å blunke. I en liten periode ble vi heftet av en 120-sone, men kun etter få kilometer kommer det beste skiltet som finnes. Et grått skilt med tre mørke diagonale striper. Det betyr nemlig at ingen vil plage oss med verken radar, laser eller fotobokser på en god stund.

En åpning åpenbarer seg og vi sender gasspedalen i gulvet. Akselerasjonen fra 120 kilometer og oppover er helt vill. Trykket i seteryggen er voldsomt, buskas og rask utenfor sidevinduene raser forbi og vi blinker hektisk med fjernlysene for å rydde plass i venstrefeltet. Vi får oss også en stor opplevelse når vi ser på speedometernåla. Det er ytterst sjeldent nåla fyker oppover skalaen i en slik fart. 200 kilometer i timen passeres i et forrykende tempo og snart dunker det i toppfartssperren på 250 kilometer i timen. Antagelig ville S600 klart rundt 300 kilometer i timen hvis den ikke hadde blitt bremset av elektronikken. Vi nordmenn er ikke vant til å kjøre så fort. Det er kanskje like greit at vi ikke har de samme mulighetene her hjemme. S600 er utstyrt med kreftige bremser, men bremselengden i slike hastigheter er ekstremt lang. Vi merker at det krever mye og blikket må festes langt fremover for tidligst mulig å oppfatte kommende hindringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

To turboladere

V12 biturbo og 500 hestekrefter

Konstruksjonen er ganske typisk for Mercedes. De kjører tre ventiler og to tennplugger per sylinder. Sylindervolumet er på 5,5 liter. Den forrige V12-motoren på 367 hestekrefter som kom i 1999, forsvinner ut av programmet nå når denne motoren på plass. Det blir dermed et kjempehopp fra S500 med 306 hestekrefter til S600 med 500.

Det som derimot ikke er typisk for Mercedes, er turboladerne, som også er veldig raske. Du merker ingen forsinkelse i det hele tatt. Allerede ved 1.800 omdreininger har du 800 newtonmeter og det holder helt til 3.500 omdreininger. Effekten når toppen ved 5.000 omdreininger, og motoren er sterk som elefant absolutt over hele registeret.

Machobil

Opplevelsene fra toppfartsøvelsen sitter som klistret da vi beveger oss ut på småveier rundt Schwarzwald. Med rattet i rett posisjon kan du pøse på med effekt. Resultatet er en akselerasjon som gir symptomer på nakkesleng. På svingete småveier er det derimot ikke så lett. Med elektronisk stabilitetsprogram innkoblet er det ikke noe problem, men vi ville også prøve uten. Med en total lengde på 5,16 meter blir det utfordrende når baken slenger ut til siden. Det skjer brått og overraskende, men en litt lettere høyrefot og en kontrabevegelse med rattet redder situasjonen. Dette er gøy. Svingene kommer tett som hagl og på de korte rettstrekningene jobber V12eren knallhardt. Farten mellom svingene blir ekstrem med tanke på hvor tett de kommer. Understyringen er også påtagelig hvis du ikke passer deg.

Priser og den harde virkelighet

V12 biturbo og 500 hestekrefter

Med denne motoren trekker du også til deg en god del avgifter. Bilen koster i standard utførelse 2.027.200 kroner. Da har du meste du av det du trenger. Av dette går snaue 900.000 kroner ut i avgifter; 163.000 kroner i vektavgift, 296.000 kroner i volumavgift og hele 435.000 i effektavgift. Om det er mulig å selge denne bilen i Norge vet ikke vi, men om den rette personen med riktig likviditet får prøve bilen, så kommer nok kjøpelysten. Det er vanskelig å tro noe annet.

Tekniske data finner du på denne lenken.