V-klasse: Ny i form og innhold

I april kommer en revidert utgave av V-klassen. Både interiør og eksteriør har gått gjennom en fornyelsesprosess, og den gamle turbo-dieselen er vraket til fordel for to nye CDI-motorer.

Også bensinalternativet i V-klassen, en 2,3-liter med 143 hester, har vært gjennom en modifiseringsprosess og skal ha kommet ut med forbedret dreiemoment og bedre akselerasjonsegenskaper.

To nye CDI-motorer

CDI-motorene som skal erstatte 2,3-liters turbodieselen, er 200 CDI og 220 CDI (CDI=Common Rail Diesel, som du kan lese mer om her). Disse dieselmotorene med direkte innsprøytning og Common-Rail-teknikk er de samme som også sitter i C- og E-klassen. V200 CDI har et slagvolum på 2.151 ccm, og 102 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er på 250 Nm ved mellom 1.600 og 2.400 omdreininger i minuttet. V220 CDI har med sine 122 hestekrefter noe mer krefter, og den har et dreiemoment på 300 Nm ved 1.800-2.500 omdreininger i minuttet.

V230, som inntil nå har vært dieselalternativet, har 98 hestekrefter og maksimalt dreiemoment på 230 Nm ved 1.600 omdreininger. De nye CDI-motorene vil nok bidra med ekstra krefter i forhold til denne. 2,3-literen forsvinner også ut når CDI-motorene kommer inn.

Større endringer på interiør

Også utvendig har V-klassen fått et lettere ansiktsløftning; sideskjørtene, støtfangerene og dørhåndtakene blir lakkert i bilens farge, og den får i tillegg en nydesignet radiatorgrill.

Noe større endringer er det imidlertid på interiøret. Blant endringene finner vi nytt instrumentpanel, nye brytere og nytt ventilasjonsanlegg i midtkonsollen, opplyste brytere for vinduer og speiljustering, krom-belagte dørhåndtak, utvidete innstillingsmuligheter på setene og sensorer i passasjersetet foran som automatisk registrerer det hvis det plasseres et barnesete der og kobler ut kollisjonsputen.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Utstyr for spesielt interesserte

Som tilleggsutstyr i V-klassen kan man også kjøpe til Parktronic, som gjør det enklere å parkere på trange plasser; sikkert greit med en bil på nesten 4,7 meter. Flerbruksbilen er for øvrig også tilgjengelig med navigasjonssystem, og for de spesielt interesserte: det kan monteres en kommunikasjonskonsoll med uttak for telefon, en faksmaskin, plass for en sammenleggbar PC og en leselampe.

Den nye V-klassen kommer i april, prismessig antyder importøren en økning på 3-5 prosent. For bensinalternativet som per i dag koster 438.000 kroner, vil dette bety påslag på mellom 13.000 og 22.000 kroner.