Japanske industrigiganter:

Utvikler hjul som lader trådløst

Nå utvikles det trådløse ladesystemer for hjulmotorer på elbiler. Løsningen skal være på plass allerede i 2025.

STRØM FRA VEIEN: Et hjul som lader elbilen trådløst? Bridgestone, NSK og Universitetet i Tokyo skal nå finne løsningen. Foto: NTB/SCANPIX
STRØM FRA VEIEN: Et hjul som lader elbilen trådløst? Bridgestone, NSK og Universitetet i Tokyo skal nå finne løsningen. Foto: NTB/SCANPIX Vis mer

Fujimoto-laboratoriet ved Universitet i Tokyo går nå sammen med industrigiganten NSK Ltd og dekkprodusenten Bridgestone for å utvikle et felles forskningsprogram for Japan Science and Technology Agency (JST).

NSK og Bridgestone har deltatt i prosjektet siden i fjor. Utvidelsen innebærer en ny avtale om patenter og en forpliktelse til å utvikle trådløse ladesystemer for hjulmotorer, som skal monteres på elektriske kjøretøy, opplyser Bridgestone i en pressemelding.

Målet er å «skape teknologi basert på nye ideer og vitenskapelige gjennombrudd», som igjen skal bidra til et mer bærekraftig samfunn med lavere CO2-utslipp.

Av Japans totale CO2-utslipp, kommer 15 prosent fra biler.

Bedre rekkevidde

INDUKSJONSLADING: Slik ser gruppen for seg systemet. Hjulene skal hente lading trådløst fra soner i veibanen. Illustrasjon: Bridgestone
INDUKSJONSLADING: Slik ser gruppen for seg systemet. Hjulene skal hente lading trådløst fra soner i veibanen. Illustrasjon: Bridgestone Vis mer

Kort fortalt vil prosjektet utvikle ny teknologi som skal sikre bedre rekkevidde for elbiler. Dette skal skje gjennom å installere motorer i hjulene, som vil være i stand til å motta elektrisk kraft direkte fra veien når du kjører eller stopper.

Hvis dette blir realisert, vil det også være et bidrag for å bøte på eventuell batterimangel og samtidig bidra til redusert vekt på elbiler.

Universitetet i Tokyo har hovedansvaret for prosjektet. NSK vil finne nye løsninger for bedre integrering og teknologi, basert på tidligere hjulmotorer.

De vil også undersøke mulige løsninger for infrastruktur når det gjelder trådløs lading.

Bridgestone vil lede dekkutviklingsprosessen for å finne ut hvordan tilførsel av strøm til hjulmotorene kan skje mest mulig effektivt via dekkene.

Klart i 2022

Foreløpig går prosjektet fra 2018- 2022. Tidsplanen omfatter utforming, prototyping og verifikasjon av hjulmotorer – og til slutt produksjon av kjøretøy som er utstyrt med hjulmotorer.

Innen 2022 har prosjektet som mål å kunne teste dette systemet i biler som er utstyrt med nyutviklede dekk.

Veldig mange organisasjoner og bedrifter er involvert i prosjektet, som skal være sluttført i 2025.

Åpne patenter

Universitetet i Tokyo, NSK og Bridgestone ønsker å bidra til et mer bærekraftig samfunn i bilbransjen. Derfor er de blitt enige om å la patentrettighetene, som er knyttet til prosjektet, være åpne.

Det vil naturlig nok finnes et rammeverk for å beskytte noe av teknologien, men det betyr likevel at godkjente bedrifter og organisasjoner skal kunne bruke resultatene og store deler av nyvinningene gratis.