Utstyr og konkurrenter

X-eleven er svært lettkjørt og smidig til tross for sin brutale motor. Bruksmulighetene er mange og konkurrentene er få...


X-eleven har masse utstyr for sikkerhet og miljøvennlighet. Den har treveis katalysator som gjør at utslippene av grums havner under EU sine krav. Tyverisikringen er ivaretatt av en elektronisk startsperre og kombibremsene er på plass. Motoren i X-eleven har som CBR 1100 XX, også elektronisk bensininnsprøytning. Instrumentene har den mest hårete bakgrunnsfargen du kan få – rød! Det meste av instrumenter er på plass unntatt bensinmåler. Den er erstattet med en varsellampe og det er ikke bra nok.

Egnet til mye

Til tross for ganske høy vekt er den bemerkelsesverdig lettkjørt. Du sitter lavt og det er lett å forsere svingete veier. Den herlige bunndraget gjør at du ikke trenger og gire mye og forbikjøringer går unna i femte gir uten problemer. Skulle du finne på å ha noen på baksetet er dette en av de bedre til oppgaven. Det er mer enn nok effekt og komforten er ivaretatt for vedkommende i baksetet også.

Mange som er ute etter mye effekt, havner ufrivillig opp med en supersportsykkel siden tilbudet av motorsterke sykler uten kåpe har vært stor mangelvare og til tider ikkeeksiterende. Det er det nå slutt på. For alle som liker effekt, men som ikke liker å ligge og kjøre, er dette en sykkel du bør vurdere.

Finnes det konkurrenter?

Det er flere som kjemper om din gunst i dette segmentet, men ingen kan vise til skikkelig motor med masse hestekrefter. Både Yamaha XJR 1300/1300SP og Kawasaki ZRX 1100 stiller med litt over 100 stakkarslige hestekrefter og det er dessverre ikke nok for dem som har behov for en seriøs kraftutfoldelse. Kawasaki er 10.000 kroner billigere enn X-eleven, men det er ikke billig nok når det mangler 34 hestekrefter. Yamaha XJR 1300 koster 5.000 kroner mindre enn X-eleven og vil du ha SP er prisen den samme. Her også mangler det 33 hestekrefter.