Utstyr og komfort

W650 er en usedvanlig lettkjørt motorsykkel, men dessverre langt fra komfortabel på lengre turer.

Den gode girkassen, den oppreiste sittestillingen og den gode svingradiusen er med på å gjøre W650 til en meget lettkjørt og letthåndterlig sykkel. W650 stortrives i byen, og er lett å manøvrere mellom bilkøer og i trange bakgårder. Sittehøyden er høy, 80 centimeter, men fordi salen er relativt smal, vil også mange kortvokste nå ned til bakken. Fothvilerne er plassert lavt og langt frem og det brede styret er plassert relativt høyt. Resultatet er en sittestilling som preges av nesten 90 grader i knærne og nærmest rett rygg.

Kiropraktorenes drøm

En slik sittestilling skulle i utgangspunktet bety at man ville trives i salen i mange timer i strekk. Men slik er det dessverre ikke. Årsaken er at salen skråner, noe som gjør at man hele tiden glir fremover mot tanken. Dette er slitsomt, og fører til at man fort blir sliten i baken. Og enda mer alvorlig, vi fikk faktisk vondt i ryggen av å kjøre W650. Også eventuelle baksetepassasjerer må slite med et skrånende sete.

Slitsomme vibrasjoner

Parallelltwin-motoren avgir en del vibrasjoner, noe som i utgangspunktet føles riktig på en slik sykkel. Vibrasjonene kan imidlertid bli slitsomme i lengden. Mellom 2.500 og 3.500 o/min førte vibrasjonene til at det oppsto ulyder i frontlykten. Disse ulydene er det nok sannsynligvis mulig å bli kvitt ved å ta fram verktøysettet. Og apropos verktøysettet -- vi ble mektig imponert. I verktøysettet finner du nemlig både skrutrekkere, fastnøkler, umbrakonøkler, pluggnøkkel og en tang. Bra.

Tung clutch

Verken clutch- eller bremsehendel har justeringsmuligheter, men standardavstanden fra holkene er for såvidt grei nok. Vi synes imidlertid clutchhendelen er tung å betjene ved hyppig bruk. Vi kunne også ønsket oss at gassholken hadde en kortere vandring.

W650 skal imidlertid ha skryt for både topunktstøtte, klokke, hjelmlås og, ikke minst, kickstart. Når motoren er kald er det selvfølgelig mest fristende å trykke på elstarten, men når du skal fyre opp etter en tur i kiosken, føles det ekte å sparke i gang sykkelen.

Simple brytere

Instrumentene, som består av fartsmåler og turteller, er analogeog lettleste. Vi er imidlertid overrasket over at Kawasaki har valgt å plassere en digital kilometer- og tripteller inni fartsmåleren. W650 hadde fortjent analoge tellere. Vi mener også at W650 fortjener mer forseggjorte brytere enn det sykkelen har blitt utstyrt med. Spesielt har dødmannsknappen et simpelt utseende.

Gode speil

Til tross for vibrasjonene fra motoren fungerer speilene bra. Som vanlig kunne vi ønsket oss at speilene var plassert lenger ut, men W650-speilene gir relativt god sikt bakover og har mange justeringsmuligheter.

W650 er en spesiell sykkel, og har få direkte sammenlignbare konkurrenter. Vi har imidlertid funnet fire spennende alternativer fra fire forskjellige land. Les mer i artikkelen "Konkurrenter".