Utstyr og komfort

R 1100 R mangler kåpe, men er heldigvis utstyrt med en god del andre finesser som gjør langkjøring til en svært behagelig opplevelse. Når kommer konkurrentene etter?

Med Telelever-demping foran og enkel svingarm bak, skiller BMWen seg kraftig fra sine konkurrenter.

Prinsippet bak Teleleverdempingen er at den skal lede bremsekreftene direkte inn i rammen og motorblokken. Ser du bak fordekket ser du også styredemperen. I følge BMW er resultatet bedre kjørestabilitet.

Vi klarte ikke å avsløre noen svakheter med systemet, som altså er med på å redusere fjæringsbevegelsene (dvs. den dykkingen du vanligvis får) når du bremser kraftig med forbremsen.

ABS-bremser

Den aller største positive overraskelsen med R 1100 R var imidlertid ABS-bremsene. ABS er for øvrig standardutstyr på alle BMWs 2000-modeller.

Personlig har jeg vært svært skeptisk til ABS, eller blokkeringsfrie bremser, på motorsykler. Troen på egne bremseferdigheter har vært stor, men etter 280 mil under til dels meget kraftig regnvær, har pipa fått en annen lyd.

Riktignok var det uvant å klemme til med høyrehånda uten frykt for å låse forhjulet, men konklusjonen er her krystallklar: Dette er bra, og ikke minst svært trygt for fører og passasjer.

ABS-funksjonen kan forøvrig slås av ved å trykke på en knapp.

Varmehåndtak

I tillegg til sikkerheten med ABS-bremser, kan BMW-eiere også kose seg med en annen finesse. Varme i håndtakene er faktisk helt genialt når du skal legge ut på lange dagsetapper i regn og kulde. Varmen kan stilles på to ulike nivåer, og fungerte meget bra.

Selv over Saltfjellet, i øsende regnvær og med kraftig vind, hadde jeg varme i hendene. At ikke andre MC-produsenter leverer dette originalt er for meg en gåte, men for små dynamoer er sikkert en grunn. For ikke å tappe sykkelen helt tom for strøm, har derfor BMW utstyrt sykkelen med en dynamo som gir hele 700 watt.

På venstre side av sykkelen er det forøvrig også et ekstra strømuttak(!), som kan brukes til lampe, varmebukser osv. Praktisk, men denne finessen fikk vi ikke prøvd.

Rattlåsen

BMWen har også en fiks detalj når det gjelder rattlåsen. Når du bruker rattlåsen blir hjulet låst, enten i den høyre eller i den venstre posisjonen. Dette er vel og bra, men er underlaget ujevnt kan det å ha styret låst i "feil" retning gjøre sykkelen ustabil ved bruk av sidestøtten.

BMW har løst dette på en enkel måte: Rattlåsen fungerer uansett hvilken vei styret står. Praktisk.

BMWen er forøvrig også utstyrt med hovedstøtte, samt at den kutter motoren automatisk når du setter ned sidestøtten.

Komfortabel

De 140 milene hjem gikk på 18 timer, godt var det da at sykkelens sittestilling er av det komfortable slaget. Som fører gir setet nesten en slags "sofafølelse". Seteformen er også slik at du lett kan variere på sittestillingen når milene føles som verst.

Sittehøyden kan forøvrig senkes fra 800mm til 780 eller 760 mm, det gjør Roadsteren tilgjengelig for de av oss som ikke har så lange ben. For meg som er 1,80 var den imidlertid akkurat passe i den øverste posisjonen.

Boxermotoren gjør også sitt til at langturene blir behagelige. For det første avgir den varme som hjelper deg med å holde temperaturen på beina. For det andre kan du strekke ut beina oppå motoren. Det er praktisk når du kjenner krampetendensene begynne å gjøre seg gjeldende.