Utstyr og komfort

Ducati 900 SS er en kompakt og liten sykkel som ikke passer for de største av oss. Sittestillingen er veldig foroverbøyd og de sportslige egenskapene blir fort fremtredende.


Sittestillingen er sportslig og kompakt og du merker tydelig at det er sportssykkel du sitter salen på. Du ligger ganske hardt på styret og det var først på vår lukkede bane at vi fikk hjelp fra fartsvinden til å holde kroppen oppe.

Smal og komfortabel

Til tross for at det ikke all verdens med plass på 900 SS er det faktisk fullt mulig å komme seg ned bak vindskjermen. Det er bare å klistre kroppen mot tanken og da er kun den øverste delen av hjelmen som blir tatt av fartsvinden. Resten av kroppen har ly. Den smale konstruksjonen gjør at du slipper å sitte å skreve som du ofte må med en firer mellom bena. Tanken har også en fantastisk utforming som gjør at du får godt feste med lårene under akselerasjon.

Instrumenter og detaljer

Instrumenteringen er ikke akkurat omfattende, men innholder det du trenger på en sportssykkel. Måler for oljetemperatur er på plass og et par essensielle varsellamper som blant annet indikerer lavt oljenivå og lite bensin på tanken. Vi har en splittet oppfatning på redaksjonen om turtellere uten rødmerking er kult eller ikke, men i praksis spiller det ingen rolle siden turtallssperren slår inn hvis iveren tar overhånd. Bryterene er standard og byr ikke på noen problemer bortsett fra at hendler for forbrems og kløtsj er i tyngste laget.

Noe som var litt upraktisk er at det er vanskelig å frakte med seg bagasje. Det finnes omtrent ikke steder å feste reimer og strikker.

Smal midje

Sett ovenfra og bakfra har Ducati 900 SS svulmende og vulgære former med en kraftig innsving i midjen. Den er sexy og det er denne fasongen som gjør at den er så god å plassere rumpa i salen på. Gummibeskyttelsen på tanken, som hindrer de obligatoriske tankripene, ødelegger på ingen måte de lekre formene. De fleste ville jo ha montert dette allikevel.